• Sebbe

    Studie och yrkesvägledare

    Hej!

    Har under några månader funderat på att söka studie och yrkesvägledare programmet till nästa höst. 
    Jag har lite frågor och funderingar som jag undrar om någon kan hjälpa mig med:

    -Ni som har pluggat programmet har ni tips på utbildning? Speciellt ni som pluggat på distans, kände ni att ni kunde tillgodogöra er programmet på ett bra sätt utan att ha en fast studieort?

    -Vad anser ni att man ska ha för slags "personlighet" för att jobba med detta? Livserfarenheter som kan göra det lättare att sätta sig in i andras värld? hård och logisk eller empatisk och pedagogisk?

    - Tips på kurser som kan vara bra på att plugga innan?

    -Tycker ni att det är ett givande jobb?

    - är det ett yrke där varje dag ser lika dam ut eller möts man av nya saker?

    Jag skulle även kunna tänka mig att jobba och använde de kunskaper man får genom typ bemanningsföretag eller ams, går det att jämföra dessa två yrken?

    jag vill verkligen inte söka och plugga bara för pluggandets skull utan vill vara säker på att detta yrket kommer passa mig resten av mitt yrkesliv, finns det någon form av utveckling av arbetet?          

    Hjälp!?            
          

  • Svar på tråden Studie och yrkesvägledare
  • Fundersam på Syv

    Hur ser veckorna ut för distansstudenter i Umeå? Är även det upplagt mån-fre eller gäller det bara stockholm?
    Att sitta och inte har några föreläsningar eller andra moment under helgen känns lite sådär när man speciellt har familj och inte kan åka hem över helgen. 

  • FruSen
    Fundersam på Syv skrev 2014-04-28 07:36:16 följande:
    Hur ser veckorna ut för distansstudenter i Umeå? Är även det upplagt mån-fre eller gäller det bara stockholm?
    Att sitta och inte har några föreläsningar eller andra moment under helgen känns lite sådär när man speciellt har familj och inte kan åka hem över helgen. 

    Ja, det undrar jag med!

    Jag har familj jag kan bo hos under tiden jag åker ner så boendet är inga problem men jag har 3 barn hemma och man vill ju inte sitta "ledig" i Umeå och ha ungarna hemma liksom... 

  • Kajjsan1

    Ring/mejla till studie- och yrkesvägledarean alternativ programansvarig på Umeå universitet och fråga ! =) 


    Tro på allt Internet säger - Internet har alltid rätt !
  • emeliesan

    Hej igen alla!

    Försöker liva upp tråden igen, kanske får något svar. Hur går det för er, är ni klara SYVare nu och hur har det gått med jobbsökandet isf? Glad

    Känner igen mig i FruSens inlägg ovan, jag har också i flera år nu grubblat och varit sugen på SYV-utbildningen men har inte vågat ta steget. Har redan studerat rätt länge (i hopp om att upptäcka vad jag vill bli när jag blir stor Tungan ute) och har småbarn nu och vill inte studera 3 år till något som kanske inte leder till jobb...bor i Skåne och har hört att det ska vara tuff arbetsmarknad för SYVare här nere :/ 

    Så jag undrar helt enkelt vad er uppfattning är om detta, finns det jobb som SYV? Någon som har studerat och/eller fått jobb i landets södra delar?

    Jag tror verkligen att jag hade trivts väldigt bra med både yrket och själva utbildningen, så pass att jag kan tänka mig "börja om" på en ny utbildning men hålls tillbaks pga ovanstående funderingar..

  • Sebbe
    emeliesan skrev 2016-10-17 10:05:57 följande:

    Hej igen alla!

    Försöker liva upp tråden igen, kanske får något svar. Hur går det för er, är ni klara SYVare nu och hur har det gått med jobbsökandet isf? 

