• Anonym (mamma­)
    Äldre 4 Sep 10:19
    3184 visningar
    22 svar
    22
    3184

    Så ledsen över svärföräldrarnas attityd

    Mina svärföräldrar har alltid försökt vara stöttade genom hela vår barnlöshets process. Dom har ibland hjälp oss ekonomiskt då mycket har varit väldigt dyrt.
    Nu väntar vi barnbesked och jag upplever att dom har förädrats i sn attityd. Främst min svärmor.

    Hon var hemma hos oss häromdagen och vi satt och pratade lite kring vårt kommande BB. Min mans syster(vi kan kalla henne A) är gravid i v 12 och mycket fokus låg på det från min svärmors sida. Vi pratade om vad vi kommer behöva köpa till barnet och min man nämnde bilbarnstol. Min svärmor säger då, vi har ju en bilbarnstol som vi haft till As barn. Tänkte sälja den på blocket men det är ju inte lönt nu när A ska ha barn igen. 
    Ja och så vi sa jag.    Hon verkade inte ens reflektera över att vårt barn också kunde behöva använda den när det är hos dom. Det var bara barnet A väntade som fanns i hennes huvud 

    Jag blev jätte ledsen. Överreagerar jag? Tycker också att dom pratar oerhört lite om vår adoption, frågar aldrig saker och så fort vi ämner vårt kommande barn så får dom in ämnet på A eller någon annan i deras närhet som väntar barn.

    Är rädd att dom inte kommer behandla våra barn lika och att kärleken komer vara annorlunda.
    Dom har en jätte nära kontakt med sina barnbarn från A.
    VAd har ni för erfarenheter kring detta?        
    Hur har era föräldrar och svärförälrar mottagit era barn? 

  • Svar på tråden Så ledsen över svärföräldrarnas attityd
  • Anonym (mamma­) Trådstartaren
    Äldre 4 Sep 10:26
    #1

    Någon??

  • Äldre 4 Sep 10:34
    #2

    Andra tråden här nu med typ samma problem. Är detta så vanligt? :/

  • Anonym
    Äldre 4 Sep 10:34
    #3

    Skulle också ha blivit ledsen och tyvärr kanske det känns "mer" som hennes barnbarn eftersom det är hennes dotter som ska ha ett barn...

    Men jag tycker absolut inte att dom ska ha någon rätt att behandla er annorlunda.

    Jag och min bror har vart lite mindre prioriterade hos våran Farmor och Farfar tyvärr när vi var yngre medans våra kusiner som då är deras Mormor och Morfar har fått massa uppmärksamhet och fått saker av dom som inte vi fick.

    Nu när jag är vuxen kan jag bli rätt irriterad när jag tänker på det och jag vet att både min mamma och pappa har sagt till dom när vi var yngre att vi inte alls vart lika behandlade men det tyckte bara Farmor var struntprat...

    Så nog tror jag att det finns nått speciellt när det gäller mamma och dotter relation.

    Vi väntar vårt fösta barn nu, jag och min sambo och alla är super glada för det eftersom det är första barnbarnet men skulle min sambos syster också bli gravid nu så skulle säkert svärmor känna lite mer för henne det tror jag säkert.

    Nått man nog får ta men skulle hon börja behandla våra barn olika så skulle jag säga till!

  • Anonym
    Äldre 4 Sep 10:35
    #4

    Jag tror du överreagerar.
    Antar att de nyligen fått veta om graviditeten?

    Ni vet ju inte vilken ålder det blir på ert barn? eller när det kommer?
    Kanske var det därför   hon inte tänkte på barnstolen?  

     

  • Äldre 4 Sep 10:36
    #5

    Jag förstår att du blir ledsen. 

    Jag är inte insatt i adoptionsprocessen men är det så att när ni får barnbesked så får ni veta vilket barn ni ska få och får mer info, tex bilder och så? Att det är då det blir "på riktigt bombsäkert" så att ni får ett barn?

    Kanske kommer attityden ändras när ni kommer så långt eller när barnet väl kommer. Jag förstår som sagt att du blir ledsen eftersom ni är på väg att bli föräldrar och svärföräldrarna inte verkar fatta det, men försök att inte ta ut något i förskott. Sök stöd och prata om adoptionsprocessen med någon som är mer stöttande så slipper du bli besviken.

    Försök att inte döma dem förrän ni vet hur de blir mot ert barn i framtiden. Tänk att de är lite knäppa och okänsliga men det behöver inte betyda att de inte kommer bli fantastiska farföräldrar till ert barn så småningom. 

  • Äldre 4 Sep 10:51
    #6
  • Äldre 4 Sep 10:53
    #7

    Har ingen erfarenhet av adoption men min brors fru har barn sen tidigare med sig in i deras äktenskap. Min erfarenhet där är att jag ser precis likadant på alla deras barn, inklusive det barn som inte är mitt biologiska syskonbarn. Mina föräldrar säger också detsamma, men ibland upplever jag att dom favoriserar de andra barnen och "glömmer" hennes barn i samtal osv. Men rent rättvisemässigt, vad dom får, att dom är med på idrottstävlingar osv, är det ingen skillnad mellan barnen.

