• Äldre 29 Nov 09:40
    31115 visningar
    30 svar
    30
    31115

    Hur mycket kostar era marsvin per månad?

    Marsvinen är inte dyra. Vi har tre tjejer.  Tre marsvin och åtta kaniner kostar oss ca 500 kr i månaden (dyrt räknat). 

    Kutterspån 2x 79 kr
    Hö 4x50kr
    Pellets ca 100 kr
    Grönsaker ca 100 kr


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Äldre 27 Dec 22:24
    #23
    HäckHäxan skrev 2012-12-27 10:36:33 följande:
    Det var ju ingen prislapp.

    Jag var i en zoo butik nu innan jul och köpte två säckar hö för 99 spänn styck, men de lär hålla ett tag. Tänkte jag skulle få tag på nån hästperson eller bonde och se om jag kan köpa halm och ev hö där. Vårt marsvin får hö, nån msk pellets och grönsaker varje dag.

    Men jag hittar så olika information, de jag fick honom av visade en mängd hö och menade att det var en dagsranson, ändå när jag googla så står det oftast att de skall ha färskt hö i buren hela dagen. Så då undrar iaf jag, skall de ha fri tillgång till hö eller skall man dela upp den där dagsransonen i omgångar??

    Jag har hoppat över allt vad c droppar och sånt heter för man får så lite för pengarna med tanke på att nästan all c vitamin försvinner ganska fort och satsat på grönsaker med c vitamin i ihop med andra grönsaker då, han gillade till och med apelsin, så det kommer han få lite av en dag varje vecka eftersom den är såpass syrlig.

    Han har haft bara halm i buren förut men jag köpte hem lite spån och skall testa att ha bägge.

    Hur gör ni rent? Jag har bytt papper som jag har i botten och tagit bort all halm och lagt på nytt ca en gång i veckan, förutom de första 2 han var här, då rensade jag bara skit och slängde på lite ny halm, kände att han skulle få bo in sig lite och vänja sig vid alla ljud och lukter utan att man rörde runt för mycket, allt var ju nytt för honom inklusive buren.

    Har inte rört honom/ hanterat honom mycket alls. Har vart en rörig månad, men han är inte lika skygg längre och springer inte in och gömmer sig i huset varje gång vi kommer in i rummet. Han bor i dotterns rum, att ha honom utanför det är uteslutet, då det bor 3 katter här och för dem lär han nog heta middag och inte Tamlin.
    Först och främst köp ett till marsvin. Ensamma marsvin är rädda, deprimerade marsvin. 

    Alltid fri tillgång på hö. Marsvin behöver det. Sen kan man dela upp det på flera givor såklart. Våra får hö 2-3 ggr per dag.

    Jag har ju spån till våra eller ja nu har jag bytt till hampa då ett av marsvinen inte tål kullterspån så bra.  Var tredje dag så tömmer jag hela buren genom att skyffla allt spån och skit ner i en sopsäck och sen skura ut botten om det runnit kiss ända ner. Byter ut alla marsvinsmysar till rena. Jag testade att ha tidningpapper under spånet i början men det blev inte så bra. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Äldre 28 Dec 19:30
    #27
    HäckHäxan skrev 2012-12-28 18:22:39 följande:
    Det skall köpas ett marsvin till, men det blir inte fören om 2-3 månader. Vad är hampa eller alltså den hampa du har i buren, vart får man tag på det. Just nu har jag tidningspapper och halm, nästa vända jag gör rent nu under helgen så tänkte jag ha både spån och halm.

    Vad har ni för leksaker/ aktivitets grejor, kollade i zoo butiken men de hade mest bara trähus till dom och hus har han redan. Inga tunnlar eller annat, bara till hamstrar. Undrar om man kan snickra ihop något själv. Klättrar de bra, tänkte nämligen om man kan bygga nån trästege/plank, så han kan gå in och ur buren som han vill. Tänkte sätta ihop som en hage av kompostgaller till en början så han vänjer sig lite vid rummet och inte bara släppa ut honom, för då är väl risken att han flyr in under nån byrå eller säng, men tänkte om man gör en hage och så han kan gå in och ur mellan den och buren, för då har jag iaf en katt-tunnel han kan leka med.
    Mina har dessa grejer

    Hus - vanlig plastback som jag skurit hål i.
    Filtar som är gjorda av ett trasigt täcke. Lätt att tvätta
    Marsvinssovsäckar - cdn.publishme.se/cdn/7/2999433/images/2012/003_50439214e087c34859004091.jpg
    Stocktunnlar - www.zoomarknad.se/images/products/large/00011128.jpg
    Marsvinstunnel -  www.zoomarknad.se/images/products/large/00005514.jpg
    Marsvinstält - www.teddytassen.se/webbshop/marsvin/marsvinsburar/marsvinshusgrottor/medium/marsvinstalt-med-gosig-fall-i-fleece-599.jpg
     
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Äldre 28 Dec 19:53
    #29
    HäckHäxan skrev 2012-12-28 19:45:53 följande:
    Jag gjorde ett hus av en kartong när han kom hit, jag fick honom och kvinnan jag fick honom köpte även buren som jag också fick då. Huset verkar han gilla. Gjorde just en tunnel av en tunnare kartong och den verkar han också gilla. Har just målat upp en skiss på en hylla jag skall snickra ihop, den skall gå längs ena kortsidan och ha en stege upp, samt ett extra hus där uppe, som man skall kunna ta loss och som har avtagbart tak då.

    Imorgon skall jag leta upp en kattpingla som leksak samt en tennisboll, vet att jag städade undan ett nytt trepack i jul rusandet, som jag köpt för att tumla kläder med

    Filt skall jag leta fram och fixa med imorgon samt garn, läste på tips sidan att vissa av dom gillar garn att mysa med.

    Vad tror du om tanken med kompostgaller att sätta så han får en större rastgård? Måste bara klura ut nån genomskinlig plast man kan sätta där nere så han inte tar sig ut.

    Här skall snickras, tycker det känns roligt. Satt och kollade på annonser på marsvin nyss, men nu skäller dottern på mig om film och fredagsmys så jag får vackert lämna datorn. Ha en fin helg och tack för svaren =)
    Kompostgaller funkar nog bra, vi har ett med tunt nät nertill. Fast vi använder inte det (tänkte använda det i sommar. Våra rastas inne på toaletten. Det är lagom stort, marsvinsäkrat och lättstädat vilket behövs eftersom marsvin kissar och bajsar mest hela tiden.  
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Hur mycket kostar era marsvin per månad?