• Anonym

Tatuerade förksollärare - ja/nej?

Jag själv är en blivande blivande förskollärare och har tre tatueringar nu, varav en är en symbol och de andra två texter, varav den ena är med japanska körsbärsblommor. Jag tycker om texter, blommor, färger och figurer i tatueringsväg och tänker absolut inte sluta tatuera mig (har funderat på att göra disneyfigurer/toy story-figur/katt/hund härnäst). MEN kommer detta bli ett hinder för mig i framtiden som utbildad fsk-lärare, att få ett jobb? Det är ju inte precis så att jag har tatuerat in döskallar, djävulen, skrivit "suck my dick" eller så på kroppen.

Min fråga till er är; vad tycker NI om utbildade förskollärare som bär några synliga tatueringar?
    Är det verkligen så illa eller tycker ni att det är helt okej?

Det retar mig att man ska behöva bli dömd för att man tycker om att tatuera sig, bär annorlunda kläder eller kanske har annorlunda intressen. Det har väl egentligen inte så mycket med att göra hurdan man är?
    Bara för att jag tatuerar mig betyder inte det att jag tar droger, är en idiot och lite annat.      

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-15 23:37
    I rubriken ska det stå "FÖRSKOLLÄRARE" och inte "Förksollärare".... för hastig på tangenterna där :)

• Svar på tråden Tatuerade förksollärare - ja/nej?
  • Åsa
    Selma1966 skrev 2012-08-17 15:58:53 följande:
    Åsa: Jag har sett flera böcker på historiska tatueringar (ända från slutet på 1800-talet) med fotografier på sjömän, kriminella, prostituerade... men även DAMER... men visst då var de kanske inte adliga... utan fritänkare, konstnärer, författare... kvinnor som gick utanför ramarna... men det är oviktigt... Vi har kommit LÅNGT sedan dess!
    Givetvis har vanor och attityder ändrats mycket fram till idag. Det är dock inte relevant för vad jag skrev som var en kommentar till vad jag uppfattade avsågs med inlägget om den åldriga kvinnan med den snuskiga dolda tatueringen, nämligen att tatuering även förr skulle ha varit /mer utbrett/ förekommande bland vanliga kvinnor i Sverige, om än på dolda platser på kroppen.
  • Selma1966

Åsa: att jag nämnde tatueringar förr var inte menat som att det var vanligt då. Snarare ett sätt att visa att tatueringar inte är en ny företeelse. Dessutom tyckte jag det var ett sätt att visa att så många går runt och tror att det bara är kriminella och lågutbildade som tatuerar sig men man vet aldrig vad som döljer sig under kläderna. Även en gammal farmor kan ha det... (Men du kanske vet mer om den kvinnans historia än jag?) Så på en förskola kanske några har synliga tatueringar medan det helt klart finns både föräldrar och personal som har några dolda...

Många verkar tro att vi är först med det nu. Det kommer att komma och gå precis som allt annat mode. Men just nu är det så pass vanligt att ingen direkt höjer på ögonbrynen så länge man inte överdriver med politiska, rasistiska eller religiösa motiv. Sedan finns det många som inte tycker det är snyggt och det finns säkert arbetsgivare dom skyr synliga tatueringar pga gamla värderingar.. På min egen arbetsplats kryllar det inte av synliga tatueringar, men de finns... Dessutom har de flesta av innehavarna många högskolepoäng i historia, arkeologi, språk, turism. Jag som INTE har en hög utbildning är däremot otatuerad... men jag ser det som ett vanligt inslag i moder idag och inget jag reagerar på när jag sitter med som facklig representant på arbetsintervjuer. Har inte heller hört en enda chef kommentera tatueringar efter intervjuer.

