• Anonym

Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått

niky40 skrev 2012-08-14 10:31:26 följande:

Är domens datum september 09? Står det i papper från frivården att påföljden är verkställd i sep 13? Dömdes du till en ren skyddstillsyn eller förenades den med någon föreskrift? Kontraktsvård, särskild behandlingsplan, samhällstjänst?'Har du dömts för andra brott därefter eller på annat sätt misskött frivårdspåföljden?

Annars vet jag inte Jag skulle ringa frivården och fråga.
    Äh, tyst med dig du vet ingenting. Du har inte kläckt ur dig en enda sak i denna tråd som stämmer.
  • Anonym
    Aaliyah skrev 2012-08-14 20:11:09 följande:
     Anonym: Lite humor i tråden. Uppskattat!
    Inte direkt diskret att posta inlägg och logga in och ut med olika konton
  • Anonym
    R3becca skrev 2012-08-14 20:17:12 följande:
    Domens datum är 2009-09-08, och den "försvinner" 2013-09-08.
    I mina papper står det: "DOM: skyddstillsyn med föreskrift om vård och behandling och villkorlig frigivning. Rebecca skall underkasta sig den vård och behandling som frivården i samråd med socialtjänsten finner nödvändig."

De enda brott jag någonsin begått är snatteri (då jag var i 12-årsåldern), jag har även urinerat på offentlig plats samt druckit alkohol på allmänna platser. 
    Och nej, jag har inte gjort något olagligt sedan domen fastställdes.
    Och jag är alltså ostraffad sedan tidigare. 
    Det är en skyddstillsyn, inte villkorlig dom..
  • Anonym
    gosling skrev 2012-08-12 19:24:11 följande:

Hur svårt kan det va? Villkorlig dom Den som döms till villkorlig dom har en prövotid på två år. Under prövotiden ska den dömde vara skötsam och försörja sig efter förmåga. Den villkorliga domen kan förenas med dagsböter och/eller med en skyldighet att utföra oavlönat arbete under viss tid (samhällstjänst). Det finns inte någon som särskilt kontrollerar att den dömde sköter sig under prövotiden. Men om åklagaren får kännedom om att den som fått villkorlig dom missköter sig kan han i tingsrätten ansöka om förändring av den villkorliga domen.  Tingsrätten kan då meddela varning, ändra en föreskrift eller besluta att den villkorliga domen ska ersättas med en annan påföljd. Om den dömde begår nya brott under prövotiden brukar tingsrätten upphäva den villkorliga domen i det nya målet och ersätta den med en annan och gemensam påföljd för all brottslighet.
  • Anonym

Jag har blivit anklagad för stämpling till mord. 
    Mitt ex påstod att jag lejt en mördare.... Helt sjukt...
    Fick total panik när min advokat ringde och sa att jag kunde få livstids fängelse.
    Hur skulle jag göra med barnen?
    Min utbildning?
    MITT LIV?
    och dessutom...jag hade inte gjort någonting alls.....

Husrannsakan, polisförhör, kontaktförbud, datorn i beslag (kul som student när man behöver skriva saker).

Advokaten sa att polisen kan hämta mig när som helst på dygnet, lika bra att ha en väska packad.

Fick svårt att sova, fick ta betablockerare för att hämma hjärtklappningen.

Blev sedan helt friad från anklagelserna. SKL hade inte hittat ngt på min dator, inte polisen heller.

Men trots att jag blev fri från anklagelser, så tog det ÅR innan stressen släppte. Mådde skit, fick ångest och hjärtklappning så fort någon blev irriterad eller arg på mig. Mardrömmar på nätterna. Hög vilopuls. Rädd för auktoriteter och rädd för män i kostym. 

Hemskt kul att bli anklagad för ngt man inte gjort....inte...  

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-18 09:49:09 följande:
    Fick total panik när min advokat ringde och sa att jag kunde få livstids fängelse.
    Min utbildning?
    MITT LIV?

Husrannsakan, polisförhör, kontaktförbud, datorn i beslag (kul som student när man behöver skriva saker).

Advokaten sa att polisen kan hämta mig när som helst på dygnet, lika bra att ha en väska packad.

Blev sedan helt friad från anklagelserna. SKL hade inte hittat ngt på min dator, inte polisen heller.

Men trots att jag blev fri från anklagelser, så tog det ÅR innan stressen släppte. Mådde skit, fick ångest och hjärtklappning så fort någon blev irriterad eller arg på mig. Mardrömmar på nätterna. Hög vilopuls. Rädd för auktoriteter och rädd för män i kostym. 

Och detta är vardag för alla män vars flickvän går bort.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-18 09:52:49 följande:
    Jo, tjenare. Det är väl möjligen vardag för de män vars kvinnor mördas eller försvinner, vilket är en handfull om året. Och i de flesta fall är det just mannen som ligger bakom.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-18 09:58:03 följande:
    Jo, tjenare. Det är väl möjligen vardag för de män vars kvinnor mördas eller försvinner, vilket är en handfull om året. Och i de flesta fall är det just mannen som ligger bakom.
    meh det fattar väl vem som helst att det var det anonym syftade på tjoflöjt
  • Anonym
    Det är för bedrövligt att mitt i sorgen behöva stå ut med personlig tortyr på ren rutin...
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-18 10:06:44 följande:
    Det är för bedrövligt att mitt i sorgen behöva stå ut med personlig tortyr på ren rutin...
    Vad är alternativet? Att nyblivna änklingar inte förhörs för att de ska få sörja ifred så att mördare kan gå lösa?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-18 10:09:27 följande:
    Vad är alternativet? Att nyblivna änklingar inte förhörs för att de ska få sörja ifred så att mördare kan gå lösa?
    Varför ska de höras om det inte finns någon anledning att tro att de har gjort det.
    Det är skillnad på att kallas till förhör vs allmänna frågor som passas in när de ändå har kontakt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-18 10:21:17 följande:
    Varför ska de höras om det inte finns någon anledning att tro att de har gjort det.
    Det är skillnad på att kallas till förhör vs allmänna frågor som passas in när de ändå har kontakt.
    Vid oklara dödsfall brukar alla i offrets omgivning förhöras för att polisen ska få in så mycket information som möjligt. 
  • Anonym
    Lika mycket vardag för kvinnor, föräldrar, kusiner, syskon, barn osv vid dödsfall som är oklara.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-18 12:45:13 följande:
    Lika mycket vardag för kvinnor, föräldrar, kusiner, syskon, barn osv vid dödsfall som är oklara.
    Du har inte haft någon sådan kontakt hör jag. Det är skillnad på att höras som misstänkt kontra mötas med vördnad...

...men säg det till anonym:
    Anonym skrev 2012-08-18 09:49:09 följande:
    Min utbildning?
    MITT LIV?

...
Svar på tråden Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått