Får jag behålla barnen?
Har de inte en biomamma? Jag tror det är liten chans att du kan "få" dom.
Du kan ju utredas för att vara familjehem?
Har de inte en biomamma? Jag tror det är liten chans att du kan "få" dom.
Du kan ju utredas för att vara familjehem?
I första hand vill man att barnen ska vara hos biologiska mamman eller biologiska pappa, Är ingen av de lämpliga eller vill att ta hand om barnen så önskar man två saker, att barnen stannar inom familjen och att de får ha kvar sin trygghet. Finns det några far- eller morföräldrar som vill ta hand om barnen har de nog tyvärr större chans att få ta hand om barnen än du har, just för att de är biologisk familj. Om du är sammarbetsvillig och väldigt gärna vill ta hand om barnen och barnen vill bo med dig är det absolut möjligt att du får ta hand om de. Chanserna ökar ytterligare om mamma eller pappan uttryckligen säger att de vill att barnen stannar kvar med dig OCH du anses förmögen att ensam ta hand om barnen. Att de då enchans att stanna i samma skola osv är även de faktorer som talar till din fördel. Hur gamla är barnen, ju äldre de är ju större chans att deras vilja tas med i beräkningen när de gäller att bestämma vart de ska bo.
Pappan är vårdnashavare och vill inte ha barnen längre. Då gör socialtjänsten en utredning om den andre biologiska föräldern (modern) kan ta hand om barnen. Om hon inte kan det av olika anledningar så tittar man på familjehemsplacering. Och då kan du ha stora möjligheter att få barnen placerade hos dig då du redan är en trygg vuxen i barnens liv.
Men tänk på att som familjehem ska du alltid jobba för att barnen på sikt kan flytta hem till sin biologiska förälder (pappan/mamma) så du har ingen självklar rätt till barnen. Dock så finns det fall där styvföräldrar har fått umgänge fastställt i tingsrätten då man sett att det varit för barnens bästa.
Kontakta socialtjänsten och erbjud att barnen får vara med dig så länge. Sen, om det ska utredas var de ska bo så se till att du låter dem få veta att du räknar dem som dina barn. Lycka till!