• Anonym (vill veta mer)

    Vet du verkligen något negativt/positivt om kärnkraften?

    Jag kan bli så irriterad på människor som kommer säger att det är dåligt med kärnkraft,
    okej att tycka det, men när man frågar varför de tycker så, svarar de helt enkelt
    "har hört det", eller "det är väl bara så".

    Varför bara anta något utan att ta reda på fakta?

    Själv skulle jag gärna vilja veta lite mer. De som jag frågat som är emot ex. vindkraft hittar bara positiva egenskaper med kärnkraft och knappt något negativt alls.
    De som är positiva till vindkraft hittar nästan bara negativa egenskaper med kärnkraft.

    Vad säger ni? Kan vi vara lite opartiska och diskutera vad det faktiskt är som är positivt, respektive negativt med kärnkraften?
    Ren fakta här,  och inget ljug bara för att man tycker att det ska vara på ett visst sätt och gärna överreagerar lite då..

  • Svar på tråden Vet du verkligen något negativt/positivt om kärnkraften?
  • Lena

    Negativt med kärnkraften är smutsig uranbrytning och avfallsfrågan. Positivt är den höga energidensiteten

  • lykantrophona
    Lena skrev 2012-08-23 09:25:01 följande:
    Negativt med kärnkraften är smutsig uranbrytning och avfallsfrågan. Positivt är den höga energidensiteten
    Kunde inte sagt det bättre själv. Avfallet oroar mig något enormt.
  • Anonym (e=mc2)

    Avfallet är ett starkt argument emot.

    Alla vet väl att avfallet är extremt farligt och måste förvaras fullkomligt säkert. Och problemet är att även om vi stoppar ner skiten så långt ned i berget vi kan, så kan det fortfarande inträffa katastrofer, olyckor, eller andra saker som vi idag inte ens har förmågan att föreställa oss. Ingenting är totalt säkert. Speciellt inte när det gäller den tidsrymd som det radioaktiva avfallet måste förvaras för att inte vara fullkomligt livsfarligt för människan.

  • Anonym (vill veta mer)

    Tack för era svar! Behöver lite mer insikt som sagt. Men vindkraftverk ska tydligen släppa ut mängder av koldioxid de också vad jag läst och behöver dessutom hjälp av kol- eller vattenkraft om de står still. Kanske inte så bra med något av de då? Finns inga andra alternativ att forska på?

  • stickkontakt
    Om vi faktiskt fått forska på kärnkraft i Sverige de senaste 30 åren och om vi fick bygga nya reaktorer skulle vi med stor sannolikhet ha utvecklat reaktorer som använder det som idag är avfall. På så vis skulle vi utvinna massor av mer energi ur redan bruten uran och vi skulle korta ner förvaringstiden till något hundratal år, dvs väsentligt mycket kortare tid än i dagsläget.

    Jag anser mig vara ordentligt insatt i ämnet och jag är för kärnkraft i nuläget. Det är inte det bästa i långa loppet men just nu har vi inget bättre alternativ. Jag skulle gärna se att det blåstes in betydande summor i forskning kring fusion. Där tror jag framtiden ligger med det är löjligt lite pengar som går till den forskningen och därför går det långsamt framåt.

    När man talar om riskerna med kärnkraft måste man sätta saker i perspektiv. Hur många har tex dött till följd av Fukushima? Väldigt få, om ens någon. Närmare 20000 dog i tsunamin samtidigt men vad dominerade nyheterna? Jo kärnkraften för det säljer bättre såklart. Sen måste man även tänka på riskerna med andra energikällor. Om tex Three Gorges Dam i Kina skulle brista till följd av en jordbävning skulle földerna bli katastrofala. Det ligger ett antal miljonstäder nedströms och de skulle översvämmas kraftigt.

  • stickkontakt
    Anonym (vill veta mer) skrev 2012-08-24 11:20:55 följande:
    Tack för era svar! Behöver lite mer insikt som sagt. Men vindkraftverk ska tydligen släppa ut mängder av koldioxid de också vad jag läst och behöver dessutom hjälp av kol- eller vattenkraft om de står still. Kanske inte så bra med något av de då? Finns inga andra alternativ att forska på?
    Fusion är en fantastisk energikälla om man förfinar tekninken lite.

