• Snöflinga01

    Hur ska jag hantera sorgen?

    Jag förlorade min Farmor för knappt ett halvår sen, det kom plötsligt och som en chock. Hon var ju sjuk och gammal men ändå inte i sådant synligt skick att det kändes som något kritiskt och allt var som vanligt. Sedan blev hon så dålig på några timmar.  Jag förstår det inte än , jag tror det är som vanligt..vi stod varandra SÅ nära och vi har umgåtts SÅ oerhört mycket genom hela mitt liv.

    Kan inte förstå min familj då de pratar om henne som att hon inte finns, jag väntar fortfarande på ett telefonsamtal, att vi snart ska ses och hoppas det snart 'bara snart så...då blir det som vanligt igen...då ska dom andra få se ' typ.

    Begravningen var det jobbigaste jag någonsin varit med om, den spelas ständigt upp i mitt huvud, om och om och om igen...jag tänker på den jättemycket. Jag drömmer om begravningen och om henne på nätterna , i olika situationer (vi är glada,skrattar,umgås)....eller så är det tomt i hennes lägenhet., jag går omkring och letar på olika ställen efter henne...

    På dagtid så förtränger jag allting och tillåter mig inte att vara ledsen...(har problem med ångest,depression och känslor överhuvudtaget ) och hela känslo-grejen är ett smärtsamt kaos då jag inte tillåter mig ha känslorna...mycket går ut på att det är inbillning och på film alltihopa... eller ' sluta älta nu och lägg av och gör dig till' -tänket ....

    Min familj pratar öppet om henne och accepterar , jag tycker de inte borde prata om henne så....jag tycker de är 'dumma'...är ju bara ett missförstånd liksom.
    Då jag drömmer så jobbiga drömmar om henne så vaknar jag och är så fruktansvärt ledsen inuti..men försöker tänka att 'det var bara en dröm-och hon finns ju, drömmar är påhittade saker' typ...

    Jag orkar inte ens se eller ta hand om de saker jag fått efter henne...

    Hoppas och tror alt ska bli som vanligt snart...och jag har så svårt att hantera det här att jag inte vet vart jag ska ta vägen.... :'(

    Kan det gå över att sig själv snart? :'(

  • Svar på tråden Hur ska jag hantera sorgen?
  • stjierna

    Det går nog inte över bara sådär. Första steget i sorg-arbete är ju förnekelse, vilket du uppenbarligen befinner dig i. Att din familj öppet kan prata om din farmor som någon som har funnits beror på att ni kommit olika långt i era sorgarbeten.

    Mitt bästa råd är att gå o prata med en oberoende, proffisionell psykolog som opartiskt kan hjälpa dig igenom din sorg.

    Min pappa dog 2008 och känslan av att han rinher snart eller "detta måste jag ringa o berätta för pappa" har ännu inte försvunnit, MEN det är lättare att hantera med tiden. Jag och min syster kunde knappt prata på ett år efter hans död eftersom vi sörjde i olika takt och var så arga på den andre som kände annorlunda.

    Jag beklagar sorgen efter din farmor.

  • Pissenisse

    Åh kära vän. Jag ligger här i sängen med telefonen och kan inte somna för imorgon är min farmors begravning.
    Hennes död var långt utdragen så när hon dog va det en slags lättnad att nu är det över, nu kan hon andas lugnt.
    Tills nu när begravningen kommer så har jag blivit så ledsen för nu ser jag inte gamla sjuka farmor i rullstolen utan min goa SveaMargareta.

    Alla sörjer olika, din familj och du sörjer olika. Låt dom prata om henne så som dom vill, det är deras sätt att leva med det. Och det blir bättre. Även om inte sorg försvinner så tar den ny skepnad och blir lättare att bära med sig. Jag lovar! Kram!

  • Snöflinga01
    Stjierna :

    Det känns bra att höra att det är en fas i det hela, att det är så det är. .och att vi alla sörjer i olika takt. Jag hörde någon som sa att man ska 'skynda på att sörja' eftersom om man kommer 'efter' dom andra så orkar inte omgivningen höra på det om de liksom är 'klara med sorgarbetet' .  Undra om det stämmer =/ 

    Jag har kontakt inom Öppenvårds Psykiatrin och de vet om detta ,men inte får jag någon att prata med för det =/ och precis då det hände så blev jag utslängd från min terapi jag hade då , inte så lämpligt direkt ...sedan har jag fått klara mig ensam. Kanske någon kurator på vårdcentralen kan vara något? 
    Det betyder så mycket att få bekräftelse här på det jag känner. :)
  • Snöflinga01
    Pissenisse :

    Tack för din fina omtanke  :) , och det du har framför dig i morgon är oerhört tungt..jag ska tänka på dig !  Jag kan känna att jag varit orättvis mot min familj då de pratat om henne, alltså tyckt de varit jobbiga och dumma...(suckat lite) men jag måste lära mig att det är deras sätt, det är mera 'men hur kan de säga så, påstå att det är så...då hon finns' det gör mig upprörd. :/ men måste respektera bättre.  :)

    Alla är vi olika =)
  • Gerbia

    Hej!

    Kan bara säga att jag vet hur det känns,

    Har förlorat många älskade saknade personer i min släkt, låt sorgen ta tid,

    jag lovar det blir bättre, fast du kommer alltid ha sorgen kvar när du tänker på din farmor.

    Ta hand om dig Kram!
             

  • Snöflinga01
    Gerbia :

    Tack för din omtanke  :) , känns skönt att man inte är ensam med det man känner , det kommer att  bli bättre med tiden, även att jag fastnat i förnekelse-fasen .

    Kram :)
  • Gerbia

    Hej snöflingan 01!

    Ta hand om dig och hoppas det känns bättre i dagsläget.

    Kram!
         

           

       

      

  • Snöflinga01
    Gerbia :

    Tack , det känns tyvärr inte alls bra :'( och jag känner mig så fruktansvärt otrygg och sårbar :'(

    Men kämpar på ensam..

    Kram :)
Svar på tråden Hur ska jag hantera sorgen?