• Anonym

    Barnet mår dåligt av vårt sexliv

    Vi är en helt normal familj, gifta och har två barn, den äldsta 12. 
    Denna 12-åring är fullständigt knäckt av att vi har ett sexliv. För ett par månader sedan lånade jag henne min mobil utan att tänka på att där fanns en mailkonversation mellan mig och min man som låg under kategori "väldigt privat".  Hon hade olovligen gått in och läst, och reagerade genom att bli riktigt asförbannad som tog sig i uttryck att hon inte pratade med mig på länge. Men hon var iaf tuff nog att berätta vad som hänt, även om jag kunde räkna ut det själv. 

    Några veckor senare är jag ganska säker på att hon kollade min mobil igen, utan min tillåtelse och då var det inte alls så farligt, mer att vi saknade varandra för att han var borta. Men igen - lika arg. Jag fick arga mess om att jag måste förstå hur obehagligt och äckligt detta är för henne och att vi måste sluta med sånt. Men ingen bad henne ju att kolla och rota överallt. 

    För nu har hon hittat vår VÄL, högt gömda låda där vi hade några få saker för att piffa upp sexlivet. (och hon "råkade" nog inte hitta det som hon påstod. Detta låg i vårt sovrum som vi anser är vår privata mark oavsett vad vi har där. 
    Hon frågar: VARFÖR SKAFFADE NI BARN OM NI SKA VA SÅ PRIVATA!???
    Hur svarar man på sånt. Jag försökte så gott jag kunde - det är uppenbart att hon mår dåligt att det gått upp för henne hur vi har sex. Man kan inte köra över det genom att bli förbannad på henne. Hon känner sig stor och genomgår början av puberteten och är inget jobbigt barn så, men visst har hon och hennes funderingar ändrats. Och detta förstår jag är jobbigt för henne. Vem vill veta vad ens föräldrar gör och vem vill att ens barn vet? 

    Så samtidigt som jag tycker så synd om henne - det var inte såhär hon skulle lära sig om sex - är jag lite förbannad. Har jag som vuxen inte rätt till privat liv bara för att jag är förälder. Ska jag inte få ha något undanstopppat långt in i ett högt beläget skåp i mitt sovrum utan att bli anklagad för att vara vidrig och äcklig?

    Hon tycker att vi är dåliga föräldrar som inte slutar ha sex för  för hennes skull. Jag försökte få henne att förstå att hon bara är 12 år!  Vi har inte sex jätteofta heller, främst för att hon ofta somnar senare än oss, vilket i sin tur bl a beror på att hon är rädd att vi ska "göra det". 

    Men HUR ska jag och min man kunna bemöta detta? Denna konflikt slutade med att vi slängde grejerna - dottern och jag tillsammans. Det kändes bra för henne och för mig spelade det inte så stor roll. Men jag undrar vad dessa upptäckter kommer sätta för spår i henne. 
    Hon ville att hennes pappa skulle få veta detta, men inte att han ska prata med henne om det. Och det ville nog inte han heller. Vi två är överens om att vara extremt försiktiga tills hon kommit över detta lite och fått distans. Men det klart att han också tycker att det är jobbigt. 

  • Svar på tråden Barnet mår dåligt av vårt sexliv
  • Mariohn

    Säg till den bortskämda snorungen att ge fan i att rota i era lådor och läsa andras privata konversationer. Hon verkar fullkomligt ouppfostrad. Hon är TOLV inte FEM. Jag skulle aldrig rota i mina föräldrars privata saker när jag var snart tonåring. Då får hon skylla sig själv om det hon hittar är jobbigt för henne. 


  • Ramborg

    Hon får komma över det helt enkelt.

    Det är jobbigt för alla barn när de inser att mamma och pappa kanske har gjort "det" fler gånger än det finns barn i familjen! Men somligt här i livet är jobbigt. Kan inte hjälpas. Och hon borde verkligen hutas åt för att hon snokat i mobilen och i skåpet!


    42.
  • Anonym

    Jäkla svårt det där, 12 är ju en ganska jobbig ålder, förpuberteten och allt.. Klart att hon inte ska få bestämma över er, men samtidigt tycker jag nog att man får vara lite försiktig som förälder i perioder just kring sexlivet. Det låter ju som hon blivit ganska misstänksam och besviken på nåt sätt och därför har hon blivit mer kontrollerande gentemot er.

    Jag har lite svårt för det där med privata sfärer i ett hem, men det är min personliga åsikt, att barnen inte ska ha tillgång till alla delar i ett hem utan att det ska tjafsas privat hit och dit. Om sovrummet är privat och förbjudet blir det ju mer spännande också.. 

