• Alby

    Finns det någon tandläkare/hygienist/sköterska här som kan hjälpa mig?

    Hej!
    Var hos tandläkaren idag och fick höra att det var ett hål i en visdomstand där bak i munnen.
    Och att det enda valet var att dra ut den.
    Jag berättade att jag var gravid, och sen sa tandläkaren till sköterskan "vi tar (bedövningen började på cetra) för hon är så andfådd. Jag frågade om man kunde ta bedövning som gravid och hon sa javisst.
    Nu är jag orolig över bedövningen, jag var andfådd för att jag har tandläkarskräck och hade panik.

    Nån som vet vilken bedövning det handlar om och varför man tar just den om man är andfådd? 

  • Svar på tråden Finns det någon tandläkare/hygienist/sköterska här som kan hjälpa mig?
  • Kjellgren

    Ta det lugnt. Du fick sannolikt en bedövning utan adrenalin. En del som redan är oroliga kan få lite extra hjärtklappning av adrenalinet och blir då mer oroliga men det är ingen fara. Då kan man alltså använda en bedövning utan adrenalin, den sitter inte i riktigt lika länge och ibland blöder det lite mer men det spelar mest roll vid större operationer, inte om man tar bort en tand bara.

    Det finns i stort sett inget vi tandläkare kan göra som påverkar barnet, inte bedövning, inte tanduttagning eller lagningar och inte röntgen. 

    Har du tagit bort en tand i dag kan du ta det lite lugnt, speciellt som du varit spänd och orolig. Bädda ner dig i soffan och titta på en film. Använd smärtstillande om det behövs och följ i övrigt vad din tandläkare sagt.

    Kjellgren, övertandläkare 

  • Alby
    Kjellgren skrev 2012-08-06 18:06:11 följande:
    Ta det lugnt. Du fick sannolikt en bedövning utan adrenalin. En del som redan är oroliga kan få lite extra hjärtklappning av adrenalinet och blir då mer oroliga men det är ingen fara. Då kan man alltså använda en bedövning utan adrenalin, den sitter inte i riktigt lika länge och ibland blöder det lite mer men det spelar mest roll vid större operationer, inte om man tar bort en tand bara.

    Det finns i stort sett inget vi tandläkare kan göra som påverkar barnet, inte bedövning, inte tanduttagning eller lagningar och inte röntgen. 

    Har du tagit bort en tand i dag kan du ta det lite lugnt, speciellt som du varit spänd och orolig. Bädda ner dig i soffan och titta på en film. Använd smärtstillande om det behövs och följ i övrigt vad din tandläkare sagt.

    Kjellgren, övertandläkare 
    Tack Kjellgren för ett snabbt svar.
    Började googla runt och fanns många som skrev att vissa sorters bedövningar kunde man inte ta.
    Tack igen, nu har jag en ursäkt till att titta på kärleksfilmer hela kvällen Glad 
  • Kjellgren
    Alby skrev 2012-08-06 18:08:20 följande:
    Tack Kjellgren för ett snabbt svar.
    Började googla runt och fanns många som skrev att vissa sorters bedövningar kunde man inte ta.
    Tack igen, nu har jag en ursäkt till att titta på kärleksfilmer hela kvällen Glad 
    Kärleksfilmer är kanon för läkningen! Avstå dock gärna varma drycker även om jag personligen tycker att bra filmer bäst avnjuts med en kopp te och choklad, varm dryck kan göra så det börjar blöda igen.
  • Alby
    Kjellgren skrev 2012-08-06 18:19:55 följande:
    Kärleksfilmer är kanon för läkningen! Avstå dock gärna varma drycker även om jag personligen tycker att bra filmer bäst avnjuts med en kopp te och choklad, varm dryck kan göra så det börjar blöda igen.
    Man får ju inte samma känsla utan varm choklad när man kollar på kärleksfilmer,
    men gjorde bigaråsaft igår, och det får duga för ikväll.. 
Svar på tråden Finns det någon tandläkare/hygienist/sköterska här som kan hjälpa mig?