• Äldre 4 Sep 12:38
    13821 visningar
    12 svar
    12
    13821

    Lägstanivå och jobba?

    Har en fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med:
    Om jag är mammaledig med lägsta nivå pengarna, får jag då jobba kvällar/nätter?


    Med 4 småttingar och gravid- mybabydolls.blogg.se
  • Svar på tråden Lägstanivå och jobba?
  • stroje­s
    Äldre 4 Sep 13:36
    #1

    Om du använder SGI-dagar får du inte jobba samtidigt som du tar ut en hel dag. Om du tar ut en halv dag får du samma dag jobba 4 timmar.
    Om du använder lägstanivådagarna får du jobba egentligen hur mycket du vill så länge du vårdar barnet som minst en timme den dagen.

  • Äldre 4 Sep 20:10
    #2

    Jag tror det menas att man liksom ska vara ledig från jobbet minst 1 timme. Man kan ju inte jobba heltid och ändå ta ut ln-dagar 7 dagar/vecka, eftersom man är med barnet på kvällen/natten   ;)

  • Äldre 5 Sep 09:41
    #3

    Man kan arbeta som mest 7 av 8 timmar och ta ut HEL ln-dag.

  • Äldre 7 Sep 15:26
    #4

    Jag blev inte så mycket klokare Jag ska få lägstanivå dagar(har inte haft nån inkomst, eftersom jag vart hemmamamma/fru) Men blev tillfrågad om jag ville jobba kvällar/nätter. Så då undradae jag om det går att jobba och ändå ta ut de lägstanivå dagarna?

    Tusen tack för er svar;)


    Med 4 småttingar och gravid- mybabydolls.blogg.se
  • Äldre 7 Sep 20:03
    #5

    Jobbar du en hel dag (8 timmar) så kan du inte ta ut fp den dagen.
    Är du ledig kan du ta fp hela dagen. Jobbar du max 7 timmar kan du också ta en hel dag fp.

    Är du inte beroende av att få ut pengarna ett visst datum så ansöker du om fp i efterhand, när du vet hur du jobbat den månaden.

    (Lägstanivådagar är de där 90 dagarna som alla föräldrar får för barnet. Det jag tror du menar är garantidagar, dvs "alla" dina fp-dagar. Båda blir på 180 kronor, så ingen skillnad i praktiken.)   

  • JPT
    Äldre 7 Sep 22:13
    #6
    pigglet skrev 2012-09-07 20:03:25 följande:
    Jobbar du en hel dag (8 timmar) så kan du inte ta ut fp den dagen.
    Är du ledig kan du ta fp hela dagen. Jobbar du max 7 timmar kan du också ta en hel dag fp.

    Är du inte beroende av att få ut pengarna ett visst datum så ansöker du om fp i efterhand, när du vet hur du jobbat den månaden.

    (Lägstanivådagar är de där 90 dagarna som alla föräldrar får för barnet. Det jag tror du menar är garantidagar, dvs "alla" dina fp-dagar. Båda blir på 180 kronor, så ingen skillnad i praktiken.)   
    Garantidagarna är de som heter lägstanivådagar i dag. 
    Hon kommer förmodligen att få föräldrapenning på grundnivå.

    Ahh, alla dessa namn Glad
  • Äldre 7 Sep 22:16
    #7
    JPT skrev 2012-09-07 22:13:11 följande:
    Garantidagarna är de som heter lägstanivådagar i dag. 
    Hon kommer förmodligen att få föräldrapenning på grundnivå.

    Ahh, alla dessa namn Glad
    Så sant -Tack! Skrattande
    Så svårt att lära om sig, vore enklare om de slutade byta namn på saker hela tiden... 
  • Äldre 7 Sep 22:58
    #8

    Ja, det underlättar inte för mig direkt, hihi Kag tror att det var jobb på ca 5-6 timmar/kväll.

  • stroje­s
    Äldre 11 Sep 09:56
    #9

    Även om man ligger på den lägsta nivån för föräldrapenning så är det skillnad på de dagar som grundas på SGI och de lägstanivådagarna som ger 180:- för alla.
    SGI-dagar kan man inte ta ut om man jobbar. Hel arbetsdag, ingen fp. Halv arbetsdag, halv fp. (fp=föräldrapenning).
    Lägstanivådagarna (även kallade garantidagar) får man ta ut om man jobbar max 7 timmar samma dag och får då ta ut hel dag. För att få ta av dessa dagar måste man ha tagit ut ett antal av SGI-dagarna.

  • Äldre 11 Sep 13:32
    #10
    strojes skrev 2012-09-11 09:56:33 följande:
    Även om man ligger på den lägsta nivån för föräldrapenning så är det skillnad på de dagar som grundas på SGI och de lägstanivådagarna som ger 180:- för alla.
    SGI-dagar kan man inte ta ut om man jobbar. Hel arbetsdag, ingen fp. Halv arbetsdag, halv fp. (fp=föräldrapenning).
    Lägstanivådagarna (även kallade garantidagar) får man ta ut om man jobbar max 7 timmar samma dag och får då ta ut hel dag. För att få ta av dessa dagar måste man ha tagit ut ett antal av SGI-dagarna.
    Jag trodde också att det var så, men jag var in på hemsidan och läste innan jag svarade i den här tråden. Och det är INTE någon skillnad.

    "Du kan ta ut hel föräldrapenning på grund-eller lägstanivå om du arbetar upp till sju åttondelar av normal arbetstid."
    http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7/ff_4070_foraldrapenning120320.pdf?MOD=AJPERES

  • stroje­s
    Äldre 11 Sep 13:37
    #11
    pigglet skrev 2012-09-11 13:32:22 följande:
    Jag trodde också att det var så, men jag var in på hemsidan och läste innan jag svarade i den här tråden. Och det är INTE någon skillnad.

    "Du kan ta ut hel föräldrapenning på grund-eller lägstanivå om du arbetar upp till sju åttondelar av normal arbetstid."
    www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/3b1a...


    Då har de kanske ändrat på senare tid eftersom pengasumman är densamma.
  • Äldre 16 Sep 10:53
    #12

    Men om du jobbar är det väl onödigt att ta ut hela dagar även om du kan. Det är väl bättre att ta ut halva eller kvartsdagar (beroende på hur mycket du jobbar) så att ni kan spara dagar som du eller barnets pappa kan ta ut dem senare

Svar på tråden Lägstanivå och jobba?