• Anonym (otippat!!!)

fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.

Jag kunde inte låta det bero när det står Blodsmitta på en orange lapp på första bladet att fortsätta läsa. X har i sena tonår missbrukat Amfetamin intravenöst. Och vid ett tillfälle delat spruta med för henne en okänd kvinna och blivit smittad av Hepatit C och numer utläkt hepatit B. Jag har fullständig panik! Har för mig att man måste delge sin partner om man är smittbärare av nåt värre än herpes. Smittskydslagen. Dessutom står det att hon sedan 2010 varit diagnoserad av emotionell instabil personlighetsstörning. Vi har aldrig haft skyddad sex med kondom och vi har även haft analsex, hur kan jag veta om jag blivit smittad av hepatit? Och vad tycker ni jag ska göra? Kan ju säga att tilliten sjunkit till botten. Vi har varit ett par i två år och sambo i tre månader. Jag kan ju inte lita på henne när hon ev kan ha utsatt mig för smitta.?????

• Svar på tråden fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.
  • GeRDiS

Har inte läst allt, men hepatit c kan inte läka ut, du kan vara syptomfri men smittan e livslång, dessutom smittar det bara via blodet,

• Anonym (Ellen)
    GeRDiS skrev 2012-09-10 17:08:01 följande:
    Har inte läst allt, men hepatit c kan inte läka ut, du kan vara syptomfri men smittan e livslång, dessutom smittar det bara via blodet,
    Jo, hepatit C kan läka ut av sig självt. Isf händer det väldigt snart efter smittotillfället. Sen kan det botas också, med olika odds beroende på genotyp.
  • GeRDiS

Konstigt att min pappa levde med sin i 20 år och läkarna sa att man inte kunde bota, bara vara symptomfri!!

• Anonym
    GeRDiS skrev 2012-09-10 17:08:01 följande:
    Utläkt hepatid B handlade detta om.
  • Anonym (Ellen)
    GeRDiS skrev 2012-09-10 19:09:04 följande:
    Konstigt att min pappa levde med sin i 20 år och läkarna sa att man inte kunde bota, bara vara symptomfri!!
    Tja, antingen så hade din pappas läkare dålig koll eller så hade han andra medicinska tillstånd som inte tillät medicinering.
  • Anonym
    GeRDiS skrev 2012-09-10 19:09:04 följande:
    Jag vet att det finns en variant som inte behandlas, det är den "lindrigaste" och det är för att det inte gör något att ha den kvar kontra den dyra behandling som finns.

Alla infektioner kan läka ut, vanligast är att det sker inom en snar framtid och har man levt med sjukdomen i 20 år så är väl chansen minimal.
    Men i teorin så finns inget som säger att det inte läker ut, samtidigt som behandlingsmetoderna blir mer och mer effektiva.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-10 19:58:57 följande:
    Utläkt hepatid B handlade detta om.
    Hur tolkade du det så skevt?
  • By Starlight

Läst hela tråden och undrar om Ts bara sett nån fil och lever sig in i?

Han vet ju inte ens vad han skriver. Du skrev ju att du anmält och att du inte blivit smittad, fått svar. Sedan säger du att du inte testat dig.

Verkar mysko.

Verkar också oerhört kallt att vilja att den man varit tillsammans med i 2 år ska skaka galler. Förbannad förstår jag..ledsen..besviken..(om nu detta ä på riktigt) Men att gå så långt som att anmäla...Vilket an tydligen inte ens bör göra av vad jag läst här från 1177 osv...

well...tycker allt verkar mysko...Lite fantasivärd.      

Älskade Ellen född 16 nov 2009
  • Anonym
    Anonym (Hep C!) skrev 2012-07-23 13:11:44 följande:
    Eh jo! Eftersom det är en blodsmitta, så är det anmälningspliktigt! Man måste alltid berätta att man har hep C vid nya sexuella förbindelser eftersom det KAN smitta via sex, om än väldigt väldigt ovanligt..
    Nope read the news on 1177 :)
  • Mumintroll89

Hepatit C försvinner aldrig som någon här påstod. Den ligger alltid latent i kroppen. Så en person som har HC kan aldrig i hela sitt liv ge blod t.ex. HC behöver inte bryta ut och bli en inflammation utan bara ligga och ligga typ.

• Anonym
    Mumintroll89 skrev 2012-09-11 05:35:33 följande:
    Hepatit C försvinner aldrig som någon här påstod. Den ligger alltid latent i kroppen. Så en person som har HC kan aldrig i hela sitt liv ge blod t.ex. HC behöver inte bryta ut och bli en inflammation utan bara ligga och ligga typ.
    ...och vissa lever fortfarande kvar på 70-talet. Varför sjunker inte fakta in hos vissa?
    Här har vi en expert som till och med får sjukvårdsupplysningen att känna sig besegrad men ändå kommer det folk med tomma argument.
  • Anonym (Ellen)
    Du har fel.
  • Anonym
    Anonym (otippat!!!) skrev 2012-07-21 22:28:10 följande:
    Hon har utsatt mig för smitta och skulle jag vara smittad även grov misshandel. Att hon inte velat tala om hennes psykiska status skiter jag i, men det är knappast kärlek det hon utövat väl medveten om att det är lagstadgat. Hoppas nu på negativa provsvar, annars får hon skaka gäller lr betala ett feta böter.
    Den enda som riskerar böter är du, som vi redan har konstaterat.
  • Anonym (haft)
    Jag har behandlat bort min hepatit c, och är nu avskriven hos smittskyddverket. Jag får inte donera blod men donera organ till anhöriga om det skulle behövas.
    Så jäkla pinsamt med folk som skriver utan att ha koll!!!
    Stenålders fakta som man litar blint på
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (haft) skrev 2012-09-11 22:00:50 följande:
    Jag har behandlat bort min hepatit c, och är nu avskriven hos smittskyddverket. Jag får inte donera blod men donera organ till anhöriga om det skulle behövas.
    Så jäkla pinsamt med folk som skriver utan att ha koll!!!
    Stenålders fakta som man litar blint på
    Får jag fråga varför du inte får ge blod?
    Vilken genotyp hade du, och hur lång blev din behandling?
  • Anonym (haft)
    Anonym (Ellen) skrev 2012-09-11 22:07:03 följande:
    Får jag fråga varför du inte får ge blod?
    Vilken genotyp hade du, och hur lång blev din behandling?
    Vet faktiskt inte varför, men det är väl någon regel med det.

Jag hade genotyp 3, behandlades i 12 veckor.. Jag var virusfri efter första injektionen därav 12 veckor behandling.. Annars är det mellan 12-24.. Lämnade mina sista prover innan sommaren då 8 månader efter sista sprutan och den helt borta, fick lämna 2 prover med 2 veckor mellanrum innan man blir friskförklarad.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (haft) skrev 2012-09-11 22:12:00 följande:
    Vet faktiskt inte varför, men det är väl någon regel med det.

Jag hade genotyp 3, behandlades i 12 veckor.. Jag var virusfri efter första injektionen därav 12 veckor behandling.. Annars är det mellan 12-24.. Lämnade mina sista prover innan sommaren då 8 månader efter sista sprutan och den helt borta, fick lämna 2 prover med 2 veckor mellanrum innan man blir friskförklarad.
    Tack för ditt svar. Vad skönt att du blev frisk, och att du fick den korta behandlingen.
Svar på tråden fann utdrag från min flickväns/sambo sjukhusjournal.