Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Varför är det olagligt att knarka?

kakmonstret123 skrev 2012-07-17 23:31:08 följande:
    Vet inte riktigt vad du svamlar om, pedofili är lagligt.

Jag är emot så kallade morallagar som saknar konkreta brottsoffer, och som är till för att försöka uppfostra medborgarna. Tydligen så får du mitt ogillande över att det är olaligt att röka en spliff, när det är lagligt att dricka en bärs, till att jag är för mord och våldtäkt. Verkar som du har ett roligt rus, vilken drog? :)
    Fortkörning, rattfylla mm har inte heller några konkreta brottsoffer om vi som tvingas till ökade risker ed dessa inte räknas.
  • Tom Araya
    Queenie70 skrev 2012-07-17 23:37:42 följande:
    Skulle faktiskt vilja påstå att alkohol är en av de absolut tyngsta drogerna, som har extremt skadliga effekter i större utsträckning än många andra droger. Heroin exempelvis är visserligen väldigt beroendeframkallande men ger inga skador på varken hjärna eller organ så länge du håller dig ifrån överdosering. Det gör däremot alkohol även i relativt måttliga mängder. Cannabis är beroendefrakallande även om många legaliseringsivrare hävdar motsatsen och en vanebrukare blir trög för resten av livet även om han slutar missbruka, däremot skulle jag tro att han är betydligt mindre benägen att komma hem och sparka hunden och spöa frun än vad dn som dragit 6 stöl på fredagen . Så vad det gäller för och nackdelar har jag svårt att se att just alkoholen skulle vara mildare på nÅt vis. Att substansen ej är förbjuden har absolut inget med dess verkningar och potential att göra utan har helt och hållet att göra med att den är så etablerad i vårt samhälle att det inte skulle gå att förbjuda den. Som sagt så har den exakt alla kriterier för att narkotikaklassassom man tittar på när det dyker upp nya substanser som ska klassa på marknaden. Jag kan tycka det är hyckleri.
    Du missar poängen.
    De viktigaste kriterierna är...
    -Hur farligt det är
    -Vid vilka doser
    -Hur beroendeframkallande det är

Det räcker inte med att det är jättefarligt om det kommer först vid höga doser och heller inte är särskilt beroendeframkallande eftersom det sistnämnda både försvårar ett stopp men också triggar till högre doser.
  • Tom Araya
    Ojsan skrev 2012-07-17 23:51:02 följande:
    Det beror volkien narkotika de tagit, har ed haschat behöver man bara göra en grimage så skrattar dom ihjäl sig. Om de har tagit anabola kan de va lite mer hotfull och oberäknerlig.
    Jag har upplevt även cannabispåverkade personer som aggressiva.
  • Tom Araya
    kakmonstret123 skrev 2012-07-17 23:47:53 följande:
    Men fortkörning, och framför allt rattfylla, medför ökade risker för andra i 100% av fallen, även om det inte resulterar i ett brottsoffer i 100% av fallet.

Att sitta hemma och dricka öl kan innebära 2% risk för andra i Person A's fall , medan det kanske innebär 45% risk för andra i Person B's fall, för att han har en tendens att vilja ge sig ut och slåss på fyllan. Skall vi förbjuda person A att dricka öl på grund av detta?
    Anledningen till att vissa preparat narkotikaklassas är ju helt enkelt för att risken för negativa konsekvenser är större och då ska ju allt räknas in som risk för beroende, effekter av ökat beroende, våldstendenser vid påverkan, andra riskfyllda beteenden vid påverkan, skadliga effekter på kroppen, risk för brott för att finansiera bruk/missbruk, resurser som går åt till vård och avvänjning mm.

Jag kan hålla med om att alltför många har problem med alkohol men det är också desto fler som kan bruka alkohol utan några som helst problem för sig själva, sin omgivning eller samhället.
  • Tom Araya
    Anonym skrev 2012-07-18 00:10:19 följande:
    Hellre ser jag att vi förbjuder alkohol och tobak!
    Än vad?
  • Tom Araya
    Ojsan skrev 2012-07-18 00:01:39 följande:
    Är du säker på att de tagit enbart cannabis?
    Tämligen säker. Dock tror jag inte cannabisen gjort dem aggressiva.
  • Tom Araya
    Queenie70 skrev 2012-07-18 00:11:18 följande:
    Å andra sidan går massor av dina skattepengar till alkoholrelaterade skador. Den största delenav dessa kostnader står de som INTE Ens betraktas som missbrukare,utan som bara dricker som folk gör mest och kanske en aning till. Känns det ok?
    Ja om det är priset för att ha möjligheten att ta mig några öl ibland så är det värt det för mig.
    Jag tycker inte alkohol är dyrt i Sverige. Med normal inkomst har jag gott och väl råd med normal konsumtion.
  • Tom Araya
    Queenie70 skrev 2012-07-18 00:33:07 följande:
    Som sagt denna tolerans för alkohol är absolut inget annat än en social konstruktion .
    Nej, det är det inte. Alkohol har en så oändligt mycket högre smaklig upplevelse än narkotikaklassade preparat.
    Om jag dricker 1-3 kalla öl en kväll så är det till 100% för smaken och inte för ruseffekten.
    Faktum är att jag knappt alls längre är ute efter någon ruseffekt (som när man var yngre) skulle kunna vara utan den men inte smaken.
  • Tom Araya
    Queenie70 skrev 2012-07-18 00:34:30 följande:
    Talade inte om inköpapriset utan om samhällskostnaderna.
    Eftersom inköpspriset på alkohol för konsument kraftigt påverkas av statens skattepålägg, främst för att stävja missbruk men som sekundär effekt fylla statskassan vilken bl.a. finansierar de resurser som krävs, så har det direkt med saken att göra.
  • Tom Araya
    FlamingRed skrev 2012-07-18 00:41:31 följande:
    Vatten "smakar" gott när kroppen är törstig, öl "smakar" gott när kroppen saknar alkohol.
    Min kropp saknar inte alkohol då jag inte vant den att regelbundet få det. Men en öl smakar alltid gott.
Svar på tråden Varför är det olagligt att knarka?