    Jag hade nog försökt prata med henne om det, om och om igen, avdramatisera.. alltså inte släppa ämnet och fortsätta låta det vara så laddat. 

  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-09-04 13:08:27 följande:
    Jäkla svårt det där, 12 är ju en ganska jobbig ålder, förpuberteten och allt.. Klart att hon inte ska få bestämma över er, men samtidigt tycker jag nog att man får vara lite försiktig som förälder i perioder just kring sexlivet. Det låter ju som hon blivit ganska misstänksam och besviken på nåt sätt och därför har hon blivit mer kontrollerande gentemot er.

    Jag har lite svårt för det där med privata sfärer i ett hem, men det är min personliga åsikt, att barnen inte ska ha tillgång till alla delar i ett hem utan att det ska tjafsas privat hit och dit. Om sovrummet är privat och förbjudet blir det ju mer spännande också.. 

    Jag hade nog försökt prata med henne om det, om och om igen, avdramatisera.. alltså inte släppa ämnet och fortsätta låta det vara så laddat. 
    För mig är det självklart med privata sfärer i hemmet. Jag hade inte klarat av att leva ihop med en annan om jag inte fick ha min privata sfär.
  • Putt B

    Ett samtal om hur "vuxenlivet" funkar kan ju vara dags för där..

    Och sen på ett smidigt sätt förklara att det är PRIVAT och inte angår någon annan än dig och din man.

    Vidare så är det inte ok att låna telefonen och absolut inte snoka i den...

    Och snoka i ens privata saker är inte heller ok.. detta är nog något hon får lära sig... om ett par år kommer det garanterat låta annorlunda, när lilla damen själv har börjat sin sexuella resa.

    Likaväl som "ungarna" inte vill att föräldrar ska se och veta allt så har föräldrarna sin privata sfär.

    Jag hade nog reagerat med lite "bestämdhet" och förklarat att det är något som alla vuxna gör, och att det inte är något som barnen ska bry sig om eller lägga sig i.

    Du får ta ordförandeklubban och inte finna dig i att hon ska sätta gränser...

    Inga konstigheter egentligen..

  • sextiotalist

    Det är äckligt när ens föräldrar har sex för de i tonåren och däromkring, och skall man tolka FL rätt, så är det äckligt även om barnen passerat 25.

    Hon är troligen både nyfiken och äcklad, äcklad för att "sådant gör inte mamma och pappa", nyfiken för hon själv har en groende sexualitet.

    Jag tycker ni skall ta ytterligare ett prat med henne, om skillnaden mellan att vara vuxen och barn, att man både som barn och vuxen har rätt till ett normlat privatliv.   

  • Skogsmulla

    Hm, svårt. Jag förstår absolut att man vill ha något privat, även från sina barn. Håller med ovanstående om att hon faktiskt borde få förklara sig varför hon rotar bland era grejer, men ni kanske inte har så strikta gränser. Håller man inte hårt på vilka gränser som gäller så är det ju svårt att skälla på barnet. Personligen så känner jag att jag skulle vilja förklara att sex är något man inte slutar med när man väl börjat, det får hon bara acceptera. Kanske skulle kolla med ett proffs om hur ni ska gå vidare eftersom hon konfronterar er med det här.

  • Frida i det fria
    Mariohn skrev 2012-09-04 12:42:27 följande:
    Säg till den bortskämda snorungen att ge fan i att rota i era lådor och läsa andras privata konversationer. Hon verkar fullkomligt ouppfostrad. Hon är TOLV inte FEM. Jag skulle aldrig rota i mina föräldrars privata saker när jag var snart tonåring. Då får hon skylla sig själv om det hon hittar är jobbigt för henne. 

    Men så kan man väl inte tycka om sitt eget barn??? Det är väl bättre att prata om det??
  • Vinterglädje
    Mariohn skrev 2012-09-04 12:42:27 följande:
    Säg till den bortskämda snorungen att ge fan i att rota i era lådor och läsa andras privata konversationer. Hon verkar fullkomligt ouppfostrad. Hon är TOLV inte FEM. Jag skulle aldrig rota i mina föräldrars privata saker när jag var snart tonåring. Då får hon skylla sig själv om det hon hittar är jobbigt för henne. 

  • Mariohn
    Frida i det fria skrev 2012-09-04 13:31:44 följande:

    Men så kan man väl inte tycka om sitt eget barn??? Det är väl bättre att prata om det??
    Tycka? Det är ett ouppfostrat oacceptabelt beteende från ett barn som är stort nog att förstå bättre. Punkt slut. 
Svar på tråden Barnet mår dåligt av vårt sexliv