• mittenavapril

Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått

mikipiki skrev 2012-08-09 22:19:03 följande:
    Hm, skickar man bara mail till rätt domstol eller hur går man tillväga? Glad

Antingen ringer du till den domstol där han dömdes. Uppger hans personnummer och gärna är då dom kom så kan arkivet ta fram den åt dig. Om du mailar dostolen så uppge detsamma så får du domen per mail ganska omgående (om den nu inte är supertjock, men det meddelar de dig) Tingsrätten är en myndighet och frågor från allmänheten måste hanteras skyndsamt.
    Tänk på att domen kan ha gått till hovrätten och då kontaktar du rätt hovrätt så får du den dom som vunnit laga kraft. 
  • mittenavapril

VAad vill TS med denna tråd egentligen? Att vi ska köpa en historia som vi inte ens vet är sann då TS inte vill visa att den är det? Ska vi prata om det hon skriver som kan vara helt uppdiktad?

• mittenavapril
    Loket skrev 2012-08-09 22:48:25 följande:
    Av förklarliga skäl vill hon ej hänga ut personen det handlar om helt enkelt för att han uppenbarligen ej vill bli identifierad vilket hade varit fallet om hans dom  hade lagts upp här, är det så svårt att förstå?

Skulle du vilja bli uthängd på ett forum som detta om du var oskyldigt dömd med tanke på att det knappast gagnar personen utan snarare skulle leda till diverse ryktesspridningar och smutskastningar mot honom med tanke på alla inskränkta personer som häckar här och som lever i tron att en kvinna aldrig kan ljuga om en våldtäkt

Men varför då ta upp caset på ett publikt forum om hon nu inte vill ge den dömde uppmärksamhet? Jag fattar noll.....
  • mittenavapril
    Loket skrev 2012-08-09 22:49:53 följande:
    Ärligt talat hade du inte tagit TS på allvar även om h*n hade lagt upp domen du har redan bestämt dig för att kvinnor inte kan ljuga om våldtäkter det är uppenbart.

Jag är ganska övertygad om att hon vet att kvinnor kan ljuga om våldtäkter. De som jobbar inom rättsväsendet, speciellt inom juridikens områden har en viss svaghet för fakta och källhävningsningar, alltså bevisa det du påstår! Det är nog det som Aaliya säger.
  • mittenavapril
    Anonym skrev 2012-08-09 22:51:07 följande:
    Jag hade hoppats på att någon kanske kände igen sig och kunde komma med tips om vad fan vi ska göra för att han ska kunna få upprättelse. 

Vad han ska göra?

Begär resning.
    (då får hgan iof leta fram lite ny bevisning) 
  • mittenavapril

En stilla undran till TS bara, varför satte polisen handfäbngsel på din kompis? (det gör inte polisen utan anledning för det resulterar i en del pappersarbete).

Den usla advokaten, hur fick han denne? Om han nu inte var bra, var det någon som rätten utsåg och som de tog från listan? varför såg inte han till att begära en ny?   

• mittenavapril

Jag skulle vilja vet vad för bevisning som fanns i ärendet? Bara kvinnans berättelse som stöds av vittnena?
    När gjorde kvinnan sin anmälan om brott och hur långt efter brottsdatum var det? Fanns inga skador på kvinnan? Varför uppsökte hon inte läkare?

Undrar gällande den häktning som du säger var (inkl grip och anhållande) 45 dagar, varför hade killen reskriktioner under hela den tiden? Var det flyktfara? risk för fortsatt brottslighet eller risk för undanröjande av bevis? Låter konstigt att han inte fick ha någon kontakt med omvärlden (vänner eller familj på dessa 45 dgara, detta tyder på reskriktioner)

Ett förhör hos polisen brukar (standard) börja med en fri berättelse av händelsen, hur gick förhöen till? för jag förmodar att de var fler än 1 om han nu satt så länge(som 45 dagar).

Jag har svårt att tro på din berättelse ts, detta för att du utelämnar mängder av inte som är relevant för en utomstående att ta del av för att bilda sig en uppfattning.

Vad blev domen btw, hur långt straff fick han och var han ostraffad?            

• mittenavapril
    mittenavapril skrev 2012-08-09 23:16:27 följande:
    Jag skulle vilja vet vad för bevisning som fanns i ärendet? Bara kvinnans berättelse som stöds av vittnena?
    När gjorde kvinnan sin anmälan om brott och hur långt efter brottsdatum var det? Fanns inga skador på kvinnan? Varför uppsökte hon inte läkare?

Undrar gällande den häktning som du säger var (inkl grip och anhållande) 45 dagar, varför hade killen reskriktioner under hela den tiden? Var det flyktfara? risk för fortsatt brottslighet eller risk för undanröjande av bevis? Låter konstigt att han inte fick ha någon kontakt med omvärlden (vänner eller familj på dessa 45 dgara, detta tyder på reskriktioner)

Ett förhör hos polisen brukar (standard) börja med en fri berättelse av händelsen, hur gick förhöen till? för jag förmodar att de var fler än 1 om han nu satt så länge(som 45 dagar).

Jag har svårt att tro på din berättelse ts, detta för att du utelämnar mängder av inte som är relevant för en utomstående att ta del av för att bilda sig en uppfattning.

Vad blev domen btw, hur långt straff fick han och var han ostraffad?            
    Är TS ej intresserad av att förtydliga eller svara på frågor i tråden?
  • mittenavapril
    niky40 skrev 2012-08-10 21:52:08 följande:

Nej det verkar inte så..

TS verkar vara mer intresserad av att tycka synd om andra feldömda......
  • mittenavapril

Vart tog ts vägen? Här verkar det diskuteras villkorlig dom.... jösses, läs lagtexten så får ni alla veta vad det är:)

• mittenavapril

Väntar fortfarande på lite närmare förklaring från TS...... Med tanke på att hon dissar mina frågor så hamnar hon nu helt klart i kategorin "osanning"

• mittenavapril
    Aaliyah skrev 2012-08-11 21:23:56 följande:
    Ja, det känns som historien antingen är påhittad eller så har ts okritiskt svalt en historia som någon annan berättat för henne.

Ja, myntet har ju två sidor och som alltid så ser de väldigt olika ut och inte är det annorlunda med denna historia:)
  • mittenavapril
    ftp skrev 2012-08-12 19:26:56 följande:
    Hur många dagar till ska ni tjafsa i ren oft dravel som inte bidrar till tråden det minsta lilla?

Frågor har flera gånger ställts till TS, men denne v ägrar ju svara.
  • mittenavapril
    Aaliyah skrev 2012-08-12 20:35:21 följande:
    Jag tycker att det är intressant att de som tycker att straffen i Sverige drastiskt ska höjas, att båda de misstänkta i Lindome-fallet borde ha fällts och att den som är misstänkt för brott knappt ska ha en försvarare är samma personer som faller som furor för en snyfthistoria.

Du vet väl att de som inte är juridiskt belästa tycker att vi skulle hänga båda i Lindome. Skitsamma vem som slog stekpannan i huvudet, de var ju båda i alla hus. Bara för att vi inte vet som som var i rummet och slog betyder det ju inte att de ska gå fria..... SUCK säger jag.
Svar på tråden Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått