• Äldre 1 Aug 20:21
    2071 visningar
    4 svar
    4
    2071

    Gravid v 20 bebis 10cm?!

    Hej!
    Jag är bekant med en tjej som är i v 20 och visade en ultraljuds bild som såg ut som 3D på en väldigt lång och stor bebis.
    När jag frågade hur stor han (hon tog reda på könet) är så berättade hon att han bara var 10 cm?!:oo
    Läste att i v 15 e den ca 10 cm och borde vara 16-17 cm nu.. Tycker allt med den graviditeten är märklig men detta slog allt.

    Jag vet att allt e individuellt men jag e bara fundersam på om detta e normalt och om det brukar vara så stor skillnad?!:oo


  • Svar på tråden Gravid v 20 bebis 10cm?!
  • läkars­tudent
    Äldre 1 Aug 21:22
    #1

    Nej, det kan inte variera så mycket som 6-7 cm mellan barn i vecka 20. Men kan det inte vara så att måttet du hittat är huvud till fot, medan man mäter huvud till rumpa vid ultraljudet?

  • läkars­tudent
    Äldre 1 Aug 21:27
    #2

    Hittade en tabell nu och inser att det inte kan vara som jag skrev. Hittar hon på att hon är gravid, tror du?

  • Äldre 2 Aug 00:01
    #3

    I vecka 18-20 är i regel dom Flesta barn lika stora - har jag för mig. Att det därför man gör rul då, men jag kan ha fel.. Men att den skulle vara 10cm i v 20 känns väldigt underligt...

  • Äldre 21 Aug 18:31
    #4

    Jag blev lite fundersam ja. Tänker på bebisar som e födda v 22-23 som e över 25 cm liksom och tänkte att längden kan väl inte skena iväg på någon vecka bara liksom. Kanske e det som "läkarstudent" säger. Men från hjässa till Stuss står det nästan 17 cm och sen från hjässa till häl ca 25 cm.:O Det e ju fortfarande alldesles för litet :O


Svar på tråden Gravid v 20 bebis 10cm?!