• hmp13

    Gym bara för kvinnor

    Vafan är detta asså helt ärligt?? Hade det stått gym bara ämnat åt män så hade feminister i sverige skapat kravaller och sagt att sverige inte är jämställt... Men när ett gym bara för kvinnor öppnas upp bryr sig inte en kotte.... 

    Så jävla lack man blir.....  

  • Svar på tråden Gym bara för kvinnor
  • Nordanvinden08

    Vad spelar det för roll? Skulle inte bry mig om det kom ett bara för män eller för folk som lider av fetma eller dyligt. Alla sätt som får folk mer bekväma med att börja röra på sig för att få en bättre hälsa är väl toppen??!!

  • Tjolinti

    Många gym i Malmö är för bara kvinnor. Även många 24/7 gym har speciella lokaler för bara kvinnor vilket jag tycker är sjukt orättvist även om jag är kvinna. Det ger kvinnan en möjlighet till fler maskiner eftersom dom har tillgång till hela gymmet som är för alla plus maskiner för bara kvinnor. Men alla betalar samma summa pengar varje månad. Sjukt orättvist. 

  • EnGladPingvin

    Curves är utvecklat efter forskning på vad som kan få kvinnor att trivas med träning. En av sakerna de kom fram till var att många kvinnor känner sig mer bekväma på gymmet om där inte är män. Tränar själv där, inte på grund av den orsaken, men jag har full förståelse för konceptet och har svårt att tro att det är några män som känner sig kränkta och vill få träna där.

  • Parcae
    EnGladPingvin skrev 2012-07-20 22:03:44 följande:
    Curves är bara för kvinnor.
    Aha. Jag hade aldrig hört talas om det. Jag gillar inte alls idén att helt stänga ute någon på grund av vad de har mellan benen. Jag ser en fördel för företag och för folkhälsan att det ges särskilda tider för både kvinnor och män att få träna utan motsatta könet men att tillägna ett helt gym till endast ett kön är inget jag stödjer.

    Så, trådstartare. Jag bryr mig.
  • Vinterankan

    Jag tycker det är helt ok att ha det för att locka kvinnor att träna. Om det är så att män skulle lockas att träna av gym som bara tillåter män så skulle jag inte se något fel i att ha ett sådant gym heller, fast jag vet inte om det finns samma marknad för det. Ser egentligen inte detta som en genusfråga utan som en marknadsfråga. Om marknaden efterfrågar kvinnogym och mansgym så ser jag inget fel i att det finns. 

    Tycker man kan jämföra det med ridgrupper. Det är inte speciellt mycket killar på ridskolorna så det kanske skulle vara en jättebra ide att starta ridgrupper bara för killar. Att däremot starta ridgrupper bara för tjejer är rätt meningslöst eftersom att tjejer rider ändå, en speciell tjejgrupp där killar inte fick vara med skulle inte locka några nya utövare.  

  • GummiGutta

    Tja, privata näringsidkare får väl vända sej till vilken grupp dom vill så länge ingen diskrimineringsombudsman har synpunkter. Man behöver inte gå till curves om man inte gillar deras inriktning. I stockholm finns det grace tjejgym i en källare på östermalm och det har funnits rätt länge tror jag.

  • Kodia
    Vinterankan skrev 2012-07-20 22:29:05 följande:
    Jag tycker det är helt ok att ha det för att locka kvinnor att träna. Om det är så att män skulle lockas att träna av gym som bara tillåter män så skulle jag inte se något fel i att ha ett sådant gym heller, fast jag vet inte om det finns samma marknad för det. Ser egentligen inte detta som en genusfråga utan som en marknadsfråga. Om marknaden efterfrågar kvinnogym och mansgym så ser jag inget fel i att det finns. 

    Tycker man kan jämföra det med ridgrupper. Det är inte speciellt mycket killar på ridskolorna så det kanske skulle vara en jättebra ide att starta ridgrupper bara för killar. Att däremot starta ridgrupper bara för tjejer är rätt meningslöst eftersom att tjejer rider ändå, en speciell tjejgrupp där killar inte fick vara med skulle inte locka några nya utövare.  

    På dansskolor för barn brukar det finnas särskilda killgrupper! Det lockar säkert några killar extra, som är trötta på att vara den enda kilen i gruppen.
Svar på tråden Gym bara för kvinnor