• Anonym (ts)
    Äldre 16 Aug 16:12
    20030 visningar
    95 svar
    95
    20030

    Varför VÄLJER man att inte amma?

    Jag är nyfiken, dömer ingen och väljer att inte ha någon åsikt i frågan och jag vill inte att det här ska bli någon för eller emot tråd!!!

    Jag förstår ju varför om det inte funkar men om det funkar varför vill man hellre ge ersättning än bröstet?    

  • Svar på tråden Varför VÄLJER man att inte amma?
  • Äldre 21 Aug 01:38
    #81
    Anonym (ts) skrev 2012-08-20 22:47:06 följande:
    Jo för er som får sår, att mjölken inte kommer igång osv det förstår jag absolut då väljer man ju egentligen inte bort det på det viset, det jag undrar över är argumentet "jag vill inte"!
      Varför vill man inte, det är det jag undrar över?? En del bra svar har jag fått men det verkar som att ts:en är lite oklar!

    Men om det kan funka varför inte ge det en chans och försöka?? 
    Det ju samma som "vill inte". Att mjolken inte kommit igång = man ska forsoka o forsoka tills den kommer. Handlar om vilja. Sår = vill inte ha ont. Men for en riktig mamma spelar inte det nån roll - man ammar iallafall. Handlar ju om vilja det med. Sen är det ju bara en skala var troskeln ligger for olika personer där man anser sig "inte kunna" jämfort med att "inte vilja". Eller är fysiska problem värda mera än olika former av psykiska? De flesta har ju faktist anledningar, 99% av alla  "vill inte" har en anledning; "vill inte" är ju inte en anledning i sig.
  • Anonym
    Äldre 21 Aug 02:04
    #82
    Anonym skrev 2012-08-18 08:49:15 följande:
    Jag hade för lite mjölk, inget av mina barn blev mätta så mitt val var inte svårt. Sedan så var det skönt att slippa sitta fastklistrad i soffan/sängen ,nu kunde ju även pappan mata och knyta an till barnet :)

    Måste varit en usl karl du har som inte kan knyta an till bebisen på annat sätt än genom att mata det.
  • KimPos­sible
    Äldre 21 Aug 02:06
    #83
    Anonym (ts) skrev 2012-08-20 22:47:06 följande:
    Jo för er som får sår, att mjölken inte kommer igång osv det förstår jag absolut då väljer man ju egentligen inte bort det på det viset, det jag undrar över är argumentet "jag vill inte"!
      Varför vill man inte, det är det jag undrar över?? En del bra svar har jag fått men det verkar som att ts:en är lite oklar!

    Men om det kan funka varför inte ge det en chans och försöka?? 
    Varför ska man försöka in absurdum, plåga sig och i många fall även barnet, när man inte behöver? Och varför känner du att du behöver veta varför människor gör andra val än du gjort och gör?

    Det är ju det som är så praktiskt, bra och fiffigt med dagens (västerländska) samhälle, vi behöver inte anpassa oss efter vad folk gjorde för flera tusen år sen, utan vi kan leva som vi vill, ge våra barn bra och näringsriktig mat på det sätt som passar de och oss bäst, samtidigt som _hela_ familjen mår bra. 

    Liksom de som väljer att ge sina barn näring via brösten och leva på annat sätt har rätt att göra så.

    Finns det egentligen något mer att säga? 

    (Ps. Bespara gärna vettiga människor länkar från galna amningslobbyister, som jag såg hade postats i en annan tråd här. Jag kan ta vettiga argument FÖR amning, det är inget fel i det i sig,men det får finnas någon måtta på galenskap också.  
    Ds.)

     
  • Anonym (yepp)
    Äldre 21 Aug 02:12
    #84
    KimPossible skrev 2012-08-21 02:06:45 följande:
    Varför ska man försöka in absurdum, plåga sig och i många fall även barnet, när man inte behöver? Och varför känner du att du behöver veta varför människor gör andra val än du gjort och gör?

    Det är ju det som är så praktiskt, bra och fiffigt med dagens (västerländska) samhälle, vi behöver inte anpassa oss efter vad folk gjorde för flera tusen år sen, utan vi kan leva som vi vill, ge våra barn bra och näringsriktig mat på det sätt som passar de och oss bäst, samtidigt som _hela_ familjen mår bra. 

