• Mandarino

    Jag blev spärrad från Facebook VARFÖR?

    Jag har 2 facebook konton. Ett "vanligt" med vänner.

    Sedan har jag, eller HADE, ett konto där jag var med i köp- och sälj grupperna på facebook.

    Plötsligt nu när jag satt inne på den facebooken så loggadesjag ut och fick anvisningar om att jag ska skicka in bild på mitt legitimation. Vad fan då för? Någon som varit med om detta???

  • Svar på tråden Jag blev spärrad från Facebook VARFÖR?
  • katalysator

    Ur Facebooks användarvillkor: "Du får inte skapa fler än ett personligt konto."

  • La Lola
    katalysator skrev 2012-08-21 18:18:03 följande:
    Ur Facebooks användarvillkor: "Du får inte skapa fler än ett personligt konto."
    Drömmer
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • viseversa
    katalysator skrev 2012-08-21 18:18:03 följande:
    Ur Facebooks användarvillkor: "Du får inte skapa fler än ett personligt konto."
    Exakt!
  • jaghopparhögt
    Mandarino skrev 2012-08-21 18:20:44 följande:
    Men hur i helvete kan de veta att jag har 2 ?
    De har metoder för att upptäcka sånt, du loggar väl in med samma ip-nummer?
  • katalysator
    Mandarino skrev 2012-08-21 18:20:44 följande:
    Men hur i helvete kan de veta att jag har 2 ?
    Förmodligen en ren gissning baserad på att dina två konton alltid loggar in från samma IP-adress, men det ena kontot inte har några vänner alls. Det genererar förmodligen en automatisk varning i deras system, du är ju knappast den enda som försöker ha ett anonymt konto och ett vanligt.
  • Mandarino
    katalysator skrev 2012-08-21 18:23:20 följande:
    Förmodligen en ren gissning baserad på att dina två konton alltid loggar in från samma IP-adress, men det ena kontot inte har några vänner alls. Det genererar förmodligen en automatisk varning i deras system, du är ju knappast den enda som försöker ha ett anonymt konto och ett vanligt.
    Jag hade massor vänner på båda kontona..
  • viseversa
    Mandarino skrev 2012-08-21 18:26:02 följande:
    Jag hade massor vänner på båda kontona..
    Jaha? Du får fortfarande bara ha ett konto!
  • jaghopparhögt
    Mandarino skrev 2012-08-21 18:26:02 följande:
    Jag hade massor vänner på båda kontona..
    Haka inte upp dig på en sak, facebook är jätteduktiga på att analysera användarnas beteendemönster. De har antagligen hundratals olika faktorer att dra slutsatser ifrån.
  • DragonWoman
    katalysator skrev 2012-08-21 18:23:20 följande:
    Förmodligen en ren gissning baserad på att dina två konton alltid loggar in från samma IP-adress, men det ena kontot inte har några vänner alls. Det genererar förmodligen en automatisk varning i deras system, du är ju knappast den enda som försöker ha ett anonymt konto och ett vanligt.
    Då borde väl fb reagera på om man är flera i samma hushåll som loggar in från samma ip? Jösses, jag har kompisar som kan komma dagligen och låna datorn....

    Mer troligt att det andra kontot blivit anmält av flera under en tid av nån anledning.
    Svininfluensavaccinet gör dig dum......
  • jaghopparhögt
    DragonWoman skrev 2012-08-21 18:30:26 följande:
    Då borde väl fb reagera på om man är flera i samma hushåll som loggar in från samma ip? Jösses, jag har kompisar som kan komma dagligen och låna datorn....

    Mer troligt att det andra kontot blivit anmält av flera under en tid av nån anledning.
    Algoritmen är betydligt smartare än så.

    Jag tvivlar starkt på att de har folk som sitter och gör sånt manuellt, skulle bli alldeles för dyrt.
  • Flo

    Man får bara ha ett konto, de kan tro att du begår bedrägeri på facebooks köp och sälj eftersom du försöker vara anonym!

  • katalysator
    DragonWoman skrev 2012-08-21 18:30:26 följande:
    Då borde väl fb reagera på om man är flera i samma hushåll som loggar in från samma ip? Jösses, jag har kompisar som kan komma dagligen och låna datorn....

    Mer troligt att det andra kontot blivit anmält av flera under en tid av nån anledning.
    Jo, det finns säkerligen massor av andra faktorer som tas med i beräkningen Glad Men jag tänker att i och med att TS blivit uppmanad att styrka sin identitet så handlar avstängningen förmodligen om just att det är ett dubbelkonto, och inte att hon blivit anmäld (såvida inte anmälan gällde dubbelkonto då såklart).
  • Topcom

    Man måste även använda sin riktiga identitet på facebook, vilket jag tycker suger! Jag vill av olika anledningar inte använda mitt extremt ovanliga efternamn. Använder min pappas efternamn -sson nu och hoppas att de inte börjar bråka om det.

  • Flo
    Topcom skrev 2012-08-21 18:43:33 följande:
    Man måste även använda sin riktiga identitet på facebook, vilket jag tycker suger! Jag vill av olika anledningar inte använda mitt extremt ovanliga efternamn. Använder min pappas efternamn -sson nu och hoppas att de inte börjar bråka om det.
    Min pappa har aldrig haft sitt riktiga efternamn, han har klarat sig i 3 år.
    Jag vet även flera yngre som använder ord i sina namn t.ex "Amanda Snygg och Snäll Andersson".

    Jag har aldrig hört att facebook har brytt sig om det, däremot vet jag att det står i reglerna att man måste använda sin riktiga identitet. 

    Varför ändrar du inte bara i sekretessen istället för att använda din pappas efternamn? 
  • Topcom
    Flo skrev 2012-08-21 19:00:28 följande:
    Min pappa har aldrig haft sitt riktiga efternamn, han har klarat sig i 3 år.
    Jag vet även flera yngre som använder ord i sina namn t.ex "Amanda Snygg och Snäll Andersson".

    Jag har aldrig hört att facebook har brytt sig om det, däremot vet jag att det står i reglerna att man måste använda sin riktiga identitet. 

    Varför ändrar du inte bara i sekretessen istället för att använda din pappas efternamn? 
    Jag vet att de har blivit hårdare med det nu, de vill stoppa alla konstiga "låtsaskonton", men jag kanske klarar mig ändå eftersom mitt konto är helt riktigt, och namnet är seriöst.

    Det är inte alltid kul att sticka ut från mängden, särskilt inte på internet tycker jag.. Dessutom är mitt namn så konstigt att alla säger "eeh..va? vad hette du sa du?:S" så då är det lättare att säga pappas efternamn istället, så slipper jag frågor. Jag är ändå inte särskilt aktiv på facebook, tycker bara om att kolla in andra:) 
  • neeext

    Hände mig med, var spelberoende ett tag (farmville) och hade därför 3 olika konton varav 1 som var mitt riktiga.

    Något år senare så spärrades mina fejkkonton. Det positiva var att jag slutade spela och mitt spelberoende försvann. Happy ending.

Svar på tråden Jag blev spärrad från Facebook VARFÖR?