    Känner igen mig i FruSens inlägg ovan, jag har också i flera år nu grubblat och varit sugen på SYV-utbildningen men har inte vågat ta steget. Har redan studerat rätt länge (i hopp om att upptäcka vad jag vill bli när jag blir stor ) och har småbarn nu och vill inte studera 3 år till något som kanske inte leder till jobb...bor i Skåne och har hört att det ska vara tuff arbetsmarknad för SYVare här nere :/ 

    Så jag undrar helt enkelt vad er uppfattning är om detta, finns det jobb som SYV? Någon som har studerat och/eller fått jobb i landets södra delar?

    Jag tror verkligen att jag hade trivts väldigt bra med både yrket och själva utbildningen, så pass att jag kan tänka mig "börja om" på en ny utbildning men hålls tillbaks pga ovanstående funderingar..


    Hej! Nu var det längesedan du skrev men du kanske kollar in ibland. Jag är klar sedan i juni och alla i min årskull hade jobb innan de gick ut, jag jobbade fr.o.m. Tvåan. Nu gick jag i Varberg. Skåne, Sthlm är ju lite svårare eftersom det ligger närmare utbildningarna, men jag tror att det löser sig snabbt om man är strategisk med vart man lägger sina praktikplatser, ( ute i MYCKET god tid, nätverk nätverk nätverk!) och beredd att ha lite längre till jobbet under ett år, och med längre menar jag kanske en timmes resväg.

    Det är fortfarande brist på vägledare, vägledningscentrum kom till skolan i Varberg och till Malmö och marknadsförde. Jag fick upp mot 6-7 jobberbjudande en månad när det var som mest. Så vill du ha jobb behöver du inte oroa dig.

    Lycka till, jag tycker jag har värdens bästa jobb!
  • emeliesan
    Sebbe skrev 2017-01-07 22:28:06 följande:
    Hej! Nu var det längesedan du skrev men du kanske kollar in ibland. Jag är klar sedan i juni och alla i min årskull hade jobb innan de gick ut, jag jobbade fr.o.m. Tvåan. Nu gick jag i Varberg. Skåne, Sthlm är ju lite svårare eftersom det ligger närmare utbildningarna, men jag tror att det löser sig snabbt om man är strategisk med vart man lägger sina praktikplatser, ( ute i MYCKET god tid, nätverk nätverk nätverk!) och beredd att ha lite längre till jobbet under ett år, och med längre menar jag kanske en timmes resväg.

    Det är fortfarande brist på vägledare, vägledningscentrum kom till skolan i Varberg och till Malmö och marknadsförde. Jag fick upp mot 6-7 jobberbjudande en månad när det var som mest. Så vill du ha jobb behöver du inte oroa dig.

    Lycka till, jag tycker jag har värdens bästa jobb!
    Hej Sebbe!

    Tack så mycket för ditt svar, vad kul att du är så nöjd med ditt val :)

    Det låter ju lovande ändå, måste jag säga. Får jag fråga vad du jobbar som idag, är det SYV inom skolan eller något annat?

    Tror du det kan vara en fördel att dessutom ha tidigare studier i pedagogik bakom sig? Hur tror du arbetsgivare ser på att man är lite äldre som nyexad SYV (runt 35), är det en stor nackdel? Känns som att det borde en fördel i just detta yrke :)  


    Vad tyckte du om utbildningen och innehållet, något du tyckte var särskilt svårt? 

    Slutligen, hur ser ingångslön och löneutveckling ut inom branschen? 

    Många frågor som vanligt, men nu är väl du kanske van vid det med tanke på karriärval Glad 

    Hoppas du vill svara igen, jag tittar in med jämna mellanrum :) 
  • Bf29okt

    Hej! Vad glad jag blev när jag hitta denna tråden:) väldigt intressant att läsa era inlägg.

    Jag fundera på och söka in till Malmö nu till hösten.

    Hur kom ni in? Gjorde ni högskoleprovet eller kom ni in på betyg?

