• Maxbox

    Hur förhåller man sig till människor med annat synsätt/bristande kunskap?

    Det finns en tidigare tråd om förhållningssätt till oliktänkande, och jag spinner vidare lite på det. Hur tänker ni kring att många människor har så liten kunskap om barns behov, utveckling, anknytning m.m.? Hur kommer det sig egentligen att det är så? Och hur sprider man information till sina nära (släkt, vänner osv) utan att kränka människor i deras föräldraskap osv?

    Jag får en känsla att de i min närhet uppfattar den kunskap som finns kring exempelvis CIO-metoder, anknytning, tidiga separationer m.m som en "fluga". Något som gäller för tillfället, men om ett "halvår är det något nytt som gäller", som någon uttryckte det.

    Sedan tänker jag att den kunskap jag har (alldeles för liten) är för att jag har ett intresse och sökt litteratur osv. Men det var inte mycket,  om något som togs upp på exempelvis föräldrautbildningen. Det känns inte så lättillgängligt liksom, såvida man inte är intresserad och söker efter det. Visst kanske det omnämns i vissa föräldratidningar, men inte särskilt djupgående och ofta tillsammans med information om 5mm på samma uppslag. Det kanske är att överdriva, men det är känslan jag har.

  • Svar på tråden Hur förhåller man sig till människor med annat synsätt/bristande kunskap?
  • skogsvitter
    OOU skrev 2012-09-30 10:33:33 följande:
    Att vara påläst om forskning är inte det minsta sektliknande.
    Det som är sektliknande (märk ordet liknande) är exempelvis den intolerans som visas mot de som kallas "oliktänkande". 

    Du har rätt i att det finns olika forskningsområden och forskningsresultat. Man skall dock vara mycket försiktig med att själv göra kopplingar mellan olika forskingsresultat och på så sätt skarva ihop en egen "helhet". Då är man inne på tro (väckelsrörelse) och har lämnat vetenskapens metoder bakom sig.
     
    Mig veterligen ägnar sig ingen här åt att "skarva ihop" någon egen slags sanning av lösryckta forskningsfragment, tvärtom vill jag påstå. De kopplingar som finns är gjorda av forskare och vetenskapsmän, inte av oss som sitter och läser om dem.
  • OOU
    skogsvitter skrev 2012-09-30 12:21:28 följande:
    Mig veterligen ägnar sig ingen här åt att "skarva ihop" någon egen slags sanning av lösryckta forskningsfragment, tvärtom vill jag påstå. De kopplingar som finns är gjorda av forskare och vetenskapsmän, inte av oss som sitter och läser om dem.
    Spelar inte så jättestor roll om man är skyldig till originalskarvningen eller om man tror på och sedan sprider vidare redan gjorda skarvningar som man läst någon annan stans. 
  • skogsvitter
    OOU skrev 2012-09-30 16:48:29 följande:
    Spelar inte så jättestor roll om man är skyldig till originalskarvningen eller om man tror på och sedan sprider vidare redan gjorda skarvningar som man läst någon annan stans. 
    Med andra ord anser du att det är förkastligt att se till den stora helhetsbilden?
  • Leya
    skogsvitter skrev 2012-09-30 20:06:54 följande:
    Med andra ord anser du att det är förkastligt att se till den stora helhetsbilden?
    vilken helhetsbild? hur menar skogsvitter nu? flåt om jag lägger mig i ett svar som inte va skrivet direkt till mig, men kan du möjligtvis beskriva lite mer exakt vad du menar med den frågan. (och ja, jag har läst sammanhanget innan i dialogen.)
  • OOU
    skogsvitter skrev 2012-09-30 20:06:54 följande:
    Med andra ord anser du att det är förkastligt att se till den stora helhetsbilden?
    Beror på. Om "helhetsbilden" är något närmast religiöst som ej ännu alla icke frälsta förstått och som det är besvärligt att prata om med de oliktänkande så är det förkastligt. Annars behöver det inte vara det.
  • Simon 681

    Jag skulle rekommendera att du kommer med råd, uppbackad av peer reviewed forskningsartiklar och korrekt uppställd logik.

  • Nyfiken2012
    Flickan och kråkan skrev 2012-09-29 13:58:42 följande:
    Vad som är rätt och fel handlar i grund och botten om värderingar, dvs ingen absoluta, vetenskapliga sanningar (om ens sådana finns . Vi kan inte säga att varje enskilt barn får fysiska eller psykiska men av att exempelvis utsättas för en CIO-metod som spädbarn, lika lite som kan säga att varje enskilt barn får psykiska eller fysiska men av att agas. Det är helt enkelt inte möjligt. För mig handlar det i grund och botten väldigt lite om huruvida barnet får påvisbara fysiska eller psykiska men av CIO-metoder eller aga. För mig handlar det om att det är kränkande och ovärdigt. Jag tycker att det är pinsamt att vi överhuvudtaget år 2012 ska behöva diskutera huruvida det är rätt eller fel att lämna ett totalt hjälplöst spädbarn övergivet i sin gråt, eller huruvida det är rätt eller fel att örfila eller knäppa sitt barn på fingrarna.  Och ja, jag håller med dig att det utan tvekan är en rätt korkad ingång att tala om för den andra parten att hon/han är okunnig och gör fel, men likt förbaskat anser jag att det utan tvekan är fel - det kan aldrig blir rätt att kränka en annan individs integritet eller att överge ett barn när det behöver den vuxnes närvaro som allra mest oavsett sammanhang.

