Inlägg från: Anonym (Juristen här) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Juristen här)

Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått

Racer x skrev 2012-08-09 23:34:38 följande:
    $$$$$$ På vilket sätt är han den bäste försvararen? Numera är han ju åklagare, iaf för två tjejer som blev våldtagna av Julian Assange.

Han va målsägandebiträde åt dem. Precis som hans kollega advokat Thomas Bodström var åt offrens i Göteborgsbranden
  • Anonym (Juristen här)

Jag har jobbat på klass A anstalt och av 56 fångar var det 55 som var oskyldiga. Märkligt:)

• Anonym (Juristen här)
    niky40 skrev 2012-08-12 12:17:50 följande:
    Villkorlig dom med samhällstjänst ja!! Som jag redan skrivit. Vid en ren villkorlig dom anges inget alternativt fängelsestraff endast när den förenas med samhällstjänst!! Jösses människa, läs lagtexten!

Jag håller med dig. Det är samhällstjänsten som man syftar på när tr skriver att om J.E.S skulle dömas och avtjäna fängelse skulle det vara 3 månader. För övrigt så säger praxis att 40 Tim samhällstjänst motsvarar 1 mån fängelse.
  • Anonym (Juristen här)
    niky40 skrev 2012-08-12 19:20:04 följande:
    Vid skyddstillsyn som är strängare ör huvudregeln 40 h.

Så sant. My bad
  • Anonym (Juristen här)
    Aaliyah skrev 2012-08-13 17:36:47 följande:
    Ja, jag vet inte hur de två skenbart motsatta ståndpunkterna kan förenas hos en del människor. Ett svart-vitt tänkande kanske? Antingen är misstänkta brottslingar monster som ska steglas eller också är de nallebjörnar som blivit orättvist behandlade.

Ja, aldrig är man nöjd:)
Svar på tråden Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått