• yaaasmin

Ni som kallar er djurvänner...

Var nyss hemma hos en väninna och bakade. Under tiden som baket pågick så slog jag och min kompis ihjäl ett tiotal flugor och några getingar! Detta gjordes helt utan ånger eller eftertanke. Saken är att både jag och väninnan är jättestora djurvänner, men vi har båda flugsmälla och slår ihjäl insekter utan problem:). Hur går detta ihop egentligen? Så: Ni som kallar er djurvänner, äger ni en flugsmälla? Var går gränsen för er djurvänlighet? Kan man egentligen kalla sig djurvän om man bara värnar om söta djur?

• Svar på tråden Ni som kallar er djurvänner...
  • Regnig måndag
    yaaasmin skrev 2012-08-31 20:45:03 följande:
    Vad är ett skadedjur egentligen? En myra, en spindel, en geting:)?
    Det beror självklart på var djuret befinner sig och varför. En myra är inget skadedjur i skogen men i huset kan det bli det.
    En mus i rabatten är gullig men inte i skafferiet.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Lilia

Äter man kött och tycker det är moraliskt riktigt så förstår jag inte varför man skulle ha dåligt samvete över en fluga. Men för att svara på din fråga, flugorna brukar min katt döda, jag dödar mygg och för några veckor sedan fick jag mjölbaggar i köket, de dödades såklart också. Men getingar, bin, humlor, fjärilar och dylikt släpper jag alltid ut.

• yaaasmin
    Lilia skrev 2012-08-31 20:50:00 följande:
    Äter man kött och tycker det är moraliskt riktigt så förstår jag inte varför man skulle ha dåligt samvete över en fluga. Men för att svara på din fråga, flugorna brukar min katt döda, jag dödar mygg och för några veckor sedan fick jag mjölbaggar i köket, de dödades såklart också. Men getingar, bin, humlor, fjärilar och dylikt släpper jag alltid ut.
    Jag äter inte kött för jag tycker synd om djuren, men en fluga eller geting kan jag smälla....
  • Virriga Vera
    yaaasmin skrev 2012-08-31 20:45:03 följande:
    Vad är ett skadedjur egentligen? En myra, en spindel, en geting:)?
    Spindlar är väl inte skadedjur, de är bara otroligt otrevliga och äckliga men både myror och getingar är skadedjur och kan förstöra en hel del.
  • Regnig måndag
    yaaasmin skrev 2012-08-31 20:54:44 följande:
    Jag äter inte kött för jag tycker synd om djuren, men en fluga eller geting kan jag smälla....
    Så hur får du ihop det då? Att du har ihjäl djur utan dåligt samvete samtidigt som du inte har ihjäl dem för att äta dem?
    Är det ok att ha ihjäl djur bara man inte äter dem?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Alby

Jag är djurvän och äger inte flugfälla. Däremot så dödar mina katter flugorna och äter dem, så det beror nog mest på det..

• malino801
    Virriga Vera skrev 2012-08-31 21:17:22 följande:
    Spindlar är väl inte skadedjur, de är bara otroligt otrevliga och äckliga men både myror och getingar är skadedjur och kan förstöra en hel del.
    Tar du död på spindlar då?
  • Apocalypso

Jag är djurvän och köttätare, ser inget motsatsförhållande i det. Jag dödar även flugor men skulle bli fruktansvärt arg om jag såg någon sitta och slita vingarna av en levande fluga, att plåga en annan varelse är helt förkastligt, även om det är flugor. Kräks

Only weak men fear strong women!
  • malino801
    Apocalypso skrev 2012-08-31 23:30:57 följande:
    Jag är djurvän och köttätare, ser inget motsatsförhållande i det. Jag dödar även flugor men skulle bli fruktansvärt arg om jag såg någon sitta och slita vingarna av en levande fluga, att plåga en annan varelse är helt förkastligt, även om det är flugor.

sant
Svar på tråden Ni som kallar er djurvänner...