• Anonym

Tatuerade förksollärare - ja/nej?

Jag själv är en blivande blivande förskollärare och har tre tatueringar nu, varav en är en symbol och de andra två texter, varav den ena är med japanska körsbärsblommor. Jag tycker om texter, blommor, färger och figurer i tatueringsväg och tänker absolut inte sluta tatuera mig (har funderat på att göra disneyfigurer/toy story-figur/katt/hund härnäst). MEN kommer detta bli ett hinder för mig i framtiden som utbildad fsk-lärare, att få ett jobb? Det är ju inte precis så att jag har tatuerat in döskallar, djävulen, skrivit "suck my dick" eller så på kroppen.

Min fråga till er är; vad tycker NI om utbildade förskollärare som bär några synliga tatueringar?
    Är det verkligen så illa eller tycker ni att det är helt okej?

Det retar mig att man ska behöva bli dömd för att man tycker om att tatuera sig, bär annorlunda kläder eller kanske har annorlunda intressen. Det har väl egentligen inte så mycket med att göra hurdan man är?
    Bara för att jag tatuerar mig betyder inte det att jag tar droger, är en idiot och lite annat.      

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-15 23:37
    I rubriken ska det stå "FÖRSKOLLÄRARE" och inte "Förksollärare".... för hastig på tangenterna där :)

• Svar på tråden Tatuerade förksollärare - ja/nej?
  • Tom Araya
    Deborah skrev 2012-08-18 19:57:37 följande:
    Ja. Precis så. Mina barn har inte tatueringar. Min sonhustru har inte tatueringar. Faktum är att ingen i deras umgängeskrets har tatueringar.
    Ja, det är klass det handlar om. Utbildning och socioekonomisk situation. Måste man verkligen skrika ut att man är lågutbildad ? Måste man klassmärka sig själv och därmed sina barn? Vad tjänar det till?
    Om högre utbildning/tjänst duger för dig (eller är det bara folk som är födda med silversked i mun som är goda nog?) kan du läsa om  det i denna tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-24-364/m63901320.html
  • Brumma
    Deborah skrev 2012-08-18 19:57:37 följande:
    Ja. Precis så. Mina barn har inte tatueringar. Min sonhustru har inte tatueringar. Faktum är att ingen i deras umgängeskrets har tatueringar. Ja, det är klass det handlar om. Utbildning och socioekonomisk situation. Måste man verkligen skrika ut att man är lågutbildad ? Måste man klassmärka sig själv och därmed sina barn? Vad tjänar det till?

Men varför ignorerar du konsekvent flertalet högutbildade med akademiskt yrke som säger sig ha tatueringar? Det är som att du väljer att inte se.. Eller missar du helt enkelt de inläggen. Dina barn har inga tatueringar - fine.. Men alla ur deras "klass" som du envisas med att kalla det är inte dina barn?? Även jag har en högre utbildning. Jag har ett sk "fint" yrke med bra betalt. De flesta inom mitt yrke går klädda i kostym och slips och har inga SYNLIGA tatueringar. Men det finns också flera som klär sig mer ungdomligt och väljer att visa sina kroppssmyckningar. De är inte "lågutbildade" utan det är högskoleutbildningar på flera år, chalmerister, forskare mm. Tatueringar i sig idag har inget med klass att göra. Däremot kan MOTIVET visa vilka grupper du tillhör. Tex gäng eller fängelsetatueringar. Folk från "bättre klass" som du vill kalla det, med högre utbildning, väljer helt enkelt andra motiv. Fråga vilken seriös, etablerad tatuerare som helst, deras kunder finns i alla yrket råden, kommer från alla samhällsklasser och är i alla åldrar, från arton till pensionärer..
  • Tom Araya

Fast våra argument biter nog inte på dessa överklassare för hög utbildning höjer inte klassen i deras ögon.
    Så det är nog sant att överklass inte sysslar med piercing och tatuering medan det är vanligt bland arbetarklass.
    Med tanke på att du kan ha en hög utbildning/tjänst oavsett klass så är inte arbetarklass sämre på något vis, snarare tvärt om.
    Så jag visar gärna med stolthet för hela världen att jag tillhör arbetarklass, om det nu är vad det innebär att vara tatuerad.

• hjertat
    Tom Araya skrev 2012-08-18 22:26:07 följande:
    Fast våra argument biter nog inte på dessa överklassare för hög utbildning höjer inte klassen i deras ögon.

Så det är nog sant att överklass inte sysslar med piercing och tatuering medan det är vanligt bland arbetarklass.

Med tanke på att du kan ha en hög utbildning/tjänst oavsett klass så är inte arbetarklass sämre på något vis, snarare tvärt om.

Så jag visar gärna med stolthet för hela världen att jag tillhör arbetarklass, om det nu är vad det innebär att vara tatuerad.

• Anonym (A. Nonym)

Håller helt med Deborah. Det är inte vanligt att personer med längre akademiska utbildningar (civilingenjörer, jurister, läkare, etc) har tatueringar. Visst kan en och annan ha någon mindre tatuering från ungdomen, men även det är ovanligt. Visst har tatueringar blivit väldigt vanligt på senare år. Man kan väl säga att tatueringar har stigit i anseende och numera är vanligt bland yngre arbetarklass, men fortfarande ovanligt bland äldre arbetare och bland tjänstemän/akademiker i alla åldrar.

• Anonym (A. Nonym)
    Brumma skrev 2012-08-18 20:54:06 följande:

Men varför ignorerar du konsekvent flertalet högutbildade med akademiskt yrke som säger sig ha tatueringar? Det är som att du väljer att inte se.. Eller missar du helt enkelt de inläggen. Dina barn har inga tatueringar - fine.. Men alla ur deras "klass" som du envisas med att kalla det är inte dina barn?? Även jag har en högre utbildning. Jag har ett sk "fint" yrke med bra betalt. De flesta inom mitt yrke går klädda i kostym och slips och har inga SYNLIGA tatueringar. Men det finns också flera som klär sig mer ungdomligt och väljer att visa sina kroppssmyckningar. De är inte "lågutbildade" utan det är högskoleutbildningar på flera år, chalmerister, forskare mm. Tatueringar i sig idag har inget med klass att göra. Däremot kan MOTIVET visa vilka grupper du tillhör. Tex gäng eller fängelsetatueringar. Folk från "bättre klass" som du vill kalla det, med högre utbildning, väljer helt enkelt andra motiv. Fråga vilken seriös, etablerad tatuerare som helst, deras kunder finns i alla yrket råden, kommer från alla samhällsklasser och är i alla åldrar, från arton till pensionärer..
    Har sett massor av akademiker i badkläder vid olika verksamhetskonferenser och liknade genom åren, men aldrig sett några tatueringar. Viss finns det tatuerade akademiker, men det är mycket vanligare att personer med arbetarjobb är tatuerade. Jag skulle gissa att uppåt hälften av alla yngre arbetare är tatuerade, medan bara någon procent av yngre akademiker är tatuerade.
  • spillerkillern
    Anonym (A. Nonym) skrev 2015-03-23 17:25:36 följande:

Håller helt med Deborah. Det är inte vanligt att personer med längre akademiska utbildningar (civilingenjörer, jurister, läkare, etc) har tatueringar. Visst kan en och annan ha någon mindre tatuering från ungdomen, men även det är ovanligt. Visst har tatueringar blivit väldigt vanligt på senare år. Man kan väl säga att tatueringar har stigit i anseende och numera är vanligt bland yngre arbetarklass, men fortfarande ovanligt bland äldre arbetare och bland tjänstemän/akademiker i alla åldrar.

kanske var så förr, men jag känner många läkare som har tatueringar.
  • Anonym (jökel)
    Anonym (A. Nonym) skrev 2015-03-23 17:31:04 följande:

Har sett massor av akademiker i badkläder vid olika verksamhetskonferenser och liknade genom åren, men aldrig sett några tatueringar. Viss finns det tatuerade akademiker, men det är mycket vanligare att personer med arbetarjobb är tatuerade. Jag skulle gissa att uppåt hälften av alla yngre arbetare är tatuerade, medan bara någon procent av yngre akademiker är tatuerade.

På min arbetsplats är vi 32 st tjänstemän och den med kortast utbildning har 5 års universitetsstudier bakom sig. Tatueringar kom upp som samtalsämne på en after work för någon vecka sedan och det kom fram att alla utom 3 hade minst en tatuering...Du får nog ta och inse att du har fördomar som inte stämmer.

Fler akademiker jag mött med tatueringar är bland annat min tandläkare, Min gynekolog, dotterns lärare och pappas sambo som är advokat (och 59 år)
  • Ztarduzt

Älskar tatueringar och ser gärna framtida barns lärare med tatueringar. En tatuering påverkar inte hur man sköter ens jobb heller. Min läkare är tatuerad och älskar henne till fullo. Bättre läkare är svår att hitta.

Får ofta positiva kommentarer om mina och planerar att bli barnmorska samt utöka antalet tatueringar.

• Anonym (A. Nonym)
    Anonym (jökel) skrev 2015-03-23 17:53:28 följande:
    På min arbetsplats är vi 32 st tjänstemän och den med kortast utbildning har 5 års universitetsstudier bakom sig. Tatueringar kom upp som samtalsämne på en after work för någon vecka sedan och det kom fram att alla utom 3 hade minst en tatuering...Du får nog ta och inse att du har fördomar som inte stämmer.

Fler akademiker jag mött med tatueringar är bland annat min tandläkare, Min gynekolog, dotterns lärare och pappas sambo som är advokat (och 59 år)
    Mina observationer = fördomar? Dina observationer = fakta?
Svar på tråden Tatuerade förksollärare - ja/nej?