• ftp

Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått

Anonym (Mia) skrev 2012-08-10 11:52:17 följande:
    Jag tycker också man ibland dömer på för slösa grunder.

Se bara på Arbogafallet med de mördade barnen

*   Det finns ingen DNA-bevisning mot C.S.
    * Det finns inget vittnesutpekande mot C.S..
    * Det finns inget mordvapen.
    * Inget av skoavtrycken på platsen kan knytas till C.S.
    * Det finns ingen annan teknisk bevisning som knyter C.S. till mordplatsen.

Nu tror jag förvisso hon var skyldig MEN tycker det är skrämmande att döma någon till livstid på Incidier.   
    Indicier

Jag håller för övrigt med, rättssäkerheten är ett skämt, man kan fundera om nån verkligen tänker under rättegångar eller om dom bara singlar slant under bordet.

Har själv varit jävligt nära att åka ditt för brott när jag själv var den utsatta, det är en omskakande upplevelse.

• ftp
    Anonym skrev 2012-08-10 12:04:51 följande:
    Rättssäkerheten är ett skämt, men det är även straffen som utdelas. Kanske är det därför straffen är så låga, för att den som döms helt enkelt kanske är oskyldig. "Hon kanske inte har gjort det, det ser ut så, så vi dömer henne, men inte så hårt, som plåster på såren om hon nu inte begått brottet trots allt".
    Nackhåret reste på sig när jag läste det.

Vi utser en syndabock, utdelar ett "symbolisk" straff och går vidare till nästa mål där nån ska straffas.

• ftp
    Loriyana skrev 2012-08-10 18:14:30 följande:
    Det jag tycker är otroligt skrämmande är hur LÄTT människor kan ljuga! Kan ge ett exempel. Häromdagen var jag på picnic med min femåriga autistiska dotter och min 62 åriga mor. Medans jag lekte med dottern blev min mor överfallen av ett gäng unga kvinnor. Min dotter, som är extremt känslig, blev givetvis helt förtvivlad! Jag sprang till min mor och försökte hjälpa henne så gott jag kunde. När gänget försvann så ringde vi polisen och vi berättade allt. Polisen kom och de lyckades hitta gänget...som sa att min mor hade attackerat dem!!! Jag hade sett hela händelsen men det gjorde inte ett dyft..polisen sa att det var ord emot ord. Just då dog jag lite...jag insåg att det finns människor som kan ljuga utan att blinka. Många som begår brott idag ljuger utan samvete...utan oro...hur lätt som helst. De kan hävda sin oskuld utan minsta samvetskval...jag tror att de övertygar sig själv om deras oskuld. Jag tycker detta är fruktansvärt skrämmande!
    Nått liknande har jag råkat ut för, blev påhoppad av en gäng zigenare och allvarligt skadat i samband, inget livshotande viserligen men det var extremt nära jag förlorade synen på ett öga.
    En vän räddade mig från situationen och släppade med mig till akuten.
    Polisen hämtade mig därifrån, gänget hade då anmält mig för att jag har tydligen knivhuggit en kvinna i samband med att jag anföll ett gäng på 15-20 man.
    Fick fint sitta på häktet i två dagar under tiden mitt öde avgjordes, tacka gud att ögonvittne ställde upp för hadde detta hamnat i domstol så kunde jag lika bra bli dömd för misshandel med tillhygen och eller mordförsök.
    Det sjuka i det hela var att i och med anklagelsen så fanns det tydligen en knivhuggen kvinna där, dom har alltså knivhuggit en av sina egna för att sätta dit mig.

• ftp
    Anonym (hmmm) skrev 2012-08-10 17:54:03 följande:

nej jag kan inte gora nat at detta...socialhandlaggaren har skrivit rapporten sjalv och vandit och vridit..tex ar min dotter valdigt smal..hon har jamt varit det och detta ar fran bade mina och pappans gener,,da skriver handlaggaren att min dotter ar sa smal for att jag ar en dalig mamma och inte ger henne nagon mat...hon skriver alltsa raporten utan bevis eller grunder..bara for hon inte gjorde sitt jobb fran borjan..nu sitter MIN dotter 8 timmar bort fran mig och grater varje dag...vi far traffas en helg varannan manad..de har ratt att ha henne borta fran mig tills hon ar 18.handlaggaren till och med ljog och fick nastan min pappa anmald alltsa dotterns morfar for incest..hon tvingade min dotter attt gora gyn kontroll, helt utan grunder detta med
    Socialens version skiljer sig allt som oftast kraftigt från det verkliga livet och deras dom är allt som oftast slutgiltig.
    Men ge dig inte, kämpa för ditt barn, ta till lite dirty tekniker och dra in media i det hela, det har en stor chans att lösa sig när det hamnar på löpsedlarna, det är bara när man låter dom hålla på i skuggorna som det går bra för dom.

Har varit med om flertal utredningar och har stött på liknande tolkningar som var helt uppåt vägarna.
    En av mina har en ganska unik sjukdom som yttrar sig främst i extremt torr hud, det att han föddes för tidigt och har alltid varit liten och tunn som en sticka hjälpte inte vår sak direkt, vi blev anmälda av dagiset och Socialen konstaterade att den torra huden kommer ifrån att vi försummar barnet samtidigt som vi svälter den.
    Som bevis användes dagiset där ungen både drack och åt som en häst.
    Lösningen på detta blev som tur är inte lvu utan vi fick gå värdelösa föräldrarkurser för att lära oss hur mycket mat och dryck barnen behöver.
    "Förslagen" stärktes givetvis av direkta hot att om vi inte sammarbetar så blir det snack om åtgärder som sker utan vår medgivande.
    Wee för välplacerade åtgärder bekostade av skattepengar.

Socialen är bara en samling av maktgalna kärringar som får på tok för lite kuk till vardagen.
    Undantag finns givetvis.

• ftp
    Anonym (hmmm) skrev 2012-08-10 19:27:36 följande:
    ja du har ratt..soc anstallda ar oftast med folk som ar trotta pa sitt jobb...

hur har det nu gatt for dig med erat barn??har soc lamnat er ifred??
    jag sprang till bup psykologer 1 gang i veckan frivilligt med min dotter...nu har vi aven skrivit upp oss pa foraldrarutbildningar..vi har fatt en annan handlaggare pa soc med som vi ska traffa nu snart..jag hoppas det blir en bra denna gangen   
    Tror även att det är fel folk som dras dit, en av dom yrken där fullkomlig makt kan utövas utan några repressalier, inte ens polisen kan göra vad som och komma undan med det men på socialen får dom inte ens så mycket som en tillsägelse för fel i utredningar eller felaktiga beslut som sargar folk för livet.
    Så för en makthungrig kvinna så är socialen ett perfekt ställe om man vill utöva makt.

Vi har klarat oss ganska bra, måste vara superföräldrar nu efter alla "frivilliga" föräldrarkurser men barnen är i alla fall där dom ska vara, på väg till sängarna nu.
  • ftp

Hur många dagar till ska ni tjafsa i ren oft dravel som inte bidrar till tråden det minsta lilla?

Svar på tråden Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått