• Ellisizza

    Ni som behövt hjälp men nu fått de barn ni önskar - använder ni preventivmedel?

    Jag och min sambo har två barn. Har blivit gravid två gånger naturligt, dock tog det lång tid. Första graviditeten blev missfall men andra gick bra. Efter det var det dock stopp. Vi försökte i ett år men lyckades inte. Vi gjorde sedan en IVF som misslyckades eftersom spermierna inte kunde befrukta äggen på egen hand. Fick dessutom få ägg den gången.

    Nästa försök gick bättre, fick ut 12 ägg. 7 befruktades via ICSI men bara ett var fint nog att sätta tillbaka! Tack och lov resulterade det i en lyckad graviditet. Frågade kliniken om våra chanser att lyckas naturligt och fick till svar att de är väldigt små, men de vill inte säga att vi är helt sterila eftersom vi har ett barn på naturlig väg sedan innan.

    Nu debatterar vi hur vi ska göra med preventivmedel här hemma. Jag vill att vi skyddar oss men sambon tycker att det är onödigt då chanserna är så små och om det skulle bli nått så får vi ett till barn helt enkelt. Vi är båda nöjda med två barn.

    Hur har ni andra som haft svårt att få barn resonerat angående preventivmedel efter att ni fått de barn ni önskat?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som behövt hjälp men nu fått de barn ni önskar - använder ni preventivmedel?
  • Jennie med ie

    Det kan man säga, mannen är steriliserad och jag har ingen livmoder kvar. Säkrare kan man knappast vara...

    Vi fick först medicinsk hjälp och valde sedan att få barn genom adoption. Så fort det beslutet var taget började vi skydda oss och har gjort det sedan dess.  Och beslutet att vi inte vill ha fler barn är liksom taget utan att det faktum att vi haft svårt att få barn har haft nån betydelse så den biten spelar liksom ingen roll nu. Vi vill inte ha fler barn = vi skyddar oss mot graviditet. Så enkelt är det.


  • pållan

    Vi har fått ett efterlängtat barn med hjälp av ivf. Skulle gärna få flera barn, men inte just nu, känner att kroppen måste återhämta sig efter behandlingar, garviditet och förlossning och att vi måste få hinna med vår dotter. Så, fast det är osannolikt att vi skulle bli gravida på naturlig väg, så använder vi preventivmedel. Att bli oplanerat gravid skulle bli för jobbigt känslomässigt, vi skulle inte vilja göra abort men är ännu inte redo för ett barn till. 

  • Bling1975

    Vi fick vår efterlängtade dotter med hjälp av donation efter 7 år med IVF. Om min man mirakulöst nog inte längre skulle vara steril efter cancern och min kropp skulle ha kommit på att förtidigt klimakterium är uselt så finns det nog en mening med att vi skulle ha det barnet, även om vi känner oss nöjda och glada med det barn vi har.

Svar på tråden Ni som behövt hjälp men nu fått de barn ni önskar - använder ni preventivmedel?