• Anonym (Frökenfräken)

Jag har inte orkat läsa alla svar, men min personliga åsikt råder:
    Jag är legitimerad förskollärare, ganska nyutexad och relativt ung.
    JAG bryr mig inte om tatueringar. Tror heller inte att det är många som gör det nu för tiden. De som bryr sig är de som snart går i pension.
    Till och med barnens föräldrar är ju idag både tatuerade och piercade.
    (även jag, även om det bara syns på sommaren då de sitter på benet)

Dock vet jag en kille som hade "otäcka" tatueringar på armarna, men när han jobbade så hade han långärmat på sig..Visserligen länge sedan nu. Idag gör han kanske annorlunda..

• Sarro

(Har inte läst tråden) jag tycker att tatuering är så pass vanligt nu för tiden att det inte borde vara ett hinder :) kanske vissa kräver att dom går att täcka med kläder dock :) jag själv älskar tatueringar och har några själv och skulle bli sur ifall man blev nekad ett jobb pga. Tatueringar :P

• Åsa
    Selma1966 skrev 2012-08-17 21:57:10 följande:
    Åsa: att jag nämnde tatueringar förr var inte menat som att det var vanligt då. Snarare ett sätt att visa att tatueringar inte är en ny företeelse.
    Eftersom ditt "Man gjorde det även på den tiden, om än rejält dolt så bara den närmaste visste om det..." enligt din förklaring inte som jag uppfattade det syftade på att fenomenet skulle ha varit mer allmänt i bredare lager förr så är svaret jag skrev på inlägget inte heller relevant. Kommentar om att jag kanske vet mer om kvinnans i exemplet historia var ganska onödig; det torde vara uppenbart för oss båda att det var fenomenet jag skrev om och inte en enskild person.
  • miljarden

Tycker att förskollärare ska se ut som folk gör mest. Korta, lång, tjocka, smala, mörka, ljusa, tatueringar, skjortor, huvtröja, slöja. Ju större variation desto bättre. Den värd man presenterar i hemmet är ju ofta lite enahanda och man vill väl förbereda sin unge på verkligheten liksom.

• Tom Araya

De som reagerar på tatueringar tillhör väl ett utdöende släkte vid det här laget.

• LinaSofia

Jag ska själv snart bli mamma och fattar inte varför tatueringar skulle vara ett hinder?! Det är bara bra om det finns olika dagisfröknar på dagiset så barnet får lära sej att alla människor är olika :)

• Tom Araya
    Anonym (halvblodsprins) skrev 2012-08-17 08:05:56 följande:
    Tror att det finns få tatuerade läkare eller advokater. För ja, det är fakta att många med taturerigar tillhör  lägre social klass, och har ett dåligt socialt arv. 
    Då tycker jag du ska läsa i denna tråd där folk av alla de slag låg- som högutbildade berättar om sina tatueringar och piercingar samt utbildning/yrke, kön och ålder:
    www.familjeliv.se/Forum-24-364/m63901320.html
  • Selma1966

Åsa: Din kommentar om att man var eskortflicka om man tatuerade sig på den tiden var rätt tydlig markering av hur du uppfattade den gamla tanten. Så du var rätt bra på att dra alla över en kam. Jag menade INTE att det var vanligt på den tiden. Men återigen, det hände... Jag tyckte det var en lärorik anekdot och den har fått många sedan dess att fundera ett snäpp vidare när man inbillar sig att kvinnor, tanter, högutbildade, präster eller andra inte bör, får, vill eller har tatuerat sig. Idag är det VÄLDIGT vanligt. Så tagga ner. Jag brukar se mig själv som rätt tråkig och gammaldags men just nu framstår du som en gammal besserwisser som mer vill märka ord genom att punktmarkera mig än diskutera ursprungsfrågan i TS.

Tatuering blir mer och mer vanligt. Jag känner banktjänstemän, chefer, sjömän, förskollärare, föräldrar, egenföretagare, tanter (som en gång var unga och tatuerade sig på 70-talet) och andra som alla tatuerat sig eller uppskattar andras tatueringar även om de inte gjort det själva.

Svar på tråden Tatuerade förksollärare - ja/nej?