    Liksom de som väljer att ge sina barn näring via brösten och leva på annat sätt har rätt att göra så.

    Finns det egentligen något mer att säga? 

    (Ps. Bespara gärna vettiga människor länkar från galna amningslobbyister, som jag såg hade postats i en annan tråd här. Jag kan ta vettiga argument FÖR amning, det är inget fel i det i sig,men det får finnas någon måtta på galenskap också.  
    Ds.)

     
    Bästa inlägget idag!

    p.s vilken tråd var det? Blev nyfiken nu.
  • KimPos­sible
    Äldre 21 Aug 02:18
    #85
    Anonym (yepp) skrev 2012-08-21 02:12:38 följande:
    Bästa inlägget idag!

    p.s vilken tråd var det? Blev nyfiken nu.



    Tack! Tror den heter nåt med "anledningar att inte amma"eller nåt sånt. Skriver från mobil, så jag har svårt att kolla. Återkommer.
  • Anonym (yepp)
    Äldre 21 Aug 02:25
    #86
    KimPossible skrev 2012-08-21 02:18:42 följande:


    Tack! Tror den heter nåt med "anledningar att inte amma"eller nåt sånt. Skriver från mobil, så jag har svårt att kolla. Återkommer.
    Ok thank's, jag får kika efter den
  • Äldre 21 Aug 02:40
    #87

    Varför ska jag som blivande pappa inte få samma chans att mata mitt barn och knyta an på samma sätt dom dess mor? Vi väljer bort amningen för att barnet får i sig en tillräcklig portion mat vid varje mattillfälle med ersättning, istället för att inte ha en aning om hen fick i sig tillräckligt. För att mamman inte ska behöva amma stup i kvarten mitt i natten utan jag kan hjälpa till om bebisen är hungrig. Gynnar det inte bebisen mer att ha två pigga och glada föräldrar som kan turas om och dessutom vet att barnet får all mat den behöver än att ha en jättetrött mamma som aldrig får sova ordentligt, har ont i bröst o kropp på grund av amning? Och återigen, JAG kan hjälpa till o mata min efterlängtade bebis redan från början!

  • KimPos­sible
    Äldre 21 Aug 02:47
    #88
    KimPossible skrev 2012-08-21 02:18:42 följande:
    Tack! Tror den heter nåt med "anledningar att inte amma"eller nåt sånt. Skriver från mobil, så jag har svårt att kolla. Återkommer.



    Tråden heter "skäl för att inte amma", ligger under "föräldrar"-kategorin.

    Den är f ö ett läskigt typexempel på hur trångsynta och inskränkta människor kan vara.
  • KimPos­sible
    Äldre 21 Aug 03:03
    #89
    Tommye skrev 2012-08-21 02:40:13 följande:
    Varför ska jag som blivande pappa inte få samma chans att mata mitt barn och knyta an på samma sätt dom dess mor? Vi väljer bort amningen för att barnet får i sig en tillräcklig portion mat vid varje mattillfälle med ersättning, istället för att inte ha en aning om hen fick i sig tillräckligt. För att mamman inte ska behöva amma stup i kvarten mitt i natten utan jag kan hjälpa till om bebisen är hungrig. Gynnar det inte bebisen mer att ha två pigga och glada föräldrar som kan turas om och dessutom vet att barnet får all mat den behöver än att ha en jättetrött mamma som aldrig får sova ordentligt, har ont i bröst o kropp på grund av amning? Och återigen, JAG kan hjälpa till o mata min efterlängtade bebis redan från början!



    Det enda jag reagerar på här är att du säger att du "hjälper till". Ni hjälps ju åt med ert gemensamma barn, och det är så det borde vara!

    Det går att vara likvärdig förälder även vid amning, men då krävs att ni är överens om hur det ska.gå till, att du tar din del som förälder, står upp för framförallt barnets rätt att få möjlighet att knyta än, och att mamman struntar i tjafset om symbios och annat biologistiskt dravel.

    Det är faktiskt rent gräsligt att unga pappor ens ska behöva bekymra sig om sånt här i Sverige 2012.
  • Äldre 21 Aug 03:26
    #90

    Det är ett val vi gemensamt har gjort och står för, för att vi anser att det är bäst för bebisen! Tråkigt nog så inser vi att vi kommer bli påhoppade av massa trångsynta människor som tror att deras väg alltid är bäst. Skulle vi göra som vi alltid gjort så skulle vi inte vara där vi är idag! Självklart så "hjälper" inte jag mamman med vår bebis. Vi delar på alla sysslor oavsett bebis eller hem. Barnet är precis lika mycket mitt och därmed har jag precis lika stort ansvar som mamman, men även lika mycket möjligheter som t ex matning nu när möjligheten faktiskt finns.

