• Äldre 18 Jul 20:41
    7551 visningar
    13 svar
    13
    7551

    när kom din dotter in i puberteten?

    Ja jag vet att det är svårt att säga exakt men ungefär när började din dotter få tex bröst? Jag har en dotter som blir 13 år i år och puberteten känns långt borta, hon har fortfarande ett barns kropp på alla sätt. Ser ju att alla hennes jämnåriga kommit långt i puberteten, tror inte det finns någon som tex inte utvecklat bröst. Hon har gjort diverse utredningar eftersom hon är kort och väger för lite. Glutenintolerans upptäcktes för ett år sedan och enligt handröntgen är hennes skelettålder ca två år mindre än hennes verkliga ålder. Så när kom era döttrar in i puberteten? finns det fler som varit sena i den kroppsliga utvecklingen? Var dom små också och hur långa blev era döttrar till slut?


    Mamma till Nora, August och Ella
  • Svar på tråden när kom din dotter in i puberteten?
  • Äldre 18 Jul 22:11
    #2

    Hmm, glutenintolerant hon också alltså, undra om sen pubertet är vanlig då, tror jag måste googla lite


    Mamma till Nora, August och Ella
  • Äldre 18 Jul 22:14
    #3

    Förresten är din släkting kollad för turners syndrom?
    Utebliven pubertet och liten till växten är bla symtom på det även om det för det mesta är mer problem
    Läste mig till någon gång att just glutenintolerans är vanligt hos männisor mer turners.
    Min dotter är kollad för det men hade det inte   


    Mamma till Nora, August och Ella
  • Äldre 19 Jul 15:15
    #4

    Någon mer?


    Mamma till Nora, August och Ella
  • Äldre 19 Jul 16:31
    #7
    Liten elak och intelligent skrev 2012-07-19 15:20:12 följande:
    Min dotter på nio år verkar på väg in i prepubertet nu. Är hon kollad för brist på tillväxthormon?

    Ja hon är kollad för en hel del, Turner då, tillväxthormon, allergier, handröntgen och sen blodvärde då och då
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Äldre 18 Jan 20:05
    #12
    CassisRose skrev 2013-01-18 18:37:00 följande:
    Nu har jag inga barn men vill ändå dela med mig! Jag fick min mens när jag var 10 år. Vid 13 års ålder såg jag ut ungefär i kroppen som jag gör nu. Är rätt så kurvig med bröst, rumpa, höfter och lår. Nu är jag stolt över min kropp men det var jobbigt när jag var yngre. Men när jag blev 14 år och började högstadiet var det nästan skönt att ha gått igenom allt redan, så som mens, få bröst, finnar, tandställning, mm. Tyckte mest att mina jämngamla var sena i utvecklingen och lite barnsliga :) OCH jag föddes med glutenintolerans!

    Ja att va glutenintolerant behöver ju inte betyda sen utveckling OM man inte gått och ätit gluten i nästan 12 år innan man får reda på att det är något man inte tål. Under dessa 12 år har kroppen alltså inte fått den näring den behöver, borde kunna påverka tillväxten
    Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden när kom din dotter in i puberteten?