    Huvudet på spiken, verkligen! Vi pratar om att man inte ska kränka, behandla illa osv men barn som är helt beroende av oss, de kan vi behandla hursomhelst. Konstigt att en del blir som de blir, neej..
  • Leya
    Nyfiken2012 skrev 2012-10-03 21:53:58 följande:

    Huvudet på spiken, verkligen! Vi pratar om att man inte ska kränka, behandla illa osv men barn som är helt beroende av oss, de kan vi behandla hursomhelst. Konstigt att en del blir som de blir, neej..
    det är väll knappast någon som har påstått att vi kan behandla barn hur som helst????

    däremot handlar ju hela den här tråden om vi alla inte har samma uppfattning.

    det hon skrev om handlade om hur länge man kan lämna ett barn gråtandes vid sövning. och då är ju frågan jag vill att du nu svarar på:
    "exakt hur länge kan man göra det utan att barnet på nåt sätt far illa?"
    tre sekunder? tjugo sekunder? en minut? en och en halv minut? fem minuter?

    vill gärna även höra exakt var nånstans du hittat fakta som du lutar dig mot också.
  • Flickan och kråkan
    Leya skrev 2012-10-03 22:29:48 följande:
    det är väll knappast någon som har påstått att vi kan behandla barn hur som helst????

    däremot handlar ju hela den här tråden om vi alla inte har samma uppfattning.

    det hon skrev om handlade om hur länge man kan lämna ett barn gråtandes vid sövning. och då är ju frågan jag vill att du nu svarar på:
    "exakt hur länge kan man göra det utan att barnet på nåt sätt far illa?"
    tre sekunder? tjugo sekunder? en minut? en och en halv minut? fem minuter?

    vill gärna även höra exakt var nånstans du hittat fakta som du lutar dig mot också.
    Men poängen jag försökte få fram tidigare är att det är en fråga som är omöjlig att svara på vetenskapligt. Det går helt enkelt inte att studera. Man kan för det första inte isolera en enskild faktor på det viset för att vetenskapligt påvisa psykisk eller fysisk skada eftersom så många andra faktorer spelar in. För det andra vet man att barn är olika känsliga, olika mottagliga för olika saker - redan på enbart biologisk nivå utan miljöpåverkan. Det innebär att det inte går att generalisera. Spädbarn har olika stressnivå. Stress vet vi kan ha negativ påverkan men exakt hur på varje enskilt barn vet vi inte.

    Min utgångspunkt är att små barn och större barn som inte kan hantera en situation på egen hand och som på alla sätt de kan visar att de just är i behov av den vuxnes närvaro - spädbarn gråter vanligtvis för att visa detta, tonåringar kan exempelvis vara självdestruktiva på diverse sätt -  är det fel att överge. Om det ger psykiska eller fysiska men av att han/hon metodiskt blir lämnad/övergiven en gång eller två, lång eller kort stund är det överhuvudtaget intressant? 

    Samma sak gäller en örfil. Det är vetenskapligt omöjligt att påvisa psykiska men av det. På många håll är det fullkomligt ok med aga och det blir ju folk av e barnen också. Blir det därmed rätt? Det faktum att vi inte kan påvisa att ett barn far illa av en örfil...två, tre, tio gånger....ja, då är det väl ok? Eller är det helt enkelt bara något som är kränkande och ovärdigt och därmed något vi inte ägnar oss åt - inte för att vi vet att vi kan se skadepåverkan utan för att det är orätt?

    Ja, det handlar om värderingar och inte vetenskap. Jag tycker att det är orätt att lämna en gråtande, skrikande dement gammal människa också i sin ensamhet (förekommer tyvärr). Han/hon kommer troligtvis inte ihåg händelsen och kanske därmed inte far illa på lång sikt. Lika ovärdigt och orätt i alla fall. 
     
  • OOU
    Flickan och kråkan skrev 2012-10-04 00:30:54 följande:
    Men poängen jag försökte få fram tidigare är att det är en fråga som är omöjlig att svara på vetenskapligt. Det går helt enkelt inte att studera. Man kan för det första inte isolera en enskild faktor på det viset för att vetenskapligt påvisa psykisk eller fysisk skada eftersom så många andra faktorer spelar in.
    Med detta uttalande som grund, hur ställer du dig till topic, d.v.s. trådens frågeställning om hur man förhåller sig till "oliktänkande". TS menar att det finns en mängd kunskap kring, jag citerar, "exempelvis CIO-metoder, anknytning, tidiga separationer..." och att det är problematiskt att bemöta personer som ej ännu besitter denna kuanskap. 
Svar på tråden Hur förhåller man sig till människor med annat synsätt/bristande kunskap?