• Philip­pa
    Äldre 29 Aug 10:14
    6692 visningar
    5 svar
    5
    6692

    När är katten fullvuxen?

    Min lilla Philippa (Birma) blev 1 år igår och är väldigt liten, väger bara 2,5 kg. Är hon så stor som hon kommer bli nu eller blir hon större? När är katten fullvuxen?

    Hennes mamma och mormor är oxå små....

  • Svar på tråden När är katten fullvuxen?
  • Äldre 29 Aug 10:41
    #1

    Tror knappast hon växer mer!!

    Våran katt är 1år och väger ca 3kg och ser ut som en kattunge och vetrinären trodde knappast att han skulle växa nå mer!
    Jag frågade när vi var och kastrerade han :)   

  • Äldre 29 Aug 12:54
    #2

    Birmor är ofta ganska små, fast de egentligen inte ska vara det enligt rasstandarden. Min förra birmahona vägde 3 - 3,5 kg hela livet och min nuvarande birmapojke vägde bara 3,4 som 1-åring (nu är han 1,5 år och väger kanske något mer).

    Även om din katt förmodligen kommer att bli något kraftigare än vad hon är nu, så kommer hon förbli en liten och nätt katt.

    Om katten har varit sjuk under det första året kan dock tillväxten bli lite försenad och tas igen senare.

    Är din birma tänkt att användas i avel?

  • Philip­pa
    Äldre 29 Aug 14:53
    #3
    Birmafröken skrev 2012-08-29 12:54:50 följande:
    Birmor är ofta ganska små, fast de egentligen inte ska vara det enligt rasstandarden. Min förra birmahona vägde 3 - 3,5 kg hela livet och min nuvarande birmapojke vägde bara 3,4 som 1-åring (nu är han 1,5 år och väger kanske något mer).

    Även om din katt förmodligen kommer att bli något kraftigare än vad hon är nu, så kommer hon förbli en liten och nätt katt.

    Om katten har varit sjuk under det första året kan dock tillväxten bli lite försenad och tas igen senare.

    Är din birma tänkt att användas i avel?

    Tack för utförligt svar

    Nej, hon är kastrerad...
  • Äldre 29 Aug 15:12
    #4

    Jag kan tillägga att det som växer mest efter 1 års ålder på birmor är pälsen! Min lilla birmagumma såg betydligt knubbigare och större ut än hon egentligen var som fullvuxen p.g.a. den.

  • Äldre 29 Aug 22:44
    #5

    Mina Birmor tar ca 2-3 år på sig att växa färdigt o bli riktigt bra i sina proportioner.
    De fertila honorna väger 2,8-3,4 kilo, De kastrerade honorna väger 3,1-4,1 kilo.
    Vår numer kastrerade 6 månaders hane väger 3,4 kilo och den gala hanen vi hade vägde 7 kilo ungefär.
    Jag tror vår kastrat hane kommer vara färdig vid ca 2 år och då väga ungefär 5-6 kilo.

Svar på tråden När är katten fullvuxen?