    Solpaneler i tex Sahara, men då behöver energin lagras. Forskning krävs.

    Jag såg ett TV-program om algodlingar. De hade stora kar med algodlingar i öknen, algerna lagrar solenergi och binder koldioxid. Algerna gjorde de sedan bränsle av, likvärdigt med bensin men 100% förnyelsebart.

    Det finns massor men det behövs pengar till forskning. Tyvärr är politiker och industri ovilliga att satsa pengar på det. 
  • Anonym (vill veta mer)
    stickkontakt skrev 2012-08-24 11:27:09 följande:
    Om vi faktiskt fått forska på kärnkraft i Sverige de senaste 30 åren och om vi fick bygga nya reaktorer skulle vi med stor sannolikhet ha utvecklat reaktorer som använder det som idag är avfall. På så vis skulle vi utvinna massor av mer energi ur redan bruten uran och vi skulle korta ner förvaringstiden till något hundratal år, dvs väsentligt mycket kortare tid än i dagsläget. Jag anser mig vara ordentligt insatt i ämnet och jag är för kärnkraft i nuläget. Det är inte det bästa i långa loppet men just nu har vi inget bättre alternativ. Jag skulle gärna se att det blåstes in betydande summor i forskning kring fusion. Där tror jag framtiden ligger med det är löjligt lite pengar som går till den forskningen och därför går det långsamt framåt. När man talar om riskerna med kärnkraft måste man sätta saker i perspektiv. Hur många har tex dött till följd av Fukushima? Väldigt få, om ens någon. Närmare 20000 dog i tsunamin samtidigt men vad dominerade nyheterna? Jo kärnkraften för det säljer bättre såklart. Sen måste man även tänka på riskerna med andra energikällor. Om tex Three Gorges Dam i Kina skulle brista till följd av en jordbävning skulle földerna bli katastrofala. Det ligger ett antal miljonstäder nedströms och de skulle översvämmas kraftigt.

    Jag har också hört att vi inte fått forska mer på kärnkraft, vilket är synd ifall vi faktiskt kunde utvinna något så positivt på detta. Du verkar väldigt insatt, tack för att du delar med dig av det du vet!
  • NHult

    Det positiva är som sagt det mest effektiva och renaste sättet att producera energi,
    nackdelen är tyvärr avfallet.

    Kan vi inte bara skicka upp det i ytter rymden, sen kan vi bygga en reaktor i varenda by Skrattande 


    Bloggar lite här på FL <3
  • Anonym (vill veta mer)
    NHult skrev 2012-08-24 11:48:40 följande:
    Det positiva är som sagt det mest effektiva och renaste sättet att producera energi, nackdelen är tyvärr avfallet. Kan vi inte bara skicka upp det i ytter rymden, sen kan vi bygga en reaktor i varenda by  
    Bloggar lite här på FL <3

    Skulle det vaa möjligt att skicka upp till rymden? Nyfiken :P
  • jaghopparhögt
    Anonym (vill veta mer) skrev 2012-08-24 11:55:08 följande:

    Skulle det vaa möjligt att skicka upp till rymden? Nyfiken :P
    Det vore dumt, även om avfallet är farligt så är det fortfarande en energikälla som kommer kunna användas igen med bättre reaktorer.
  • Lena

    Fusion är inte en teknik som behöver förfinas lite utan massor. Fission behöver däremot bara förfining. Vindkraftverk byggs av normal energi och fraktas av lastbilar, det ger utsläppen, inte elproduktionen

  • stickkontakt
    Lena skrev 2012-08-25 00:43:26 följande:
    Fusion är inte en teknik som behöver förfinas lite utan massor. Fission behöver däremot bara förfining.

