Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Varför adoption så lätt

Det var lättare förr, jag har vänner som gått igenom adoptionsprocesser och det var inte lätt och tog tid. Sedan så är "givarländerna" olika hårda. Vissa länder kräver massor och andra länder är inte fullt så nogräknade

• sextiotalist
    loka skrev 2012-09-04 09:51:23 följande:
    Varje land kan ju lösa sina egna barnproblem tycker jag
    Med barnhem då?

Många länder har valt utlandsadoption pga de inte har resurser eller möjlighet att ta hand om barn som överges av olika skäl. Det man kan säga är nog att ett land som är rikt föredrar inhemska adoptioner framför att skicka barnen utomlands.

Däremot finns det vissa länder där t.ex flickor inte blir adopterade pga de är oönskade.   
  • sextiotalist
    loka skrev 2012-09-04 10:15:54 följande:

I det fallet behövdes det - hon behövde få höra hur fel hon valt. Det är absolut INTE något jag skulle säga till någon annan.
    Är ni vänner fortfarande, jag hade nog väldigt noga övervägt att bibehålla en sk vän som betedde som du verkar ha gjort. Du har på alla sätt passerat de gränser som en person bör göra.
  • sextiotalist
    loka skrev 2012-09-04 10:31:20 följande:
    Jag har rätt till en åsikt, och hon borde inte ha adopterat

Visst har man rätt att ha en åsikt, däremot så har man inte alltid rätt att pracka på folk sin egen åsikt. Jag hade nog bett en sådan person att stoppa in sin åsikt någonstans för du har, ursäkta språket, ta mig fan inte ett jäkla smack med detta att göra.
  • sextiotalist
    loka skrev 2012-09-04 10:40:53 följande:

Rätten är helt på min sida
    *tar mig för pannan*

OK, jag tackar min lycka att jag verkar vara omgiven betydligt mer socialt kompetenta personer. En sak är säkert, jag vet många som fasat ut dig ur sin bekantskapskrets 
  • sextiotalist
    loka skrev 2012-09-04 11:32:51 följande:

I detta fallet sitter jag på fakta lilla vän

Men socialen har som skyldighet att göra en utredning, denna utredning vad jag förstått lämnas till adoptionsmyndigheterna och sedan till givarlandet. Dvs det är flera instanser som det skall passeras innan en adoption godkäns.

Om det var en akut depression efter barnets död, så är jag säker på att de flesta instanser överser med detta.  
  • sextiotalist
    loka skrev 2012-09-04 11:40:36 följande:

Vem har sagt att det var en akut depression?? Hon kämpade ju aldrig, försökte inte ens få ett eget barn. Hennes utväg var att köpa ett nytt.

Så bara för att hon inte kämpade (enligt dig) så anser DU att det inte är skäl nog. 

Men jag har vänner som adopterade och att det är en lätt process, den är väldigt påfrestande känslomässigt och tar mycket mental energi.
Svar på tråden Varför adoption så lätt