• niky40

Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått

PetGu skrev 2012-08-11 16:19:26 följande:
    Stackars dig, niky40... Snacka om att slåss i uppförsbacke och motvind :) Hur kan någon så grovt missförstå en så relativt enkel lagtext?

Ja tack! Kändes lite motigt där ett tag. Men nu lägger jag ned mina försök att reda ut begreppen. Tur att förolämpningar och nedlåtande attityd rinner av mig som vatten på en gås. Men ditt stöd uppskattas!
  • niky40
    Aaliyah skrev 2012-08-11 16:46:51 följande:
    Niky40: Visst blir man galen??

Ja Jag förstår att juridiken är krånglig och försöker beskriva pedagogiskt men skulle nog bevisa skriva en hel uppsats för att få vederbörande att förstå. Men eftersom denne inte verkar kunna läsa ens korta inlägg är det lönlöst.

Jag ber om ursäkt, TS. Jag har tagit din tråd i anspråk på ett för omfattande sätt men har haft svårt att låta bli att svara när förolämpningarna haglat. Ska försöka behärska mig.
  • niky40
    Anonym skrev 2012-08-11 17:10:07 följande:
    Då kanske du förstår hur frustrerande det känns för mig när ingen tror på det jag skriver. Orkar inte ens försöka förklara för folk som vägrar att lyssna längre.

Det kan jag förstå. Ber än en gång om ursäkt.
  • niky40
    Anonym skrev 2012-08-11 19:48:15 följande:
    Högsta domstolen, B1968-07.

Studsa tillbaks till FB och sprid ditt kunnande efter din massiva tjänstgöring som yrkesjurist nu. Där kan du ju hälsa att ditt kunnande kommer från en domare som var med och skrev lagtexten i fråga haha

Vet inte vem du riktar dig till men vet inte vad en dom gällande reformatio in pejus har med tråden att göra..?
  • niky40
    Anonym skrev 2012-08-11 18:18:32 följande:
    Det är lugnt. Du har ju inte försökt trycka ner mig eller anklagat mig för att ljuga osv som vissa andra idioter.

• niky40
    PetGu skrev 2012-08-11 19:59:00 följande:
    Förlåt, men vad har den domen med saken att göra?

• niky40
    Aaliyah skrev 2012-08-11 20:13:23 följande:
    Jag tänker i fortsättningen kasta in helt slumpmässigt valda referenser till olika rättsfall i tråden.

NJA 1957 s. 67

Ha ha!
  • niky40
    Anonym skrev 2012-08-12 11:33:39 följande:
    FT

Jag citerar:

"Falu tingsrätt dömde J.-E.S. den 31 maj 2005 för misshandel till villkorlig dom med föreskrift om samhällstjänst 100 timmar. Det angavs att om fängelse i stället valts som påföljd skulle fängelse tre månader ha dömts ut.

Det står att J.-E.S den 31 maj 2005 dömdes till tre månaders villkorlig dom.

Hur länge han har övervakning och hur den ska se ut är det frivården som pysslar med och har överhuvudtaget inget som helst att göra med domen om inget annat skrivs in, då rör det sig dock om skyddstillsyn inte villkorligt.

trololol...skalle? Uppenbarligen

Villkorlig dom med samhällstjänst ja!! Som jag redan skrivit. Vid en ren villkorlig dom anges inget alternativt fängelsestraff endast när den förenas med samhällstjänst!! Jösses människa, läs lagtexten!
  • niky40
    Anonym (Juristen här) skrev 2012-08-12 19:17:09 följande:
    Jag håller med dig. Det är samhällstjänsten som man syftar på när tr skriver att om J.E.S skulle dömas och avtjäna fängelse skulle det vara 3 månader. För övrigt så säger praxis att 40 Tim samhällstjänst motsvarar 1 mån fängelse.

Vid skyddstillsyn som är strängare ör huvudregeln 40 h.
  • niky40
    mittenavapril skrev 2012-08-12 21:42:15 följande:
    Du vet väl att de som inte är juridiskt belästa tycker att vi skulle hänga båda i Lindome. Skitsamma vem som slog stekpannan i huvudet, de var ju båda i alla hus. Bara för att vi inte vet som som var i rummet och slog betyder det ju inte att de ska gå fria..... SUCK säger jag.

• niky40
    Aaliyah skrev 2012-08-12 20:35:21 följande:
    Jag tycker att det är intressant att de som tycker att straffen i Sverige drastiskt ska höjas, att båda de misstänkta i Lindome-fallet borde ha fällts och att den som är misstänkt för brott knappt ska ha en försvarare är samma personer som faller som furor för en snyfthistoria.

• niky40
    R3becca skrev 2012-08-14 10:03:34 följande:
    Men.. 

Mitt straff började gälla samma datum som rättegången var, och avslutas 4 år senare (från september -09 till sptember -13).

Vad är det då för något "hemligt" straff jag fått? 

Det enda som står i mina papper är skyddstillsyn 12 månader samt 36 månader prövotid.

Det är ju lite lustigt  

Är domens datum september 09? Står det i papper från frivården att påföljden är verkställd i sep 13? Dömdes du till en ren skyddstillsyn eller förenades den med någon föreskrift? Kontraktsvård, särskild behandlingsplan, samhällstjänst?'Har du dömts för andra brott därefter eller på annat sätt misskött frivårdspåföljden?

Annars vet jag inte Jag skulle ringa frivården och fråga.
  • niky40
    Anonym skrev 2012-08-14 20:05:17 följande:
    Äh, tyst med dig du vet ingenting. Du har inte kläckt ur dig en enda sak i denna tråd som stämmer.

Ha ha!
  • niky40
    PetGu skrev 2012-08-14 20:25:53 följande:
    Men herregud, har anonym hittat hit igen? Det har varit tyst så många dagar nu att jag trodde han/hon äntligen insett sitt misstag och förstått vad en villkorlig dom är. Jaja, sent ska syndaren vakna...

Och en fyraårig skyddstillsyn har jag aldrig hört talas om, det kan inte stämma. Särskilt den formuleringen från domen måste vara felaktig, man döms ju inte till en villkorlig frigivning.

Nej något stämmer inte. jag håller med.

R3becca du får gärna pma mig den exakta formuleringen i domen så ska jag försöka hjälpa dig utan att störa tråden och Anonym.
  • niky40
    Anonym skrev 2012-08-14 20:18:45 följande:
    Inte direkt diskret att posta inlägg och logga in och ut med olika konton

Akta! på med foliehatten! De anfaller!
  • niky40
    PetGu skrev 2012-08-14 21:45:17 följande:
    R3becca: kan det vara så att du blandar ihop årtalen? Du nämnde att du var gravid när du fick domen, och i din signatur står ett barn fött år 2011. Är du säker på att du inte dömdes under år 2010? Då stämmer prövotidens utgång bättre.

Svar på tråden Att bli oskyldigt dömd för ett brott som du inte begått