• Blgebo

Rädd inför förlossning m.m.

De flesta gångerna går vattnet efter att värkarna startat, inte tvärt om. För mig har vattnet gått vid första krystvärken alla tre gångerna. 

Förlossningsbrev, det som kan vara viktigt, är om det är ngt särskilt som gäller dig. Har du varit med om ngt som påverkar hur du upplever när andra människor rör vid dig, har du fobi för gynundersökningar osv.
    Ofta skriver man att man vill ha ett bra omhändertagande, att man inte vill spricka, och att man vill ha bedövning när barnmorskan ska sy... Men det är sånt man får ändå, även om man inte har förlossningsbrev.

Jag har fött två barn med lustgas, och ett utan någonting. Har bara slappnat av och följt med fram tills att kroppen har sagt åt mig att krysta. Slappna av och andas är väldigt viktigt, det minskar smärtan och underlättar för barnet som får bättre syretillförsel. Dessutom arbetar livmodern bättre om man inte spänner sig.
    Jag har bara fått små skrubbsår i underlivet. Har krystat "mjukt", och känt efter hur hårt jag kan trycka på. En fördel med att inte ha bedövning -  man har kontroll på sina muskler. 

Ta med dig laddare till telefonen.
    Lite pengar om du vill köpa ngt i kiosken, eller vägrar äta sjukhusmaten
    Ngt gott att dricka - jag hade min favoritläsk. Och så kan det vara så att man på vissa orter har äckligt kranvatten....isf. kan det vara gott att ha en flaska vatten med sig också, jag hatade klorsmaken. 
    Om du vill, ett par ombyten till bäbisen, annars räcker det med en uppsättning kläder + ev. ytterkläder tills ni ska åka hem.
    En topp som är smidig att amma i, amningsbh och amningsinlägg.
    Ett eller ett par ombyten till dig + flera par trosor, de har en tendens att kunna bli lite läbbiga om bindan hamnar snett Blir man inlagd, finns det tvättmaskin på BB som man kan få låna om man frågar snällt. 
    Ett par tofflor att ha på sig inne.
    Jag har haft nattbindor med mig, har tyckt det var jobbigt att ha de stora förlossningsbindorna.
    Sedan necessär med schampo osv. 
    Godis. 
    En bok. 

Jag har inte haft så mkt med mig faktiskt...men en del har ju stora resväskor!! 

Svar på tråden Rädd inför förlossning m.m.