• Anonym

Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått

niky40 skrev 2012-08-11 18:08:45 följande:

Det kan jag förstå. Ber än en gång om ursäkt.
    Det är lugnt. Du har ju inte försökt trycka ner mig eller anklagat mig för att ljuga osv som vissa andra idioter.
  • Anonym

Högsta domstolen, B1968-07.
    Studsa tillbaks till FB och sprid ditt kunnande efter din massiva tjänstgöring som yrkesjurist nu. Där kan du ju hälsa att ditt kunnande kommer från en domare som var med och skrev lagtexten i fråga haha

• Anonym

Och du vet att den här mannen är oskyldig, för att du har alltid varit med honom och flickvännen och har sett allt som skett?

Om det "bara" är hans eget ord som du litar på känns din ts lite missvisande.
    Är det inte så att våldsamma män brukar vara väldigt manipulativa och tala väl för sin sak?   

• Anonym

det är värre när man sitter där för att de tror att du har misshandlat ditt barn....

• Anonym
    niky40 skrev 2012-08-11 20:00:29 följande:

Vet inte vem du riktar dig till men vet inte vad en dom gällande reformatio in pejus har med tråden att göra..?
    FT
    Jag citerar:
    "Falu tingsrätt dömde J.-E.S. den 31 maj 2005 för misshandel till villkorlig dom med föreskrift om samhällstjänst 100 timmar. Det angavs att om fängelse i stället valts som påföljd skulle fängelse tre månader ha dömts ut.

Det står att J.-E.S den 31 maj 2005 dömdes till tre månaders villkorlig dom.
    Hur länge han har övervakning och hur den ska se ut är det frivården som pysslar med och har överhuvudtaget inget som helst att göra med domen om inget annat skrivs in, då rör det sig dock om skyddstillsyn inte villkorligt.
    trololol
    Aaliyah skrev 2012-08-11 20:13:23 följande:
    Jag tänker i fortsättningen kasta in helt slumpmässigt valda referenser till olika rättsfall i tråden.
    NJA 1957 s. 67
    ...skalle? Uppenbarligen Skrattande
  • Anonym
    Anonym (soc-galningarna) skrev 2012-08-12 11:37:18 följande:
    Visst är det hemskt med oskyldigt dömda, MEN då gäller det vuxna människor som eventuellt får sitta av en tid i fängelse och kommer sanningen fram så har de ett fett skadestånd att invänta och livet kan fortsätta i samma anda som innan.

Vad värre är är den enorma rättsosäkerheten gällande barn och LVU.

Föräldrar i soc-ärenden är ALLTID dömda på förhand. Socialtjänsten utgår ALLTID från att föräldern är skyldig tills föräldern förhoppningsvis själv kan bevisa (och då menar jag BEVISA) att denne är oskyldig till anklagelserna.

OM det till slut framkommer att soc utredning inte alls stämmer och barnet kommer hem igen så är skadan redan skedd och går ALDRIG att reparera.

Dessutom går dessa inkompetenta socialsekreterare friade och barnen får aldrig varken en ursäkt eller skadestånd för att ha förlorat sin tillit till vuxenvärlden, myndigheter och i värsta fall även tilltron till sina egna föräldrar.

VIDRIGT med denna rättsosäkerhet som förstör för våra barn!!!        
    Håller med. Att förlora sitt barn är det värsta man kan vara med om.
    Men det är inte heller så roligt att bli oskyldigt dömd för något du inte har gjort, för du får leva med det resten av ditt liv. Du kommer alltid bli stämplad för något du inte är. Blir svårt att söka jobb med den domen bakom dig osv, osv.  
  • Anonym
    niky40 skrev 2012-08-12 12:17:50 följande:

Villkorlig dom med samhällstjänst ja!! Som jag redan skrivit. Vid en ren villkorlig dom anges inget alternativt fängelsestraff endast när den förenas med samhällstjänst!! Jösses människa, läs lagtexten!
    Så... vart står det att villkorlig dom tillsammans med samhällstjänst förorsakar ett hårdare straff?
    Jag gör gärna 100 timmar samhällstjänst för att om förverkande sen sker så får jag extra hårt straff... Haha bizarro world.

Hur tänker du nu egentligen. Vi tar en man som döms till villkorlig dom för snatteri, som ger maxstraffet 6 månader. Och du tror seriöst att personen får två års fängelse vid ett undanröjande..
    Ta dig i kragen människa.
  • Anonym
    ftp skrev 2012-08-12 19:26:56 följande:
    Hur många dagar till ska ni tjafsa i ren oft dravel som inte bidrar till tråden det minsta lilla?

• Anonym
    Aaliyah skrev 2012-08-12 20:35:21 följande:
    Jag tycker att det är intressant att de som tycker att straffen i Sverige drastiskt ska höjas, att båda de misstänkta i Lindome-fallet borde ha fällts och att den som är misstänkt för brott knappt ska ha en försvarare är samma personer som faller som furor för en snyfthistoria.

Samma människor brukar konstigt nog också tycka att personer som dömts för sexuella övergrepp på barn ska hängas ut offentligt alternativt avrättas på ett plågsamt sätt.
Svar på tråden Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått