• Anonym

Tatuerade förksollärare - ja/nej?

Jag själv är en blivande blivande förskollärare och har tre tatueringar nu, varav en är en symbol och de andra två texter, varav den ena är med japanska körsbärsblommor. Jag tycker om texter, blommor, färger och figurer i tatueringsväg och tänker absolut inte sluta tatuera mig (har funderat på att göra disneyfigurer/toy story-figur/katt/hund härnäst). MEN kommer detta bli ett hinder för mig i framtiden som utbildad fsk-lärare, att få ett jobb? Det är ju inte precis så att jag har tatuerat in döskallar, djävulen, skrivit "suck my dick" eller så på kroppen.

Min fråga till er är; vad tycker NI om utbildade förskollärare som bär några synliga tatueringar?
    Är det verkligen så illa eller tycker ni att det är helt okej?

Det retar mig att man ska behöva bli dömd för att man tycker om att tatuera sig, bär annorlunda kläder eller kanske har annorlunda intressen. Det har väl egentligen inte så mycket med att göra hurdan man är?
    Bara för att jag tatuerar mig betyder inte det att jag tar droger, är en idiot och lite annat.      

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-15 23:37
    I rubriken ska det stå "FÖRSKOLLÄRARE" och inte "Förksollärare".... för hastig på tangenterna där :)

• Svar på tråden Tatuerade förksollärare - ja/nej?
  • Selma1966

Jag brukar vara rätt konservativ har jag märkt. Men kanske har jag denna gåg påverkats av min nära kontakt med en systerson som driver en piercingstudio... Jag ser det som fullkomligt normalt att man är tatuerad i dagens läge. Piercad också, om det inte går till överdrift eller personen klagar på att barnen är där och rycker av nyfikenhet (skyll dig själv). De flesta tonåringar idag ÄR tatuerade eller piercade även om många är väldigt försiktiga och diskreta och inte har fem st i ansiktet. Det finns många högutbildade som har rätt ekivoka saker under kläderna också... Men när dagens ungdom växer upp lär det vara så vanligt så det troligen blir mode hos den tidens barn att inte tatuera sig... Men pensionärerna som tatuerade sig som unga på 80-talet kommer jämföra gamla synder på vårdhemmet.

Minns dessutom en ung tjej på vårdlinjen - när jag jobbade på skola på 80-talet - som chockad klagade över en gammal tant på geriatrikpraktiken som hade en riktigt "snuskig" tatuering på insidan av låret... Tonåringens min var obetalbar. Tanten hade troligen tatuerat sig på tjugotalet... Man gjorde det även på den tiden, om än rejält dolt så bara den närmaste visste om det...

• MrsC74

Halvblodsprins: du har inget nyare att komma med ? Klart det var så på 70 talet men det har ändrats lite sedan dess.

• Åsa
    Selma1966 skrev 2012-08-17 12:15:51 följande:
    Minns dessutom en ung tjej på vårdlinjen - när jag jobbade på skola på 80-talet - som chockad klagade över en gammal tant på geriatrikpraktiken som hade en riktigt "snuskig" tatuering på insidan av låret... Tonåringens min var obetalbar. Tanten hade troligen tatuerat sig på tjugotalet... Man gjorde det även på den tiden, om än rejält dolt så bara den närmaste visste om det...
    Nja, tatuering förekom i modevågar i början av nittonhundratalet ex i överklassklickar (inte hos "respektabelt vanligt folk" Den typ av tatuering du beskriver tyder dock snarare på att damen haft ett förflutet som eskortdam eller liknande än på att "man" skulle ha gjort det även då.
  • Anonym (456)

jag hade nog bara blivit glad om förskoleläraren hade tatueringar... Solig

• Selma1966

Åsa: Jag har sett flera böcker på historiska tatueringar (ända från slutet på 1800-talet) med fotografier på sjömän, kriminella, prostituerade... men även DAMER... men visst då var de kanske inte adliga... utan fritänkare, konstnärer, författare... kvinnor som gick utanför ramarna... men det är oviktigt... Vi har kommit LÅNGT sedan dess!

• KimPossible
    Anonym (halvblodsprins) skrev 2012-08-17 08:05:56 följande:
    Tror att det finns få tatuerade läkare eller advokater. För ja, det är fakta att många med taturerigar tillhör  lägre social klass, och har ett dåligt socialt arv. 
    Det var ett väldigt kategoriskt uttalande. Lite för snäv världsbild och umgängeskrets, kanske?

Jag känner bl a två läkare (varav den ena även forskar), en advokat, en jurist på ett statligt verk  och två VDar som alla har tatueringar. Nu är de inte de enda inom sina respektive yrken jag känner, så det är möjligt att de är få i förhållande till den stora mängden, men ovanligt är det inte.

Dessutom känner jag minst fyra personer ur den s k adliga överklassen som är tatuerade. Alla väl fungerande i samhället.

