Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Varför är det olagligt att knarka?

De flesta drogklassade preparat har ju ett antal negativa effekter som kostar samhället resurser.
    Därför vill man hålla bruket så lågt som möjligt, helst på nollnivå. Då är det troligen lättare att komma åt det om all hantering är olaglig.

Till skillnad mot exempelvis alkohol så finns inget oskadligt bruk utan endast skadligt missbruk för flertalet av drogklassade preparat.

• Tom Araya
    kakmonstret123 skrev 2012-07-17 22:37:24 följande:
    Om man tittar på Portugal så har deras avkriminalisering knappast lett till en ökad konsumtion, utan tvärtom till ett minskat bruk. Och istället finns det välfinansierad terapi och vård för problematiska konsumenter.

Varför föra ett skattefinansierat krig mot de sjuka och fattiga i samhället?
    Har man verkligen koll på det?
  • Tom Araya
    doggy skrev 2012-07-17 22:49:29 följande:
    Personer som går på droger kan vara en fara för allmänheten o sig själva . Vem vill ha det så ???
  • Tom Araya
    Binegar skrev 2012-07-17 22:29:58 följande:
    hade tobak och alkohol kommit in i dagens samhälle kan jag sätta min högra hand på att det med hade illegaliserats..
    Kanske det. I alla fall tobak är ju starkt beroendeframkallande och direkt ohälsosamt. Alkohol kan dock brukas på en icke skadlig nivå och är inte i närheten av att vara lika beroendeframkallande.
  • Tom Araya
    kakmonstret123 skrev 2012-07-17 22:37:24 följande:
    Om man tittar på Portugal så har deras avkriminalisering knappast lett till en ökad konsumtion, utan tvärtom till ett minskat bruk. Och istället finns det välfinansierad terapi och vård för problematiska konsumenter.

Varför föra ett skattefinansierat krig mot de sjuka och fattiga i samhället?
    Vad blir de fattiga och sjuka av?
  • Tom Araya
    Queenie70 skrev 2012-07-17 23:09:38 följande:
    Alkohol uppfyller alla kriterier för att narkotikaklssas och skulle aldrig vara laglig om den uppfanns idag. Visserligen är jag nog emot en legalisering, men måste ändå invända emot att det inte går att rekreationsbruka illegala droger likväl som de lagliga.
    Nu är det ju en väldig skillnad på droger och droger och det var därför jag skrev att många av de illegala drogerna har en kombination av beroendeframkallning och skadliga effekter att de inte kan brukas på ett rekreativt sätt utan negativa effekter och/eller stor risk för beroende.

Nej,jag är inte lika övertygad om just alkoholen eftersom det trots allt finns en nivå där det inte är skadligt och graden av beroendeframkallande effekt är relativt låg. Butikerna skulle knappt få sälja någonting i medicinväg och betydligt större del av apotekets sortiment skulle bli drogklassat om vi skulle lägga nivån på samma som alkohol.
  • Tom Araya
    Snuttizen skrev 2012-07-17 23:15:50 följande:
    Jag är varken särskilt förtjust i alkoholpåverkade eller pårökta människor. Om jag måste välja så föredrar jag emellertid pårökta människor då de är bra mycket mer passiva än alkoholpåverkade människor som i många fall är totalt oberäkneliga. Pårökta människor fnissar mest åt idiotiska saker och ler.

Förbjud allt eller legalisera. Bara det är konsekvent så är jag nöjd.
    När det kommer till våld må alkoholen påverka aggressionen i högre grad men även påverka förmågan till våldshandling till den alkoholpåverkades nackdel.
  • Tom Araya
    kakmonstret123 skrev 2012-07-17 23:23:47 följande:
    Och lyckas man att hålla bruket lågt med den nuvarande narkotikapolitiken? Nej, det ökar ständigt.

Jag vill poängtera att jag inte pratar om någon legalisering av alla droger här inte, utan endast om en avkriminalisering. Att flertalet drogklassade prepaterat är tunga droger som inte går att bruka i jämförelse med alkohol, är jag medveten om. Men att vissa väljer att bruka dessa är ett faktum, men jag tror knappast att en avkriminalisering skulle leda till en ökad konsumtion.

Men angående cannabis, så är jag absolut för en legalisering.
    Vilken skillnad lägger du i legalisering och avkriminalisering?
    Vilka metoder för att minska bruk och hanterande av droger tycker du är bättre än att motverka genom rättsväsendet?
  • Tom Araya
    kakmonstret123 skrev 2012-07-17 23:23:47 följande:
    Och lyckas man att hålla bruket lågt med den nuvarande narkotikapolitiken? Nej, det ökar ständigt.
    Du vet väl att i stort sett allt som har med befolkning att göra ökar.
  • Tom Araya
    Snuttizen skrev 2012-07-17 23:28:22 följande:
    Du menar att fulla människor gärna slåss men de är inte särskilt bra på det? Mjo. 
    Ungefär så. En aggressiv och narkotikapåverkad person skulle skrämma mig mycket mer.
Svar på tråden Varför är det olagligt att knarka?