    Visst, det behövs mycket förfining av fusion. Det var ett dåligt uttryck av mig. Principen är dock fantastisk. Bränslet kommer aldrig ta slut och avfallet är otroligt mycket lättare att hantera än det som kommer från fission, oavsett vilken fissionsprocess som används. Problemet är som sagt att det satsas pinsamt lite pengar på forskningen. Som ett exempel: ITER beräknas kosta kring 20 miljarder dollar, varav EU betalar ca 45% och USA ca 9%. Det kanske låter väldigt mycket, men jämför man med annat så är det väldigt lite. USA har sedan 2001 betalat över 1300 miljarder dollar för kriget i Irak och Afghanistan. Skulle forskning prioriteras högre skulle framstegen komma snabbare.
  • Trekk

    Var och arbetade i Fukushima, och konsekvenserna av ett haveri känns väl lite sisådär, städerna närmast Fukushima dai-ichi kommer inte kunna bebos på många generationer och ekonomin i området har totalt havererat och många japaner även i städer som Tokyo som ligger en bra bit bort väntas bli sjuka de kommande 20 åren.

  • Emy88

    Positivt:
    1. Kärnenergin är väldigt energieffektiv. 1 kg klyvbart uran ger ungefär en miljon gånger mer energi än 1 kg fossilt bränsle. 
    2. Ger INGA koldioxidutsläpp (om man räknar bort frakt mm) och bidrar således inte till växthuseffekten. 
    3. Billigt sätt att producera el, ca 20 öre/kWh.
    4. Ger många arbetstillfällen, både när det bryts, anrikas, på själva kraftverket och vid avfallshanteringen. 
    5. Kärnkraften är en säker energikälla på så sätt att vetenskapliga studier visar att det är färre antal skadade/döda per producerad kWh än exempelvis fossila bränslen, vattenkraft och vindkraft. 

    Negativt:
    1. Uranbrytningen sker på platser som inverkar på invånarnas kultur. Miljön runt om blir även lidande och det har hänt att radioaktiva ämnen har hamnat i vattendrag. Men detta talar vi sällan högt om eftersom det inte sker i Sverige utan ofta i fattiga områden utomlands. 
    2. Kärnkraften producerar farligt avfall som måste lagras länge på grund av den långa halveringstiden. Dock KBS :s avfallsplan med tre lager är enligt mig extremt säker och det vore högst orimligt att radioaktiva ämnen skulle läcka ut i grundvatten osv. 
    3. Kärnkraftsforskning kan kamouflera kärnvapenforskning.  
    4. Man måste bryta stora mängder malm för att utvinna tillräckligt med uran, endast 1 % av malmen består av uran som går att använda.
    5. I nuläget måste vi importera uran. Vilket är ofördelaktigt dels ur en ekonomisk synvinkel men även ur en ekologisk då frakten ger stora koldioxidutsläpp.  
    6. Kylvattnet påverkar ekosystemet i  kärnkraftsverkets närområde. Pratar man heller sällan högt om.

    Fusionsreaktorer ligger långt in i framtiden, mycket mer forskning krävs för att kunna förverkliga sådana reaktorer då det kräver material som klarar jätte höga temperaturer. Frågan är om vi har råd att lägga så mycket pengar på forskning och på att bygga reaktorerna. 

  • Emy88
    NHult skrev 2012-08-24 11:48:40 följande:
    Det positiva är som sagt det mest effektiva och renaste sättet att producera energi,
    nackdelen är tyvärr avfallet.

    Kan vi inte bara skicka upp det i ytter rymden, sen kan vi bygga en reaktor i varenda by Skrattande 
    Renaste sättet att producera energi? Det vill jag gärna ha en referens på. 

    Det har faktiskt varit ett förslag i USA för några år sedan att skicka upp avfallet i rymden. Men i nuläget är det inte aktuellt eftersom det är svårt att avgöra vilka konsekvenser det skulle kunna få. Jag skulle gärna se forskning kring huruvida det är möjligt att lägga avfallet vid en subduktionszon så att den platan som går neråt tar med sig avfallet ner i manteln.  
  • Trekk
    Emy88 skrev 2012-08-26 11:42:12 följande:
    Renaste sättet att producera energi? Det vill jag gärna ha en referens på. 

    Det har faktiskt varit ett förslag i USA för några år sedan att skicka upp avfallet i rymden. Men i nuläget är det inte aktuellt eftersom det är svårt att avgöra vilka konsekvenser det skulle kunna få. Jag skulle gärna se forskning kring huruvida det är möjligt att lägga avfallet vid en subduktionszon så att den platan som går neråt tar med sig avfallet ner i manteln.  
    För mycket seismisk aktivitet i dessa zoner för att man ska kunna borra ner dem i ytlagret av den tektoniska plattan. Vidare svårt att borra ner det på 6-7km djup i havet. Dessutom skulle man tvingas borra så djupt att man lika gärna kan borra hela vägen ner till magman. Fast möjligen kan man borra ner det till mitten på plattan, typ 30 km ner eller så. Tror dock att de konstanta jordbävningarna där gör det omöjligt att borra där och framför allt så djupt utan att hålet/borret deformeras eller kollapsar många gånger om. Men mitt på en platta ute i stilla havet kanske det funkar
  • Emy88
    Trekk skrev 2012-08-26 12:52:15 följande:
    För mycket seismisk aktivitet i dessa zoner för att man ska kunna borra ner dem i ytlagret av den tektoniska plattan. Vidare svårt att borra ner det på 6-7km djup i havet. Dessutom skulle man tvingas borra så djupt att man lika gärna kan borra hela vägen ner till magman. Fast möjligen kan man borra ner det till mitten på plattan, typ 30 km ner eller så. Tror dock att de konstanta jordbävningarna där gör det omöjligt att borra där och framför allt så djupt utan att hålet/borret deformeras eller kollapsar många gånger om. Men mitt på en platta ute i stilla havet kanske det funkar
    Du har nog rätt. Kommer ihåg att vi pratade om subduktionszoner som ett alternativ när jag läste geologi, men även om det fungerar i teorin är det ju inte säkert att det går att genomföra rent praktiskt på ett effektivt sätt. 
  • Trekk
    Emy88 skrev 2012-08-26 13:49:38 följande:
    Du har nog rätt. Kommer ihåg att vi pratade om subduktionszoner som ett alternativ när jag läste geologi, men även om det fungerar i teorin är det ju inte säkert att det går att genomföra rent praktiskt på ett effektivt sätt. 
    När jag bodde i Fukushima/Miyagi så var det vissa dagar en fyra, fem jordbävningar som mellan varven förstörde mycket för folk som försöker bygga upp där och i bland kunde stora deformationer uppstå på bla motorvägar och jordskred etc inträffar ofta med. Då var vi ju ändå väldigt långt från själva subduktionszonen, ofta en 50-70km från jordbävningarnas hypocenter och ännu längre från epicenter. Men jag vet väldigt lite om borrning, så jag kan ha fel, kanske går det snabbt att borra och då hinner man nog borra innan en stor jordbävning, men det blir svårt att hantera rent praktiskt tror jag. Vore nice om det gick dock. 

    Aha så du har läst om det, vad mer för förslag hade man?

    Man kan ju gräva ner dem i jordskorpan på seismiskt stabila områden kanske. Eller så kan man skicka ut det i rymden om det nu inte är extremt dyrt. 
  • Emy88
    Trekk skrev 2012-08-26 17:44:49 följande:
    När jag bodde i Fukushima/Miyagi så var det vissa dagar en fyra, fem jordbävningar som mellan varven förstörde mycket för folk som försöker bygga upp där och i bland kunde stora deformationer uppstå på bla motorvägar och jordskred etc inträffar ofta med. Då var vi ju ändå väldigt långt från själva subduktionszonen, ofta en 50-70km från jordbävningarnas hypocenter och ännu längre från epicenter. Men jag vet väldigt lite om borrning, så jag kan ha fel, kanske går det snabbt att borra och då hinner man nog borra innan en stor jordbävning, men det blir svårt att hantera rent praktiskt tror jag. Vore nice om det gick dock. 

    Aha så du har läst om det, vad mer för förslag hade man?

    Man kan ju gräva ner dem i jordskorpan på seismiskt stabila områden kanske. Eller så kan man skicka ut det i rymden om det nu inte är extremt dyrt. 
    Det var egentligen fyra olika förslag vad jag kan minnas. 
    1. Vid en subduktionszon. 
    2. Skicka ut det i rymden. 
    3.  Gräva ner det i en slags lera som inte släpper igenom radioaktiv strålning. Detta i seismiskt stabilt område som du skriver. 
    4. Och så klart i bergrum i seismiskt stabila områden.

    De två sistnämnda förslaget har ju stora likheter med KBS-3 metoden.  
Svar på tråden Vet du verkligen något negativt/positivt om kärnkraften?