• Gaytjej

tips/råd inför inseminering i DK?

Antar att det donatorsinseminationer ni gör?

Eftersom det då är frusen sperma (= kortare livslängd) så skulle jag göra ett VUL för att mäta follikeln/folliklarna och ta en ägglossningsspruta inför inseminationen.  Det blir billigare än att göra dubbla inseminationer (vilket bara ökar chansen marginellt, iaf enligt den undersökningen jag tagit del av). Tar man  dessutom ngt follikelstimulerande kan man ju inseminera på två folliklar, vilket ökar chansen en del (och samtidigt ökar risken/chansen att få tvillingar).

En annan undersökning har visat att det bara är 70% av kvinnor som blir gravida på de första 1-8(10) försöken, och merparten av dem blir gravida på de första 3 försöken. Efter 8-10 försök planar chansen att lyckas i stort sett ut! Bland de 30% som inte blivit gravida finns då både de som har riktigt svårt att bli gravida och de som 'bara' behöver mer tid. Det jag vill komma till är att: Vänta inte för länge med att gå över till IVF! Danskarna brukar rekommendera att man gör max 6 st DI innan IVF-D. 

Men förhoppningsvis ska det inte behövas!

Lycka till! 

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej
    Jam08 skrev 2012-10-06 10:59:14 följande:
    Vad på ett ungefär kostar DI?  

Skulle säga att de ligger på ca 2500-3500 DKK. Olika på olika kliniker - finns en tråd i ins-forumet med en länkar till div olika danska kliniker. Öppen donator är dyrare än anonym. Väljer man donator själv via spermabank tillkommer den kostnaden (men då får man istället än omfattande profil på donatorn, oavsett om han är anonym eller öppen). 

Lycka till!! 
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
Svar på tråden tips/råd inför inseminering i DK?