• Stig Björne

    Stig Björne: Kan en Universalkost skapas av det bästa från andra koster/dieter tex stenålderskost, Atkins, LCHF, husmanskost?

    Är möjligt att ta de bästa från en rad olika dieter och kostinriktningar och skapa en ny optimerad universalkost som är så bra att till och med Livsmedelsverket teoretiskt skulle kunna rekommendera den till hela svenska folket?

    Min fråga handlar om hur man kan ta det bästa från dessa dieter/koster och skapa en optimal kost för en person som vill:
    Gå ner i vikt Bibehålla en låg, optimal och sund vikt Bota de vanligaste hälsoproblemen som skapas av dålig mat Skapa maximal/sund hälsa och välbefinnande Understödja regelbunden fysisk träning
    Länk: Jag skrev en mer komplett bloggartikel om detta på Familjeliv.se

    Vore kul att diskutera detta och slå ihop alla kloka huvuden. Bidra gärna med dina tankar, erfarenheter och lösningar. Jag är tex öppen för att en optimal universalkost kan inkludera lämpliga kosttillskott, och bör vara KRAV-baserad. Vad tycker du?
  • Svar på tråden Stig Björne: Kan en Universalkost skapas av det bästa från andra koster/dieter tex stenålderskost, Atkins, LCHF, husmanskost?
  • Biffus
    Glass skrev 2012-09-25 14:30:04 följande:
    Nej hoppas inte det och jag tror inte det. De folkslag som redan lever på minimalt med kolhydrater verkar ju klara sig rätt bra, så det är nog helt okej Och tack föresten! 

    sen kommer ju frågan om vilket kost som ger mer "thrive" (jag hittar inget bra svenskt ord för det). Jag hör ofta folk (bland annat) inom LCHF som säger "men min hälsa blir inte sämre och jag överlever ju!". Varför bara överleva när man kan "thrive" och må så bra som möjligt? (inget mot dig, jag bara resonerar vidare på ditt inlägg, utan att lägga någon vikt i min personliga åsikt)
  • Glass
    Biffus skrev 2012-09-25 17:31:49 följande:

    sen kommer ju frågan om vilket kost som ger mer "thrive" (jag hittar inget bra svenskt ord för det). Jag hör ofta folk (bland annat) inom LCHF som säger "men min hälsa blir inte sämre och jag överlever ju!". Varför bara överleva när man kan "thrive" och må så bra som möjligt? (inget mot dig, jag bara resonerar vidare på ditt inlägg, utan att lägga någon vikt i min personliga åsikt)
    men min känsla är inte att jag överlever, jag lever, mår bra och trivs väldigt bra med det jag äter. 
    Om jag ska jämföra med hur jag mår då jag äter kolhydrater och då jag undviker att äta dem (i viss mån, är inte speciellt strikt) så mår jag bättre utan dem.
    Jag mår psykiskt bättre, jag har mindre ont i huvudet, jag har mindre pms, jag är piggare, magen fungerar bättre och jag orkar mer.
    Det enda som är en nackdel, enligt mig, enligt en del av mig, är att jag inte får samma smakupplevelse som då jag äter kolhydrater. Rent krasst så betyder det att jag inte kan vräka i mig godis eller ostbågar, bara för att det är gott (och jag är värd det, förtjänar det, tröstar mig etc.)   Det finns ingenting som jag har ätit inom LCHF som är likagott som de "vanliga" tex kladdkaka osv, vilket är trist, men kanske rätt bra.... 
  • Biffus
    Glass skrev 2012-09-25 18:19:36 följande:
    men min känsla är inte att jag överlever, jag lever, mår bra och trivs väldigt bra med det jag äter.  Om jag ska jämföra med hur jag mår då jag äter kolhydrater och då jag undviker att äta dem (i viss mån, är inte speciellt strikt) så mår jag bättre utan dem. Jag mår psykiskt bättre, jag har mindre ont i huvudet, jag har mindre pms, jag är piggare, magen fungerar bättre och jag orkar mer. Det enda som är en nackdel, enligt mig, enligt en del av mig, är att jag inte får samma smakupplevelse som då jag äter kolhydrater. Rent krasst så betyder det att jag inte kan vräka i mig godis eller ostbågar, bara för att det är gott (och jag är värd det, förtjänar det, tröstar mig etc.)   Det finns ingenting som jag har ätit inom LCHF som är likagott som de "vanliga" tex kladdkaka osv, vilket är trist, men kanske rätt bra.... 

    Det där upplevde jag också när jag åt LCHF faktiskt. Det godaste jag visste då var lax, men efter ett tag så smakade det bara olja (jag tillagade den i ugn utan något på, jag avskyr att krydda med någonting alls, tom salt). I perioder gillade jag att blanda kokos med smör. Dock kunde jag aldrig sluta dregla över äpplen och vattenmelon... Jag har hört (på en inspelad föreläsning på ett universitet i USA) att de med insulinresistens brukar må bra på kolhydratsfattig kost, medan många som inte är det mår bättre på en mer fettfattig kost. Jag vet inte hur pålitlig källan är, men det skulle kunna ha något med det att göra tror jag. Själv så mådde jag bra i början av LCHF men sedan mådde jag uselt och fick sämre tsh-värden. Jag har inte insulinresistens eller något annat insulin-problem.
  • Glass
    Biffus skrev 2012-09-25 20:07:24 följande:

    Det där upplevde jag också när jag åt LCHF faktiskt. Det godaste jag visste då var lax, men efter ett tag så smakade det bara olja (jag tillagade den i ugn utan något på, jag avskyr att krydda med någonting alls, tom salt). I perioder gillade jag att blanda kokos med smör. Dock kunde jag aldrig sluta dregla över äpplen och vattenmelon... Jag har hört (på en inspelad föreläsning på ett universitet i USA) att de med insulinresistens brukar må bra på kolhydratsfattig kost, medan många som inte är det mår bättre på en mer fettfattig kost. Jag vet inte hur pålitlig källan är, men det skulle kunna ha något med det att göra tror jag. Själv så mådde jag bra i början av LCHF men sedan mådde jag uselt och fick sämre tsh-värden. Jag har inte insulinresistens eller något annat insulin-problem.
    Jag var nog insulinresistent, mycket talade för det, även om jag aldrig testade det. Nu har det nog gått tillbaka, det gör ju det rätt fort. 
    Mina sköldkörtelvärden är lite bättre nu faktiskt, men det kan vara tillfälligt.
    Jag tror att det är superviktigt att antingen äta skitbra eller äta rätt tillskott. Att vara rätt påläst på näringslära och sånt är en fördel. Jag försöker få i mig tillräckligt av allt oftast, så att jag ska må så bra som möjligt så länge som möjligt, men börjar jag må dåligt så får jag lägga av elelr ta en paus 
  • Stig Björne
    Glass skrev 2012-09-25 18:19:36 följande:
    men min känsla är inte att jag överlever, jag lever, mår bra och trivs väldigt bra med det jag äter. 
    Om jag ska jämföra med hur jag mår då jag äter kolhydrater och då jag undviker att äta dem (i viss mån, är inte speciellt strikt) så mår jag bättre utan dem.
    Jag mår psykiskt bättre, jag har mindre ont i huvudet, jag har mindre pms, jag är piggare, magen fungerar bättre och jag orkar mer.
    Det enda som är en nackdel, enligt mig, enligt en del av mig, är att jag inte får samma smakupplevelse som då jag äter kolhydrater. Rent krasst så betyder det att jag inte kan vräka i mig godis eller ostbågar, bara för att det är gott (och jag är värd det, förtjänar det, tröstar mig etc.)   Det finns ingenting som jag har ätit inom LCHF som är likagott som de "vanliga" tex kladdkaka osv, vilket är trist, men kanske rätt bra.... 

    Jag börjar allt mer misstänka att det inte är kolhydraterna i sig som är boven utan gluten. Att äta mindre kolhydrater gör att man går ner i vikt, men gluten verkar ge andra problem än viktuppgång. Typiska exempel man kan läsa om är att gluten ger huvudvärk, PMS-problem, svulllen buk, trötthet mm.


    Andra menar att exakt de symptomen beror på candidasvampen som samtidigt gillar snabba kolhydrater!


  • Biffus
    Stig Björne skrev 2012-12-15 12:12:40 följande:
    Jag börjar allt mer misstänka att det inte är kolhydraterna i sig som är boven utan gluten. Att äta mindre kolhydrater gör att man går ner i vikt, men gluten verkar ge andra problem än viktuppgång. Typiska exempel man kan läsa om är att gluten ger huvudvärk, PMS-problem, svulllen buk, trötthet mm.Andra menar att exakt de symptomen beror på candidasvampen som samtidigt gillar snabba kolhydrater!



    Kolhydrater får absolut en del stämplar som gluten egentligen bör ha. Många tror att en högkolhydratskost är en spannmålsbaserad kost. Jag är för en högkolhydratskost, men emot spannmål över huvud taget (nej, jag tror inte att det är bra med "lite då och då").
  • Stig Björne
    Biffus skrev 2012-12-15 13:02:42 följande:


    Kolhydrater får absolut en del stämplar som gluten egentligen bör ha. Många tror att en högkolhydratskost är en spannmålsbaserad kost. Jag är för en högkolhydratskost, men emot spannmål över huvud taget (nej, jag tror inte att det är bra med "lite då och då").
    Ok intressant. Så med högkolhydratskost menar du: linser, potatis, kolrötter etc ?
  • Biffus
    Stig Björne skrev 2012-12-23 08:51:06 följande:
    Ok intressant. Så med högkolhydratskost menar du: linser, potatis, kolrötter etc ?



    Jag äter (bara) råa frukter och grönsaker. Dvs inte potatis, linser eller bönor. Bara sådant som jag naturligt dras till. Jag avskyr aubergine, så jag äter inte det. Däremot gillar jag ex söta frukter (icke söta frukter också) och många andra grönsaker. Ju enklare man tänker, desto närmare min kost kommer man. Vid valet att skala en mogen banan eller att tugga i sig en rå rotselleri är valet enkelt för mig...
  • Stig Björne
    Zizzy Zimsson skrev 2012-12-23 09:45:01 följande:
    Det här funkar finfint för att jag ska må bra:
    Paleo Food Pyramid
     
    Bra pyramid, inte en massa bröd och pasta. Men vad ligger till vänster intill kycklingen? Det är väl inte ägg för det ligger under kycklingen?
Svar på tråden Stig Björne: Kan en Universalkost skapas av det bästa från andra koster/dieter tex stenålderskost, Atkins, LCHF, husmanskost?