Tatuerade förksollärare - ja/nej?
Fick denna kommentaren av en mamma till ett barn jag haft ett år ungefär på förskolan. Föräldrarna i fråga hade själv inga tatueringar/piercingar eller "avvikande" kläder..
- "Det är så bra, min dotter (fast hon sa såklart barnets namn) får lära sig att människor kan se annorlunda ut. Att alla inte behöver vara likadana. Igår sa hon (dottern) att hon också ville ha fina bilder på armen och pärlor i naveln :) "
Jag blev glad och förvånad för jag hade varit lite orolig. Jag var på den tiden klädd i extremt färgade/mönstrade strumpbyxor till kjol, kort hår i små spikes, ring i näsa, smycke i naveln (ja, jag visade det för barnen då de tyckte det var roligt att prata om tatueringarna och ringen i näsan) och tatueringar på armar och rygg.
Dock finns det, som i alla brancher, människor som kommer att ta illa upp, som inte förstått att tatueringar inte har ngt att göra med missbruk, fängelsestraff eller prostutition (japp, den fördomen hade en vän till mig, hon var då 25 år!!!). Men de människorna får tycka vad de vill ;)
Numera arbetar jag inom en branch som är dominerad av 50åriga män i slips o kavaj.. Fast yngre människor tar mer och mer plats. Jag diskuterar ganska ofta tatueringar och klädstil på arbetet, ofta dessa män som tar upp ämnet och är intresserade. Det slutar inte sällan med att de släpper fram att de själva funderat på en tatuering, eller att de kan tycka det är snyggt men inte vågar för att de är rädda för att ångra sig. Några få gånger har jag stött på folk som "surt" påpekat att det är fult, man kommer tröttna eller att de tänker att det bara är kriminella som tatuerar sig. Då brukar jag berätta vad jag känner, varför jag tatuerar mig (det är ett sätt att smycka sig och uttrycka sig tycker jag). De flesta av dessa har ändå accepterat MIG, även om de i början inte gillat mina tatueringar.
Är du orolig så ta på dig en långarmad tröja (om de sitter på armarna) under intervjun. Det brukar jag göra när jag är på möten eller liknande med nya kontakter. Sedan när de lär känna mIG, så har jag kläder som visar mer av mina tatueringar ;)