kakmonstret123 skrev 2012-07-18 02:59:36 följande:
Ja, jag har väl påpekat detta? En väl fungerande, proffessionell och välfinansierad vård, samtidigt som avkriminaliseringen gör att drogkonsumtionens underjordiska, illegala miljöer avbrutaliseras. Detta gör att det blir lättare att fånga upp problematiska brukare, och hjälpa dem att ta sig ur ett missbruk.
Hur du menar att en kriminalisering stävjar missbruk, har jag mycket svårt att förstå?
Men det där är ju ingenting som i någon högre grad skulle hjälpa till med minskat bruk.
T.o.m den lagliga tobaken har ett betydligt mer omfattande arbete kring sig i syfte att minska bruket och du vet väl hur många det är som röker och snusar i detta land?
Om du langar knark och jag kan sätta dit dig för det på något år så har ju tillgången minskat.
Om du inte är en langare utan istället distruberar droger till ett gäng langare eller underdistrubitörer så kanske du förser kanske 100 eller 1000 brukare, då har det rätt stor effekt att få bort dig från gatan.
Alla negativa konsekvenser samhället samhället kan utsätta dig för för att ha brukat, smugglat eller på annat sätt hanterat droger gör ju att du väger för- och nackdelar. När du suttit inne ett par vändor inser du kanske att det inte är värt stålarna du tjänade på langningen.
Ställ frågan till dig själv: får hastighetsgräns och risken att åka dit vid hastighetsöverträdelse folk att köra långsammare? Om folk kör 100-125 på motorväg, hade de fortfarande kört 100-125 eller hade fler kört 120-150 om hastighetgränsen togs bort?