• Anonym

Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått

Aaliyah skrev 2012-08-10 19:52:02 följande:
    Anonym: nej, det är exakt så höga beviskraven i brottmål är.
    Det håller jag med om... jag trodde du stod på andra sidan ^^
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-10 09:27:44 följande:
    :( .. Tack för din berättelse. Blir dock inte förvånad alls. Hoppas att ni har kommit över det nu. 

Det tog honom tre år att våga sätta på sig byxorna. Jag mår inte illa längre när jag ser en polis men jag känner mig inte längre säker runt dem. De har förstört min tillit till dem.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-10 09:28:23 följande:
    Men guud.. :S Har han fått någon form av upprättelse för detta? Skadestånd?

Jag vet ärligt talat inte. Hans föräldrar har lagt locket på och vägrar prata om det. Jag hoppas verkligen han har fått ett fett skadestånd för det är han värd. Han bor i en liten småstad så ALLA vet vilka alla är=otroligt många dömde honom när han åkte in. Men det fanns några vettiga som förstod att polisen hade tabbat sig och de liksom jag undrar vem det egentligen var som knivhögg den där killen. Förmodligen var det någon i ett gäng som han hade bråkat med flera gånger.
  • Anonym
    niky40 skrev 2012-08-10 20:12:17 följande:
    Blev rörigt men jag är övertygad om att du som är så insatt i de straffrättsliga bestämmelserna vet att det är i Brottsbalkens 27 kapitel man hittar reglerna gällande villkorlig dom.

Kortfattat kan sägas att villkorlig dom är en påföljd som rätten kan döma till om straffvärdet inte bedöms kunna stanna vid böter. Den innebär att den dömde står under prövotid i 2 år. 

Något annat som heter "villkorlig dom" finns inte. Om du har en hänvisning till någon annan bestämmelse som beskriver villkorlig dom som något annat är du fri att lämna den. 

Ditt egna inlägg. Herregud att du inte kan läsa men envisas med att klippa och klistra lixom.

"../3 § Den som erhåller villkorlig dom skall vara underkastad en prövotid av två år.../"

Det står klart och tydligt "prövotid". Förstår du ännu inte att det är skillnad på villkorlig dom och övervakning, så vet jag inte hur man ska kunna förklara för dig.
    Ditt instick i mitten nonchalerar jag för det är bara ett sätt för dig att försöka ändra dig... komiskt.
  • Anonym
    PetGu skrev 2012-08-10 22:28:47 följande:
    Ibland när jag läser trådar här på familjeliv om vad folk tror om svenska myndigheter blir jag mörkrädd. Många verkar tro att myndigheterna bara sitter och väntar på att få ställa till det för människor och att reglerna är till för att göra det krångligt och svårt. Det skriks efter undantag och det menas att individen aldrig själv har gjort något fel. Efter mina snart fem år inom Kriminalvården har jag stött på kanske 1500 klienter sammanlagt. Antalet som hävdat sin oskuld av dessa uppgår ju till en klar minoritet, men procenten fällande domar talar trots allt sitt tydliga språk. Det finns ALLTID minst två sidor av en historia och allt är inte svart eller vitt. Jag är övertygad om att det finns en eller annan oskyldig stackare som sitter och avtjänar ett straff på anstalt just nu, men samtidigt har jag hört så många skryta om vilka brott de kommit undan med (trots övertygande bevisning) att jag aldrig kan tänka mig att de är särskilt många. Och okunskapen om svensk lagstiftning är ju skrämmande. Hur någon, trots att brottsbalken är kanske två musklick bort, hävdar att en villkorlig dom inte skulle innefatta två års prövotid är inget annat än korkat.
    Hoppas att du inte syftar på mitt inlägg som niky40 tror...
    Då får du nog läsa om, han tror att fängelsestraffet vid villkorligt innefattar två år..
  • Anonym
    niky40 skrev 2012-08-10 23:29:24 följande:
    trots x antal år av tjänstgöring i tingsrätt och övervakningsnämnd.
    Är du; som inte håller på regler och förhållningssätt på forum, samt underårig anställd hos tingsrätt? *asgarvar*

www.kriminalvarden.se/Om-Kriminalvarden/Pafoljder/

Villkorlig Dom:
    Man kan säga att personen får en andra chans i samhället. Det finns med i belastningsregistret, men i övrigt händer ingenting. Begår personen ett nytt brott under prövotiden som är på två år räknas straffvärdet för det brott man fick villkorlig dom för in i det nya straffet

Busenkelt.
  • Anonym
    mittenavapril skrev 2012-08-11 08:34:39 följande:
    Vart tog ts vägen? Här verkar det diskuteras villkorlig dom.... jösses, läs lagtexten så får ni alla veta vad det är:)

Vissa kan inte läsa så det är det vi försöker reda ut nu men jag får nog visualisera mig att jag skriver till en tre-åring, så får vi se om det går bättre.
    niky40 skrev 2012-08-11 05:31:38 följande:

Har jag någonsin påstått att villkorlig dom är annat än 2 års prövotid..?
    Japp!
    Du säger att 2 års fängelse är den alternativa/ villkorliga domen. Försök inte ens...
    Jag säger att du dillar om prövotiden. Inte det alternativa fängelsestraffet... som är den villkorliga domen.

Fattade du inte från texten från frivårdens sajt så är du nog ett hopplöst fall.
  • Anonym
    niky40 skrev 2012-08-11 12:43:54 följande:

Det är dumt att vara så nedlåtande när du uppenbarligen inte vet vad du talar om. Vid en ren villkorlig dom anges inget alternativt fängelsestraff. Endast om den villkorliga domen förenas med samhällstjänst, tex 50 h anges alternativfängelsestraffet en månad.
    NEEEJ !!!

Det finns alltid ett alternativt fängelsestraff, annars är det inte en villkorlig dom.
    Du har ovan klistrat in de olika straffen som finns..
    Den villkorliga domen kan förverkas vid misskötsamhet vilket innebär att man får det alternativa fängelsestraffet utdömt i stället för den villkorliga domen, det är hela poängen.
  • Anonym
    niky40 skrev 2012-08-11 12:32:41 följande:

Jag lägger ned nu. Vet inte vilken tråd du läst i men jag har inte skrivit något om 2 års fängelse. Som yrkesverksam jurist på det straffrättsliga området har jag full koll på det svenska påföljdssystemet.
    haha
  • Anonym
    niky40 skrev 2012-08-11 16:52:58 följande:

Ja Jag förstår att juridiken är krånglig och försöker beskriva pedagogiskt men skulle nog bevisa skriva en hel uppsats för att få vederbörande att förstå. Men eftersom denne inte verkar kunna läsa ens korta inlägg är det lönlöst.

Jag ber om ursäkt, TS. Jag har tagit din tråd i anspråk på ett för omfattande sätt men har haft svårt att låta bli att svara när förolämpningarna haglat. Ska försöka behärska mig.
    Då kanske du förstår hur frustrerande det känns för mig när ingen tror på det jag skriver. Orkar inte ens försöka förklara för folk som vägrar att lyssna längre.
Svar på tråden Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått