• PetGu

Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått

Ibland när jag läser trådar här på familjeliv om vad folk tror om svenska myndigheter blir jag mörkrädd. Många verkar tro att myndigheterna bara sitter och väntar på att få ställa till det för människor och att reglerna är till för att göra det krångligt och svårt. Det skriks efter undantag och det menas att individen aldrig själv har gjort något fel. Efter mina snart fem år inom Kriminalvården har jag stött på kanske 1500 klienter sammanlagt. Antalet som hävdat sin oskuld av dessa uppgår ju till en klar minoritet, men procenten fällande domar talar trots allt sitt tydliga språk. Det finns ALLTID minst två sidor av en historia och allt är inte svart eller vitt. Jag är övertygad om att det finns en eller annan oskyldig stackare som sitter och avtjänar ett straff på anstalt just nu, men samtidigt har jag hört så många skryta om vilka brott de kommit undan med (trots övertygande bevisning) att jag aldrig kan tänka mig att de är särskilt många. Och okunskapen om svensk lagstiftning är ju skrämmande. Hur någon, trots att brottsbalken är kanske två musklick bort, hävdar att en villkorlig dom inte skulle innefatta två års prövotid är inget annat än korkat.

• PetGu

Stackars dig, niky40... Snacka om att slåss i uppförsbacke och motvind :) Hur kan någon så grovt missförstå en så relativt enkel lagtext?

• PetGu

Men herregud, hur står det till med läsförståelsen egentligen? En villkorlig dom, oavsett brott och straffvärde, innebär två (2) års prövotid. En ren villkorlig dom kan inte undanröjas, alltså spelar inte straffvärdet någon som helst roll. En annan påföljd, såsom samhällstjänst eller skyddstillsyn, som ställer diverse krav på den dömde, kan däremot vid misskötsamhet undanröjas och förvandlas till fängelse. Hur kan detta vara så svårt att förstå? Hur kan någon trots upprepade förklarande inlägg fortfarande inte ta detta till sig?

• PetGu

Men herregud, har anonym hittat hit igen? Det har varit tyst så många dagar nu att jag trodde han/hon äntligen insett sitt misstag och förstått vad en villkorlig dom är. Jaja, sent ska syndaren vakna...

Och en fyraårig skyddstillsyn har jag aldrig hört talas om, det kan inte stämma. Särskilt den formuleringen från domen måste vara felaktig, man döms ju inte till en villkorlig frigivning.

• PetGu

R3becca: kan det vara så att du blandar ihop årtalen? Du nämnde att du var gravid när du fick domen, och i din signatur står ett barn fött år 2011. Är du säker på att du inte dömdes under år 2010? Då stämmer prövotidens utgång bättre.

• PetGu

Har du kvar originaldomen från domstolen? Fyra års prövotid är helt omöjligt att få om du inte blivit dömd en gång till efter den första rättegången. Givetvis kan domstolen ha skrivit fel men i sådana fall borde åtminstone Kriminalvårdens datasystem ha reagerat och ditt ärende borde inte ha gått att registrera ens. Nu arbetar jag ju förvisso inte som kansliassistent utan som frivårdsinspektör men om jag känner våra klientprogram rätt så hade en sådan dom fått en del ögonbryn att höjas och lite varningstext att blinka.

Svar på tråden Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått