Jag blev hjälpt av naturligt progesteron!
Det finns även progesteron som är bioidentiskt som skrivs ut på recept. Lutinus är ett ex på det. Det är vaginala tabletter. Utrogest är i oral tablettform, skrivs ut på recept (licens) av läkare.
Mängden progesteron varierar från person till person. På progesterAll tuben finns en liten guldprick som de menar att man ska måtta efter. Den guldpricken är lika med 5 mg progesteron. De flesta behöver åtminstone 20 mg morgon och kväll.
Jag har nu tagit 100 mg lutinus (vag. tabl) morgon och kväll. Fick biverkningar av det, ömma bröst och påverkad i humöret. Man ska egentligen inte få biverkningar utan om det är rätt dos för just dig, så ska du må bra. Det är alltså värt att experimentera lite och prova sig fram.
Enligt Mia Lundin mialundin.se så ska man i fertil ålder smörja med krämen från dag 16 i cykeln till dag 28 för att göra uppehåll för mens. Jag antar att man kanske tar ett graviditetstest på dag 29 och om det är positivt så fortsätter man med krämen (eller som i mitt fall vaginala tabletter). Jag har även krämen hemma och ska nästa cykel testa med den istället.