Ja, och så känner jag lastbilschaffisar och vårdbiträden sprungna ur verklig arbetarklass (om man nu ska använda klassbegreppet) som aldrig skulle drömma om att tatuera eller pierca sig.

Men visst, anekdotisk bevisföring säger egentligen ingenting. Jag tycker bara väldigt illa om när människor är allt för kategoriska i sina uttalanden och dömer andra människor efter sin ytterst begränsande världsbild.

• FruLiNi

Herregud. Jag skulle inte bry mig för fem öre.

Det sitter inte i tatueringen hur duktig/snäll/omtänksam/empatisk/sympatisk en person är. Om det inte är en tatuering med tvivelaktigt budskap förstås, typ hakkors eller en stor kuk i pannan.

• Anonym (va?)

Blir förvånad över TS rubrik.

Finns det verkligen förskollärare eller andra tejer/killar som är födda på 70-, 80- eller 90-talet och som INTE är tatuerade?

Nästan alla jag känner har tatuering någonstans. Både yngre och äldre. Och jag tillhör ett "propert" akademiskt yrke.

En tatuering idag år 2012 är snarare betraktat som ett smycke. Inget konstigt. Vissa tatueringar är vackra och smakfulla, och vissa är fula, tacky och dåligt gjorda...smaken är som baken..

Solig

• Anonym (???)
    Anonym (halvblodsprins) skrev 2012-08-17 10:22:21 följande:
    Det är inte skitsack. Ja, det finns persoer med bra socialt arv, men de flesta med tatuerigar har ett dåligt socialt arv. Och det är fakta, oavsett hur ni PK-människor skriker. 

Comprehensive studies performed in Denmark, revealed the following enlightening statistics concerning tattoos:

42% of homes for short-term detentioned were tattooed 60% of homes for young men with behavior difficulties 72% of prisons for young men 52% of prisons population
    (Ronald Scutt, Art, Sex and Symbol, 1974, p. 114)

"The same Denmark studies also disclosed less than 4.8 in the general population were tattooed."

Investigations by law enforcement officials also came to the conclusion that:

"the presence of ornamental body tattoos could serve to indicate the existence of personality disorders which are liable to manifest themselves in criminal behaviour".
    (Ronald Scutt, Art, Sex and Symbol, 1974, p. 117)

"Therefore, many authorities link tattooing with aggression, i.e. anti-authoritarianism, and it cannot be disputed that gangs and delinquents, juvenile or otherwise, display massive evidence of aggression".

According to study after study, a tattoo so personifies and establishes a "rebellious atmosphere" that one of the most important steps in prison rehabilitation is the removal of the tattoo. According to many serious studies, a tattoo is linked so strong to criminal behavior and delinquency, that without question, the mere decoration of the tattoo inherently contributes to the criminal behavior pattern.

"This [tattoos] is one of the problems behind prison rehabilitation. Hence the reason why some plastic surgeons associated with prison service are prepared to spend an enormous amount of time removing tattoos, especially those on exposed areas. . ."
    (Ronald Scutt, Art, Sex and Symbol, 1974, p. 181)

A very comprehensive study and analysis of tattoos, was recently published in April, 2001. The study was performed by Dr. Timothy Roberts, a pediatrician at the University of Rochester Children’s Hospital. The detailed analysis was taken from a study of 6072 young people, ages 11 to 21. From all over the United States. From all different ethnic groups. From all economic and social backgrounds. In other words, very thorough and reliable data models were constructed for the study. In fact, this study is probably the most comprehensive and conclusive analysis of tattoos ever conducted.

According to the study, today’s tattooed young people:

Are nearly four times more likely to engage in sexual intercourse Over two times more likely to experience alcohol related problems Nearly two times more likely to use illegal drugs Over two times more likely to express violent behavior Over two times more likely to drop out of high school

Engelsk och/eller Amerikansk forskning om tatueringar från 1974 är totalt ointressant i dagens Sverige år 2012. Forskningsrapporterna är 40 år gamla!!!!!

Idag är tatueringar betraktade som ett smycke. Fint eller fult, men de sitter på alla samhällsklasser nu för tiden.

Särskilt på de födda på 60-, 70-, 80-, och 90-talet.

Solig
  • Anonym (dress code)
    Anonym (va?) skrev 2012-08-17 18:01:54 följande:
    Blir förvånad över TS rubrik.

Finns det verkligen förskollärare eller andra tejer/killar som är födda på 70-, 80- eller 90-talet och som INTE är tatuerade?

Nästan alla jag känner har tatuering någonstans. Både yngre och äldre. Och jag tillhör ett "propert" akademiskt yrke.

En tatuering idag år 2012 är snarare betraktat som ett smycke. Inget konstigt. Vissa tatueringar är vackra och smakfulla, och vissa är fula, tacky och dåligt gjorda...smaken är som baken..

Solig

Naturligtvis finns det 70-, 80- och 90-talister som inte är tatuerade. Jag är själv 70-talist och de flesta av mina vänner är inte tatuerade.
Svar på tråden Tatuerade förksollärare - ja/nej?