  • KimPos­sible
    Äldre 21 Aug 03:37
    #91
    Tommye skrev 2012-08-21 03:26:14 följande:
    Det är ett val vi gemensamt har gjort och står för, för att vi anser att det är bäst för bebisen! Tråkigt nog så inser vi att vi kommer bli påhoppade av massa trångsynta människor som tror att deras väg alltid är bäst. Skulle vi göra som vi alltid gjort så skulle vi inte vara där vi är idag! Självklart så "hjälper" inte jag mamman med vår bebis. Vi delar på alla sysslor oavsett bebis eller hem. Barnet är precis lika mycket mitt och därmed har jag precis lika stort ansvar som mamman, men även lika mycket möjligheter som t ex matning nu när möjligheten faktiskt finns.



    Så glad jag blir, det finns hopp om mänskligheten trots allt!

    Försök att strunta i de trångsynta, ni går den väg som känns rätt. Stå upp för det och ställ er över de imbecilla soom ens har mage att kommentera och kritisera er.
  • KimPos­sible
    Äldre 21 Aug 03:39
    #92

    *svar över telefon som inte kan stava*

  • Border
    Äldre 21 Aug 06:59
    #93
    Tow2Mater skrev 2012-08-21 01:38:17 följande:
    Det ju samma som "vill inte". Att mjolken inte kommit igång = man ska forsoka o forsoka tills den kommer. Handlar om vilja. Sår = vill inte ha ont. Men for en riktig mamma spelar inte det nån roll - man ammar iallafall. Handlar ju om vilja det med. Sen är det ju bara en skala var troskeln ligger for olika personer där man anser sig "inte kunna" jämfort med att "inte vilja". Eller är fysiska problem värda mera än olika former av psykiska? De flesta har ju faktist anledningar, 99% av alla  "vill inte" har en anledning; "vill inte" är ju inte en anledning i sig.

    Äsch, inte är det så! Tusan! Herregud, hur länge ska man försöka innan mjölken kommer. Min väninna prövade i tre veckor, men det kom ingen mjölk. Dessutom hade hon en ständigt hungrig bebis som skrek och rasade i vikt.
     Nej, man väljer vad man tycker känns bäst, och man är en förbaskat bra mamma, och en Riktig mamma, vad man än väljer 
  • Border
    Äldre 21 Aug 07:00
    #94
    Tommye skrev 2012-08-21 02:40:13 följande:
    Varför ska jag som blivande pappa inte få samma chans att mata mitt barn och knyta an på samma sätt dom dess mor? Vi väljer bort amningen för att barnet får i sig en tillräcklig portion mat vid varje mattillfälle med ersättning, istället för att inte ha en aning om hen fick i sig tillräckligt. För att mamman inte ska behöva amma stup i kvarten mitt i natten utan jag kan hjälpa till om bebisen är hungrig. Gynnar det inte bebisen mer att ha två pigga och glada föräldrar som kan turas om och dessutom vet att barnet får all mat den behöver än att ha en jättetrött mamma som aldrig får sova ordentligt, har ont i bröst o kropp på grund av amning? Och återigen, JAG kan hjälpa till o mata min efterlängtade bebis redan från början!

    Hjärta
  • Border
    Äldre 21 Aug 07:00
    #95
    Tommye skrev 2012-08-21 03:26:14 följande:
    Det är ett val vi gemensamt har gjort och står för, för att vi anser att det är bäst för bebisen! Tråkigt nog så inser vi att vi kommer bli påhoppade av massa trångsynta människor som tror att deras väg alltid är bäst. Skulle vi göra som vi alltid gjort så skulle vi inte vara där vi är idag! Självklart så "hjälper" inte jag mamman med vår bebis. Vi delar på alla sysslor oavsett bebis eller hem. Barnet är precis lika mycket mitt och därmed har jag precis lika stort ansvar som mamman, men även lika mycket möjligheter som t ex matning nu när möjligheten faktiskt finns.
Svar på tråden Varför VÄLJER man att inte amma?