• ramsylina

tips/budget bygga fiskarhedenvilla

Hej

Ni som byggr eget hus och gärna fiskarheden. Kan ni komma med lite tips och berätta hur mycket slutpriset blev för er?

Ofta på hemsidan står ju ett grundpris för huset i standardutförande. Vad la ni till och vad kostade det?
    Vad kostade tomten och hur stor. Har ni lagt pengar på gräsmatta etc, vad kostade det.
    Garage? Betongplattan, hur många kvadrat och vad kostar det?

Jag tycker det är jättesvårt att få koll på ett ungefärligt slutpris när man ska bygga eget, så alla tips och all info mottages mycket tacksamt.

• Svar på tråden tips/budget bygga fiskarhedenvilla
  • KaSaM

Ungefärlig schablon för nf brukar vara 3ggr priset för själva byggsatsen för den husmodell man valt av FH. Markarbete kan lätt springa iväg om tomten är svår mm.

• ramsylina
    KaSaM skrev 2012-09-02 05:41:28 följande:
    Ungefärlig schablon för nf brukar vara 3ggr priset för själva byggsatsen för den husmodell man valt av FH. Markarbete kan lätt springa iväg om tomten är svår mm.

vad menas med nf? Förstår jag dig rätt att om jag vill ha ett hus för 1 miljon i "standardutförande" enligt hemsidan så kan jag räkna med 3 miljoner i slutpris. Men är det inkl tomt och anslutningar och försäkringar och allt då menar du eller är det själva huset som ökar så mkt och sen tillkommer resten ändå?

Jag tror tomten är "lätt" men det är ju min lekmannabedömning utifrån vad jag sett av den, vädligt plan vild gräsmatta. Men det måste ju nån som kan titta på förstås..
  • KaSaM

När vi fick offert så var 3ggr grundpriset det som gällde för själva huset, efter det tillkom pris för tomt och anslutningsavgifter. Dvs hus som kostar ca 1 i byggsats

• KaSaM

Kan tillägga att nf betyder nyckelfärdigt, dvs man flyttar in i ett helt färdigställt hus.

• ramsylina
    KaSaM skrev 2012-09-02 21:10:30 följande:
    När vi fick offert så var 3ggr grundpriset det som gällde för själva huset, efter det tillkom pris för tomt och anslutningsavgifter. Dvs hus som kostar ca 1 i byggsats

Men herregud! Får de göra så? Man tror ju att standardpriset de anger på hemsidan ska vara i alla fall hyfsat korrekt, inte en tredjedel av det riktiga priset. Gjorde ni mycket ändringar då som inte var standard eller hur kunde det bli så snett jämfört med hemsidans angivelser?
  • KaSaM

Lösvirke innebär plockepinn, dvs allt i hela huset byggs upp bräda för bräda och det tar tid, kostar pengar och då plockar varje delmoment i husbygget på rejält i kostnader. Har man inte möjlighet eller kunskap att göra mycket själv är nog inte lösvirke något att rekommendera om man vill bygga billigt. Vi valde en offert utan tillval men det blev billigare för oss att bygga helt själva utan något husföretag inblandat så vi ratade deras offert och även andras.

• ramsylina

hm, börjar fatta skillnaden nu mellan "standardutförande" och "nyckelfärdigt", inser att jag helt missuppfattat deras hemsida men det var väl det som var meningen.... Men plötsligt ser iof kalkylen inte lika otrolig ut :) Är det för bra för att vara sant så är det inte sant, helt enkelt...

Vi vill ha en helhetslösning känner jag, har byggt så mkt i detta hus vi bor i nu och med småbarn inblandade vill jag lägga tiden på annat än att bygga hus.... Ska kolla vidare bland lösningar, men verkar som att hur man än gör så hamnar man över 3 miljoner... Och för de pengarna får man ett ganska fint befintligt hus här där vi bor....

