Quintus Zebra skrev 2012-10-02 10:10:21 följande:
Intressant svar!
Får fundera på det en stund.
OM man som "No-hen" ovan vill att andra skall respektera förälderns åsikt och inte använda hen, så är det ju konsekvent att respektera alla föräldrars värderingar.
Frågan är dock om man av respekt skall låta föräldrar uppfostra sina barn som de vill?
För mig leder ditt resonemang till en komplicerad fråga i dessa mångkulturella tider:
Vilket skall man respektera mest?
Föräldrarnas rätt att uppfostra barnet utifrån de egna värderingarna?
Eller barnets rätt att få ta del av flera perspektiv så att de får chansen att bilda sig en egen uppfattning?
Egentligen är jag en stark förespråkare av det andra alternativet. Jag gillar allt som ger barnen större möjlighet att tänka kritiskt. Men det är ju inte så enkelt. Och frågan är hur konsekvent jag är när det gäller mina egna barn...
Som sagt, får fundera lite till.
För min del är funderingen egentligen rätt enkel. Vi kan utgå från "barnets bästa", och då ta det med frågan om barnet far illa eller inte. Far ett barn illa av att bli kallad "hen"? Om ja kan man ju fråga sig om det då är över gränsen vad man kan tänka sig respektera. Om nej så borde det inte bara ett problem.
Mvh,
Richard ( jag kan personligen inte se att ett barn far illa av att bli kallat "hen" )