  • Festival78

    Hej, hittade er här! Vad kul! Jag funderar på att söka till studie & yrkesvägledare nu till hösten. & undrar hur det har gått för er som redan är klar? Är det fortfarande stor efterfrågan på utb ? & kommer det att vara det när jag blir klar???? jag bor i Stockholm.

    Vad ligger ni för i lön om man får fråga & kobbar ni ute i skolor eller på andra ställen?

    Ja för mig har det tagit 40år att komma hit.. så grattis till er som kom på det så snabbt & hoppas ni trivs!

    Berätta gärna hur det är ute på

    Jobbet.

    Ha en fin fredag om nån ser detta ????

  • Sonsol78
    Festival78 skrev 2018-02-16 14:55:31 följande:

    Hej, hittade er här! Vad kul! Jag funderar på att söka till studie & yrkesvägledare nu till hösten. & undrar hur det har gått för er som redan är klar? Är det fortfarande stor efterfrågan på utb ? & kommer det att vara det när jag blir klar???? jag bor i Stockholm.

    Vad ligger ni för i lön om man får fråga & kobbar ni ute i skolor eller på andra ställen?

    Ja för mig har det tagit 40år att komma hit.. så grattis till er som kom på det så snabbt & hoppas ni trivs!

    Berätta gärna hur det är ute på

    Jobbet.

    Ha en fin fredag om nån ser detta ????


    Hej, kul att läsa att en nästan jämnårig skriver här. Har en lång arbetsbakgrund inom butik och senare vården och söker mig nu till annat. Tycker Syv verkar väldigt intressant av det jag läst. Ska du söka till hösten här i Sthlm?
  • Sebbe
    Festival78 skrev 2018-02-16 14:55:31 följande:

    Hej, hittade er här! Vad kul! Jag funderar på att söka till studie & yrkesvägledare nu till hösten. & undrar hur det har gått för er som redan är klar? Är det fortfarande stor efterfrågan på utb ? & kommer det att vara det när jag blir klar???? jag bor i Stockholm.

    Vad ligger ni för i lön om man får fråga & kobbar ni ute i skolor eller på andra ställen?

    Ja för mig har det tagit 40år att komma hit.. så grattis till er som kom på det så snabbt & hoppas ni trivs!

    Berätta gärna hur det är ute på

    Jobbet.

    Ha en fin fredag om nån ser detta ????


    Hej! Jag startade tråden för jättelängesdan men är nu klar Syv för några år sedan. Jag upplever att vi är efterfrågade på arbetsmarknaden. Det finns jobb men sedan handlar det om vad för slags jobb man vill ha. Att hitta ett arbete med sjyssta villkor är lite svårare tycker jag. Men att ha ett bra jobb direkt efter examen är inte svårt. Som efterfrågad på arbetsmarknaden har jag tillåtit mig själv att bli lite ?snobbig? tex ville jag ha jobb på EN skola, inte åka runt till flera olika. Jag vill kunna jobba nära pedagoger och annan personal på skolan. Jag vill ha nära hemmet etc etc. men många av mina kollegor gillar det jag ogillar så det är ju olika.

    Efterfrågan kommer alltid vara MINST i Malmö och Stockholm eftersom utbildningen finns placerad där. Kanske även Umeå, men tror bara de har distans...? Jag fick i Malmö genom campus Varberg och upplevde efterfrågan större Gbg än i Malmö.

    Jag jobbar på gymnasium. Det vanligaste är nog att man börjar inom skolans värld.

    Jag och alla jag ?känner? till från mitt avgångsår 2016, tjänar runt 30 000. Och då spelar ålder och tidigare arbetserfarenhet väldigt liten roll.

    Jag är inte inne här så ofta men skriv frågor om ni vill så ska jag se om jag kan svara er!
  • Baby91

    Hej,

    Jag funderar på att plugga till SYV, men hittar så lite om det på nätet. Ni som jobbar som SYV nu, trivs ni? Och vad tycker ni om med erat jobb? Tacksam för alla svar :)

Svar på tråden Studie och yrkesvägledare