• Anonym (mamma igen)

    Etiopien, Kenya, Colombia ? Har en son och önskar nu en dotter

    Hej.
    Vi är föräldrar till världens finaste son som kom till oss genom adoption. Nu har barnlängtan börjat igen och helst vill vi då få en flicka. (Jo vi blir fantastiskt nöjda om vi får en son till, vi tycker bara det vore roligt att få en av varje sort).

    Vi funderar på Etiopien, Kenya eller Colombia. Vilket land tror ni det är störst chans att få en dotter ifrån när man har en son sedan tidigare. Ifrån Kenya kommer det väldigt få pojkar men någon sa att många av de som har en son sedan tidigare har fått en flicka andra gången.
    Finns det någon sådan matchning även i Etiopien eller Colombia?

    /Mamma igen i framtiden

  • Svar på tråden Etiopien, Kenya, Colombia ? Har en son och önskar nu en dotter
  • Anonym (2 pojkar)

    Ifrån Kenya kommer det nästan uteslutande pojkar så jag vet inte var du fått den informationen ifrån. Jag kan säga så här att jag känner igen din önskan om en dotter! Jag hade först en adopterad pojke och längtade som en tok efter en flicka när det var dags för syskon. Nu vill jag inte ha några påhopp av andra här tack, men jag blev riktigt besviken vid vårt andra bb när vi fick reda på att vi fått en pojke till. Jag fick nån slags "förlossningsdeppression" för jag har i hela mitt liv alltid önskat mej en flicka och en pojke och nu skulle man helt plötsligt ställa om och inse att mitt liv inte kommer bli som jag alltid tänkt det. Jag pratade hon som ledde vår föräldrakurs (en familjerådgivare) som sa att jag INTE behövde skämmas över mina känslor och att de är sååå vanliga.

    När vi sen träffade vår son (lillebror) hade den första chocken lagt sej. Båda mina söner är helt underbara och jag skulle aldrig vilja byta ut dem mot alla flickor i världen, men önskan om en dotter kommer nog alltid finnas där och sorgen över att jag aldrig kommer få en liten tjej. Min starka längtan efter en dotter beror nog på att jag tror att mor-dotter-relationen är något alldeles speciellt (har själv en väldigt bra relation med min mamma) och att man kanske kan identifiera sig med en dotter på ett annat sätt än med en son...

    Jag kan bara säga att önska får man alltid, men försök göra det som jag inte gjorde - ställa dig in på att det KAN bli en pojke också...

    Nån annan som känner igen sig?

  • Anonym (2 pojkar)

    Glömde svara på din fråga. Vet faktiskt inte vilka länder det kommer flest flickor ifrån... men som sagt - ifrån Kenya kommer det flest pojkar, även när det gäller syskon.

  • Anonym (1)

    Överlag kommer det ju flest pojkar till sverige genom adoption. 
    Jag vet inte hur det är med de länderna du föreslagit. Men adopterar man från Taiwan har jag hört att de brukar "vänta ut" en flicka om man har en pojke sedan tidigare. Man kan ju också välja kön från Taiwan, även om org. avråder det.  

  • Emeli

    Om man tittar på AC:s statistik från förra året var ca 40 % av barnen från såväl Colombia som Etiopien flickor. 2010 var det ungeför samma fördelning från Etiopien och hela 48% flickor från Colombia. Under dessa två år har det kommit 2 flickor och 13 pojkar från Kenya.

    Jag känner inte alls till hur det går till i Etiopien, men i Colombia vet jag att man gör en viss matchning när det gäller ålder. När det gäller kön tycks det mera vara slumpen som får styra. Jag vet familjer som har fått två söner men också de som har fått två döttrar. Vi har adopterat från Colombia och vi fick först en son och andra gången en dotter. I Colombia finns så många olika kontakter. Det är möjligt att de gör olika på de olika barnhemmen. Fråga AC!

        Varifrån kommer er son?

  • Anonym (Ethi)

    Min upplevelse är inte att det direkt matchas så i Etiopien... Av de jag känner så är nog könsfördelningen bland småsyskonen där första barnet är en pojke, samma som för första barnet, alltså något större chans för pojkar men ganska lika ändå. Däremot skulle jag tro at chanserna för att få en flicka om man redan har en flicka något mindre än "normalchansen" för en flicka. Men det är bara min känsla utifrån de jag känner och har hört om.

  • Anonym

    Ett sätt att vara säker på att få en flicka är ju att titta på de listor som finns över "Barn som söker föräldrar", då kan ni välja att ansöka om en flicka. 

Svar på tråden Etiopien, Kenya, Colombia ? Har en son och önskar nu en dotter