    Jag har nämnt det till dom men dom fnyser såklart bara och tycker inte alls att dom gör nån skillnad. Kanske är det omedvetet.

    Kan du prata med svägerskan om det? Eller ta upp det med dom själva? Dom kanske inte tänker på det själva? Och skulle dom nu göra skillnad så var det ju bra att du får se deras egentliga människosyn, även om det gör ont.   

  • Anonym (mamma­) Trådstartaren
    Äldre 4 Sep 11:01
    #8
    Anonym skrev 2012-09-04 10:35:03 följande:
    Jag tror du överreagerar.
    Antar att de nyligen fått veta om graviditeten?

    Ni vet ju inte vilken ålder det blir på ert barn? eller när det kommer?
    Kanske var det därför   hon inte tänkte på barnstolen?  

     

    Det blir mellan 0 och 3 och barnstolen sträcker sig till 5 år så det beror helt säkert inte på det.
    Pirum skrev 2012-09-04 10:36:55 följande:
    Jag förstår att du blir ledsen. 

    Jag är inte insatt i adoptionsprocessen men är det så att när ni får barnbesked så får ni veta vilket barn ni ska få och får mer info, tex bilder och så? Att det är då det blir "på riktigt bombsäkert" så att ni får ett barn?

    Kanske kommer attityden ändras när ni kommer så långt eller när barnet väl kommer. Jag förstår som sagt att du blir ledsen eftersom ni är på väg att bli föräldrar och svärföräldrarna inte verkar fatta det, men försök att inte ta ut något i förskott. Sök stöd och prata om adoptionsprocessen med någon som är mer stöttande så slipper du bli besviken.

    Försök att inte döma dem förrän ni vet hur de blir mot ert barn i framtiden. Tänk att de är lite knäppa och okänsliga men det behöver inte betyda att de inte kommer bli fantastiska farföräldrar till ert barn så småningom. 

    tack, jag hoppas du har rätt. Mina föräldrar däremot är toppen. Stöttar och längtar precis lika mycket som vi.
    Glad i hågen skrev 2012-09-04 10:53:49 följande:
    Har ingen erfarenhet av adoption men min brors fru har barn sen tidigare med sig in i deras äktenskap. Min erfarenhet där är att jag ser precis likadant på alla deras barn, inklusive det barn som inte är mitt biologiska syskonbarn. Mina föräldrar säger också detsamma, men ibland upplever jag att dom favoriserar de andra barnen och "glömmer" hennes barn i samtal osv. Men rent rättvisemässigt, vad dom får, att dom är med på idrottstävlingar osv, är det ingen skillnad mellan barnen.

    Jag har nämnt det till dom men dom fnyser såklart bara och tycker inte alls att dom gör nån skillnad. Kanske är det omedvetet.

    Kan du prata med svägerskan om det? Eller ta upp det med dom själva? Dom kanske inte tänker på det själva? Och skulle dom nu göra skillnad så var det ju bra att du får se deras egentliga människosyn, även om det gör ont.   
    Min svägerska är jätte bra när det gäller adoptionen. Hon förstår att vi längtar och väntar på precis samma sätt som hon fast utan magen Hon har nära vänner som adopterat och är mycket öppen i sitt sinne. Tror hon hade förstått om vi pratat med henne om det. MEN jag vill heller inte gåöver huvudet på mina svärföräldrar. Dom betyder mycket för mig och vi har en jätte ba relation. Däremot är det svårt att prata känslor och så med dom. Dom är rätt kalla som människor och har jätte svårt för känslor och konflikter


     
  • Chimam­anda
    Äldre 4 Sep 11:10
    #9

    Jag förstår att du blir ledsen.

    Men jag tror också att detta med adoption fortfarande är väldigt abstrakt för dina svärföräldrar. Det var lite så för oss också. Men nu när vi äntligen har vår dotter så älskar både mor- och farföräldrar henne! De vill vara med henne jämt och ger ofta presenter. Ja, som ett "vanligt" barnbarn, helt enkelt. :)
    Tror och hoppas att det löser sig för er del också! :)

    Tyvärr har många svårt att sätta sig in i adoptionsprocessen, när de inte har den erfarenheten själva.

  • Anonym (mamma­) Trådstartaren
    Äldre 4 Sep 11:17
    #10
    Chimamanda skrev 2012-09-04 11:10:54 följande:
    Jag förstår att du blir ledsen.

    Men jag tror också att detta med adoption fortfarande är väldigt abstrakt för dina svärföräldrar. Det var lite så för oss också. Men nu när vi äntligen har vår dotter så älskar både mor- och farföräldrar henne! De vill vara med henne jämt och ger ofta presenter. Ja, som ett "vanligt" barnbarn, helt enkelt. :)
    Tror och hoppas att det löser sig för er del också! :)

    Tyvärr har många svårt att sätta sig in i adoptionsprocessen, när de inte har den erfarenheten själva.

    Tack för ditt svar. Det är hoppingivande att läsa om er. Hur var dom innan ni fick er dotter?
Svar på tråden Så ledsen över svärföräldrarnas attityd