• KaSaM

Det du köper för grundpriset är själva byggsatsen. Arbetet och det som krävs för att få ett färdigt hus tillkommer.

• KaSaM

I dagens läge är det nog svårt att komma under 3 för ett färdigt hus när man bygger om man inte väljer Älvsbyhus eller liknande.

• Sussi01

För angivna priser på FH får du en byggsats att själv sätta upp (eller betala för att få det gjort)... Låter oerhört dyrt för vad man får.

Vill du ha en helhetslösning till rimligt pris, kolla på Älvsbyhus.

• Catu

Beroende på vilken tomt du har så kan kostnaden skilja sig åt såklart. När vi byggde vårt hus tog vi hjälp av säljaren (vi köpte Älvsbyhus) för att göra kalkylen innan. Och kalkylen höll hela vägen, allt ingick (förutom tomt då) inga överraskningar eller onödigt tjafs på vägen.
    Att Fiskarheden marknadsför ett hus för en miljon o det sen slutar på TRE miljoner är ju snudd på skandal... gäller att lusläsa villkoren mao.  

• KaSaM

Lösvirke är ju som bekant plockepinn, självklart kostar det att bygga ett hus bräda för bräda

• Rocksyster

Hur har det gått TS? Jag sitter själv och försöker göra en grov budget för ett ev husbygge. Har ingen tomt än så är för tidigt ute för att gå till en säljare för dessa uppgifter. Har iaf bestämt att bygga med fh isf. Det svåraste är att uppskatta vad schaktning och grund kostar...

• ramsylina

Oj, kollar den här tråden lite dåligt :)
    Jag har gjort massa kalkyler med olika leverantörer där jag har höftat med siffror utifrån vad jag sett i andra offerter och hört från vänner som byggt. Så jag känner att jag har en ganska rimlig kalkyl. Just nu funderar vi lite på om vi ska ta ett Hjältevadshus istället, de har nämligen en del tomter där vi vill bygga. Men på grund av att vi tänkt byta ort vi bor på så måste vi nu fixa jobb där vi vill bo och därtill håller vi på att spara ihop så att lånen inte ska bli hutlösa. Sen får vi väl se om det blir att köpa befintligt hus eller bygga nytt, vi har verkligen inte lagt byggplanerna på hyllan men på grund av massa annat som kom emellan så ligger det liksom lite "på vänt" just nu

• Madbe

Spännande! Var räknar du ungefär att ni kommer landa i kostnad exklusive tomt?

• ramsylina

När jag har räknat på en tomt omkring 6-700 000 så har jag hamnat på en kostnad omkring 3,2 - 4 miljoner men det beror ju mycket på tex om man vill ha inredd övervåning eller inte (en del företag erbjuder ju nyckelfärdigt nere, hjältevadshus tycker jag verkar ha rätt bra avtal på sådant) och sen har jag en viss osäkerhetsfaktor vad gäller tomthanteringen, schaktning och sådant kan ju skilja på flera hundra tusen beroende på hur den aktuella tomten ser ut. Men för 3,5 miljoner borde man kunna få ett hus med klar nedervåning och förberedd (isolerad) övervåning, och kanske tom ett litet garage i det priset. Tror jag i allla fall. Detta är ju mina egna beräkningar, har inte fått nån offert på det.

• Madbe

Ja, det låter väl inte omöjligt, om ni har oinredd övervåning dvs. Vi räknar med att landa på 3,44 miljoner, då är allt inräknat, VA-avgifter, elavgifter, bygglov, tomten 400 000, pantbrev, samfällighetsavgift, etc, etc, etc..  Hmm, men finplanering är dock inte medräknat, men det är nästa års problem ;) 

Det som kan diffa mycket det är markberedningen... Beroende på vad man har markförutsättningar så kan priset variera flera hundra tusentals kronor.. 

Följ vårt husbygge på tavleliden.blogg.se
Svar på tråden tips/budget bygga fiskarhedenvilla