• Loket

Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått

Ditt exempel TS är ej unikt det finns ett antal liknande fall det mest kända är fallet "ulf" som uppdrag granskning tog upp för ett antal år sedan.

Han och hans kompis vart dömd för våldtäkt mot hans sambos dotter och dömdes båda till fängelse helt utan teknisk bevisning utan allt byggde på styvdotterns utsagor, när uppdrag granskning tog upp hans fall och de gick igenom bevisningen samt gjorde ett reportage om fallet på tv så fick "ulf" prövningstillstånd i högsta domstolen och frikändes på alla punkter samma gällde hans kompis.

Så visst förekommer det regelbundet, senast idag såg jag ett reportage från usa där en ung kille dömdes för våldtäkt och när han släpptes ur fängelset så ville den påstådda våldtäktsoffret bli vän med honom på Facebook och inför dold kamera erkände hon att allt var påhittat, vet inte om det fallet kommer drivas vidare eller om han kommer förbli klassad som våldtäktsman trots att det var en falsk anklagelse han vart dömd för.

• Loket
    Tow2Mater skrev 2012-08-09 19:28:05 följande:
    Men USA är inte Sverige - i USA beter sig inte Polisen som TS beskriver det, de skulle bli lynchade. Där har man också all rätt att kontakta en bra advokat som represeterar en, byta advokat, overklaga etc.
    Jag syftar bara på att detta inte är något unikt för sverige att falska våldtäkter polisanmäls tvärtom är det enligt internationella studier vanligt förekommande. I t.ex. usa har vissa studier visat att andelen falska våldtäkter kan ligga på uppemot 40 - 50% av alla anmälningar som görs även om jag inte nu orkar leta upp källan. Någon motsvarande studie har aldrig gjorts här i landet förmodligen för att det skulle bli ett jävla liv från alla kvonnojourer och feminismrörelsen om det skulle uppdagas att så är fallet.

• Loket

Nej men titta femiinismmaffian har redan hittat hit och mal på om att sådant aldrig kan inträffa

• Loket
    Aaliyah skrev 2012-08-09 19:34:27 följande:
    Om det har hänt, länka gärna till domen.
    Fallet ulf är i högsta grad verkligt bara att googla så hittar du länkat till uppdrag granskning och kanske rent av filmklippet där han får meddelandet via telefon att han beviljats resning.
  • Loket
    Anonym skrev 2012-08-09 19:39:03 följande:
    Jag har aldrig sagt att det aldrig händer. Jag har sagt att det är extremt ovanligt. Det är därför UG kan hitta EN person, inte 20..
    Det finns fler fall med all säkerhet även om inte uppdrag granskning har tagit upp mer än ett påstår man att han skulle vara helt unik så är man väldigt naiv.

För dem som inte orkar googla på fallet ulf så har ni här en liten länksamling från uppdrag granskning kring det fallet

www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=279959
  • Loket
    Anonym skrev 2012-08-09 19:40:47 följande:
    Jag kan tyvärr inte lämna ut någon dom, då jag inte vill hänga ut honom som det handlar om. Ni får tro vad ni vill men allt jag skrivit är helt och hållet sant. 
    Givetvis ska du inte hänga ut  personen i fråga och du får leva med att många lever i tron att sådant här aldrig kan inträffa de lever i en drömvärld och tror att kvinnor inte kan ljuga om en sådan sak, faktum är att feministrörelsen vill ändra lagarna så att endast kvinnans berättelse skall vara tillräcklig för att fälla en påstådd våldtäktsman ingen teknisk teknisk bevisning skall behövas för fällande dom.

Deras motivering  till denna lagändring är att en kvinna aldrig skulle kunna / klara av att ljuga om en sådan sak.
  • Loket
    Aaliyah skrev 2012-08-09 19:47:42 följande:
    En fällande dom kan redan idag grundas enbart på offrets berättelse, om det som hen berättar är rimligt, konsekvent och inte motsägs av den övriga utredningen.
    Ja jag vet men men enligt två prejudicerande domar i högsta domstolen för några år sedan så anser de att det bör krävas mer än bara offrets utsagor för att man skall bli dömd vilket är helt rimligt om du frågar mig.

www.svd.se/nyheter/inrikes/skarpta-beviskrav-for-valdtaktsdom_3161397.svd
  • Loket
    Anonym (skitsnack!) skrev 2012-08-09 19:45:45 följande:

Jag vet inte var du får dina fakta ifrån, för statistiken visar att det snarare är skyldiga som går fria än tvärtom. Det ska mycket till innan det blir en fällande dom och inte heller sitter man fängslad i 45 dagar utan kontakt med omvärden pga misshandel. Dessutom blir det sällan tidningsrubriker pga misshandel, så jag vill gärna veta var du tar fakta ifrån. Känns mer som något du diktat ihop för att man ska tycka synd om de stackars männen som blir oskyldigt anklagade. Jag känner inte till en enda man som blivit oskyldigt anklagad, däremot män som misshandlat och gått fria.

Jag sitter givetvis och ljuger som en häst travar i alla fall anses jag göra det av alla som inte håller med mig vilket jag kan leva med

Ska kolla om jag hittar igen mer källor som kan styrka mina påstående men jag kollar på os samtidigt så sådana källor kan dröja men jag ska se om jag hittar några åt dg
  • Loket
    doggy skrev 2012-08-09 19:59:14 följande:
    Du hänger inte ut nån om du länkar dommen då den är offentlig ! Vad grundade dom dommen på ? Unikt om det inte fanns nått som tyder på att han var där o skyldig till nått!
    Jag tror på troll
    TS hänger ut sin kompis om h*n länkar till domen vilket knappast kompisen vill, eller för att tala klarspråk om man är oskyldigt dömd för våldtäkt så vill man knappast att man skall hängas ut med dom och fullständigt namn på ett forum som detta, skulle du vilja det om du var den drabbade?
  • Loket
    doggy skrev 2012-08-09 20:06:07 följande:
    Du hänger knappast ut han för ingen kommer veta vem han är för att vi läser dommen , namnen nämn inte där
    Där har du fel namnen brukar vara utskrivna i domen för övrigt är frågan vad det tjänar för syfte att läsa domen som lekman mer än att gotta sig åt att få veta vem det berör?
Svar på tråden Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått