Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

    Läxor för eller emot?

    Jag har en högskoleutbildning, tekniskt arbete med relativt hög lön. Jag har även studerat pedagogik men vill inte arbeta som lärare. Jag är EMOT läxor, de fyller helt enkelt ingen funktion!

    Det har gjorts studier på klasser där barnen fått läxor så som det i regel ser ut i skolan idag (glosor, läsuppgifter, mattetal som skall räknas) och skolor där den enda "läxa" som getts är till barn som ev. inte arbetat på lektionerna och behöver arbeta ikapp. Resultatet var att barnen som inte fick läxor klarade sig LIKA BRA eller BÄTTRE i skolan än de barn som fick läxor!
    Ska se om jag kan hitta metastudien alt. artikel om den senare ifall nån är intresserad.


  • Plutteli
    Stjärnfall76 skrev 2012-09-07 14:34:53 följande:

    Det låter märkligt. Träning ger ju färdighet. Å andra sidan kan man säkerligen hitta studier som bisatser ökad inlärning fet ökad kunskap också. Liksom man kan hitta material för och emot de flesta ämnen.
    Studien kom väll fram till ungefär följande (med reservation för att jag av. inte minst allt rätt):
    Läxor blir lätt slentrian, de ges för att de "ska" ges men sen saknas tiden för att verkligen gå igenom dem.
    Barnen tränar för att de ska träna, inte för att ett genuint intresse finns. Detta medför att de lär för stunden för att klara ett ev. förhör men inte något som varar i längden.
    När inga läxor gavs annat än för att se till att alla hann med i skolan tränade barnen på att ta eget ansvar under lektionen, ingen ville ju ta med arbete hem när alla andra slapp! Detta gjorde att lektionerna blev effektivare och lärarna fick bättre möjlighet att faktiskt lära ut det de skulle. I klasserna där barnen hade läxor blev det istället att många elever tappade fokus under lektionerna för det kunde ju iaf ta igen det hemma sedan, lektionerna blev stökigare och lärarna fick spendera mer tid med att hålla ordning i klassen än att faktiskt undervisa.
  • Plutteli
    Stjärnfall76 skrev 2012-09-08 08:06:08 följande:

    Fast det ena behöver ju inte utesluta det andra. Min sons klass var både stökig och läxfri, samt att det enda som hände om de inte klarade nåt var att det meddelades. Det hänger nog väldigt mycket på lärare och föräldrar över huvud taget.....Sen finns det ju de barn som måste läsa in för att komma ihåg alls, som jag själv. Och min son med, behöver Loire extra tid för att verkligen förstå. Och de klarar klart inte skolan bra utan läxor.
    Du fick inte lära dig hur forskning fungerar och hur resultat utläses när du gick i skolan va?
  • Plutteli
    Stjärnfall76 skrev 2012-09-10 08:34:52 följande:
    Jo, det fick jag och det förvånar mig att du inte vet hur resultaen visas och hur viss forskning gynnas. Jmf dagisforskningen, huruvida det är bra eller dåligt med dagis för de allra minsta. Vad gäller läxor så ÄR det så att svenska barn tappar. Kinesiska barn är de allra duktigaste kunskapsmässigt och de har massor av läxor. (inte för att jag tycker det är bra med så mycket) Barn kan omöjligt bli duktiga i att läsa med det lilla som läses i skolan. Många 15åringar klarar ju idag bara de enklaste texter. Materal kan man ju behöva repetera många gånger om innan det sitter. Genomgången i klassrummet och de tal man sen hinner där räcker verkligen inte alltid. Däremot ska ju genomgångarna ske av läraren. Läxan ska ju vara för att repetera och lära sig mer på djupet.
    Jodå det fick jag. Förskoledebatten? Har ju kommit massor med forskning och uttalanden från experter om att barn under 3 år inte ska vara på förskolan i onödan, helst inte alls eftersom det kan vara skadligt för dem så som förskolorna tyvärr kan se ut idag på många ställen. Menar du att forskning som visar att det är dåligt med förskola för de yngsta gynnas idag?
    Kina kan du inte jämföra med, det är för många skillnader i hur hela skolväsendet där är uppbyggt för att det ska gå att dra en slutsats om att det är läxorna som gör det. De har tex regelrätt skolgång med allt det innebär för barn från 3 års ålder. Dvs när våra barn fortfarande leker hela dagarna och lär i sitt eget tempo sitter deras barn i skolbänken och lär sig skriva, läsa och räkna. Dvs deras ungar har ungefär 4 år försprång på våra vad gäller ren skolgång när våra väl börjar. 4 år är mycket tid! De har även en mycket auktoritär skolstruktur, vilket ger lugnare lektioner och inlärningsmöjligheter (men folk som samtidigt är sjukt lätta att styra).

    Problemet idag också vad gäller tex att läsa är att så många fokuserar på BÖCKER. Kan inte barnet (av ointresse tex) plöja igenom en tjockare bok så "kan de ju inte ens läsa". Ser man någonsin på barnets kunskaper i andra sammanhang? Nej, ytterst sällan. Ex. Det finns ett mycket populärt TV spel som spelas vääääldigt frekvent av främst pojkar från högstadieålder och uppåt. Detta tv spel har väldigt mycket story och den sammanlagda texten i detta spel är MER text än i ALLA Harry-Potter böcker gemensamt, dessutom på engelska! Dessa pojkar kan ofta vara de som får relativt låga betyg i skolan i svenska och engelska för att de inte vill/orkar läsa tjocka böcker som man "ska" göra, men som utan problem läser all denna text. Skulle man verkligen titta på en 14 åring som läst samtliga Harry-Potter böcker på engelska på 3 månader och säga "amen, han kan ju inte ens läsa ordentligt!"? Lägg därtill att detta spel har två uppföljare som var och en av dem har minst lika mycket text och som samma personer också spelar och läser utan problem.
    Har man ett barn som gillar TV spel men inte att läsa böcker är det bara introducera rollspel och han eller hon kommer läsa som faen. Men nä, just det ja, det är ju bara böcker som räknas..... (F.ö är läsande via spel på detta sätt faktiskt fördelaktigt för dyslektiker. Min man är dyslektiker och har skitsvårt att ta sig igenom även enklare böcker som är bara text. När han spelar är det däremot få bekymmer!)

    Samma med matematik, det enda som räknas är att man kan få rätt svar på staplade tal sida upp och sida ner. Jag är tekniker, jag har läst massor av matematik, men jag är verkligen URUSEL på att räkna tal upp och tal ner. Jag fixar det bara inte, det är så sinnessjukt tråkigt och ger inget sammanhang. När jag däremot räknar i arbetet. på verkliga situationer så är det inga problem. Då får talen en mening. Så fungerar många barn som inte fixar matematiken, de ser inte sammanhangen och då får de heller ingen lust att lära (lust att lära = bra hållbar inlärning). När jag gick i åk 3-6 hade vi en matematik bok som hette Räkneresan. Den var kanonbra. Ungefär hälften av talen var "räkna upp och ner" tal, hälften tal med innebörd (tex "en dunk bensin innehåller 5 liter bensin, på safarin ska de köra 15 mil, varje bil drar 1 liter bensin per mil och det är 10 bilar. En bils tank rymmer 5 liter bensin och de är fulltankade när de åker. Hur många dunkar bensin måste de ha med sig på resan?") Detta är exempel på ett tal jag löste när jag gick i åk 5, dagens 11 åringar har ofta inte i närheten av sådana tal. Varför? För att det tar sjukt mycket längre tid att få barnen att lära sig matten bra nog för sådan problemlösning när talen som ska räknas ständigt saknar sammanhang och bara rabblas fram och tillbaka. Det blir helt enkelt för svårt för barnen idag får lära sig teorin men väldigt sällan praktiken. (Dvs de klarar tydligt uppställda tal men går bet så fort de själva måste få fram, ur en text, hur talet ska lösas.) När det sen gäller de internationella tester som kunskap mellan länder baseras på så har jag varit med som elev och gjort ett sådant test. Jag kan säga att vi som fått lära oss tex matematik av reella situationer och inte av staplade tal upp och ner gynnas enormt i de testen. Vilket gör att Sverige just nu skjuter sig själva i foten i internationella jämförelser när "flummet" skulle bort från skolorna...

    Jag tror på att läxor OM de ska ges ska ha mening. Jag kan ärligt säga att av de glosor och matematikläxor jag hade när jag växte upp har jag inte lärt mig ett skit. Det jag kan avseende språk och matematik lärde jag mig i helt andra sammanhang. Mycket av engelskan lärde jag mig av att läsa böcker JAG var intresserad av istället för böcker jag tvingades att läsa. Jag lärde mig även mycket av att se på odubbade engelska barnprogram (varför i hela friden ska alla jäkla serier för barn dubbas idag?).
    Jag gick på en helt vanligt kommunal skola i låg och mellanstadiet men med lite "alternativt" tänk kring pedagogik som genomsyrade hela skolan. Jag tror enormt många barn hade gynnats av en skola likt den jag gick i. Vi hade två läxor i veckan, matematik och glosor samt en läsutmaning över en hel termin (alla barn läste valfria böcker och fyllde sedan en "mätare" som satt i klassrummet för att visa hur mycket vi läst. Vare barn hade ett mål för terminen uppsatt efter sin förmåga gjord för att vara en utmaning men inte ouppnåelig). Thats it! Det var alla läxor vi hade och om jag ser på hur mina klasskamrater och jag själv klarat oss i livet kan jag säga att avsaknaden av läxor verkligen inte påverkat.
  • Plutteli
    Flickan och kråkan skrev 2012-09-12 08:41:12 följande:
    Nu jobbar jag som lärare i svenska bland annat på högstadiet och jag håller faktiskt inte med dig det minsta. Jag VET hur man bedömer läsförmåga. Det är min profession. Jag missar inte pojkar som kan läsa bara för att de ogillar att plöja tegelstenar. Visst kan de vara insnöade på TV-spel, men nog kan jag bedöma om de kan läsa eller inte, om de har förståelsen eller inte. Det märks på så många sätt. När jag påtalar för en förälder att deras barn har svårigheter med läsning så har han/hon faktiskt det i grunden. Huruvida barnet plöjer tegelstenar snabbt eller inte är fullkomligt irrelevant. Man kan läsa en förfärlig massa sidor utan att faktiskt förstå särskilt mycket. Det är dessutom ett rätt vanligt tecken på barn som inte förstår vad läsning handlar om.....barn som är måna om att tala om hur fort och hur många sidor de läst.

    Att vara dyslektiker, som din man, kan man hjälpa genom att exempelvis ge stöd via lyssnandet, men jag har många ungdomar som faktiskt har rejäla problem med grundläggande förståelse. Den dyslektiker jag har, har det inte. Att bara mängdläsa och ha mängd som mål tycker jag är rent förkastligt om jag ska vara ärlig. All forskning talar ju i motsatt riktning. Alla länder som är föredömen vad gäller läsförståelse arbetar med läsning på ett helt annat sätt - modellering av lässtrategier framför allt. Tidigt. Det har vi varit dåliga på i Sverige. Är fortfarande.
    Jag tog ett exempel där, bland många.
    Jag har också dyslexi, fast en annan form än min man. Att ha stöd i ljud är helt värdelöst för mig men fungerar för honom. Jag plöjde mängder med böcker som ung och gör fortfarande, har en kanonbra läsförståelse och bra betyg i både svenska och engelska, det tog tills jag var 12 år innan skolan fattade att jag på allvar hade en språkstörning.

    Jag är f.ö själv utbildad lärare i svenska för lägre åren, men jag arbetar inte som det för jag fixar inte hur skolan är idag, det är inget jag vill pyssla med. Sen om du kan bedöma läsförståelse osv. ändå,bra för dig, men faktum är att det ändå är ett reellt problem att mycket kunskap bedöms utifrån uppgifter och övningar idag som många är helt ointresserade av och därför inte presterar på fast de egentligen besitter kunskapen. Sen vet jag inte varifrån hela grejen om att läsa snabbt kommer? Jag skrev inte ett ord om snabbt... Men i exemplet om tv-spel så handlar det ju inte bara om att läsa utan självklart även om att förstå, annars fixar man inte spelet.
  • Plutteli
    Flickan och kråkan skrev 2012-09-12 17:01:40 följande:
    Nej, du nämnde inte ordet snabbt men du pratar mycket om mängdläsning samt läsutmaning i form av "mätare" som baseras på mängd och ju snabbare man läser desto större mängd så visst hänger det samman. Och är det något man vet idag så är det att läsförståelse inte på något vis kommer per automatik med mängd. Det är alltså för mig helt ointressant huruvida en elev plöjt igenom tegelstenar eller inte eftersom det inte säger någonting alls om hur väl eller mindre väl läsaren tagit till sig innehållet. Uppgifter i form av att "samla" sidor etc. har vi sysslat mycket med i Sverige och det är faktiskt inget vidare.

    Nej, alla med språksvårigheter blir inte behjälpta av samma stöd. Därför sköter specialpedagoger om utredningar av barn som vi misstänker har svårigheter eftersom de kan se mer exakt var problematiken ligger och vilket stöd eleven kan behöva.

    Ja, visst finns det barn med god förståelse som läser mycket, men men att hävda att barn som läser mycket per automatik har god förståelse har ingen grund alls. Jag har haft elever som varit mycket goda läsare utan att göra speciellt mycket. Det brukar vara svårt att missa eftersom det visar sig i så många sammanhang. Mer eller mindre allt i skolan grundar sig på läsning i en eller annan form - inte minst matematik. Så nej, elever med god läsförståelse brukar inte missas, däremot så kan betyget i svenska bli lidande om barnet är ointresserat av att formulera sig i skrift exempelvis eftersom det är en inte helt oväsentlig del av svenskämnets kunskapskrav. Har jag inget att bedöma så kan jag ju inte göra en bedömning.

    Sedan är svenska elevers läsförståelse ett problem utan tvekan. Och det är reellt.....och beror inte på att de egentligen kan men inte får uppgifter i form av dataspel etc. Det handlar om att tidigt i åldrarna arbeta med lässtrategier och modellering. Vilket är något som är mycket bristfälligt i svensk skola. Vi är duktiga på att lära barn den inledande lästekniken, avkodning etc. men sedan är vi inte särskilt duktiga på att jobba vidare med läsutvecklingen. Läsning har handlat mycket om just mängdläsning, bänkboksläsning etc.
    Att jag skrev om tex läsutmaningen (som sagt, den var inte samma för alla) är ju för att så många i tråden hela tiden tar upp vikten av att ha läsläxa för att annars lär man sig inte att läsa. Jag har inte skrivit ett ord om läsförståelsen eller hur man lär sig den, jag har alltså enbart skrivit om att lära sig läsa. Hur står det själv till med läsförståelsen? Du har iaf lyckats rätt bra med att läsa in massor av saker som jag inte skrivit. Jag har tex inte ens låtit påskina att barn som läser tjocka böcker per automatik har bra läsförståelse, de är ju dock onekligen bra på att läsa (läsa = avkoda).
    Vi hade ju som en del i läsutmaningen att varje bok skulle beskrivas med en sammanfattning av innehållet för att visa att vi förstått vad vi läst och faktiskt läst hela boken. Det jag faktiskt framförallt menade med mitt exempel om spel är just det du själv säger, att plöja tjocka böcker har inget med faktiskt kunskap att göra och det går utan tvekan att tillskansa sig språkets viktiga kunskaper på andra sätt än genom läsläxor.
  • Plutteli

    Flickan och kråkan; Nej, jag säger inte emot mig ett dugg.
    Ja jag tog exemplet med pojkar på högstadiet utifrån när någon påstår att en högstadieelev inte kan läsa för att denne inte plöjer tjocka romaner.

    För att göra det hela enormt kortfattat: Jag håller med dig i sak, bara inte om vägen dit.


  • Plutteli
    Mammatilltvåprinsar skrev 2012-09-12 22:21:46 följande:
    Jag anser att läxor är nödvändiga från början för att eleverna ska lära sig ta ansvar, planera sin tid och anpassa sin studieteknik. Utbildningssystemet i Sverige är uppbyggt på det sättet och att inte förberedas för det vore väldigt illa. Snacka om olika förutsättningar! Det bör inte vara lika för alla. Precis som jag anpassar undervisningen utifrån varje elev anpassar jag läxorna. Alla har olika förutsättningar och hinder. Alla kan inte nå lika långt. Men i mina klasser når alla så långt de kan, har vana vid studier hemma och vet själva vilken teknik de
    Och du tror inte barnen kan lära sig ansvar, studieteknik och att planera sin tid om de inte har fasta läxor, men säg att de får ta hem och arbeta om de inte hinner det de ska på lektionstid?

    När jag gick i skolan fick vi tom sätta upp vårt egna schema i stora drag från åk 5, men fasta läxor hade vi bara två i veckan. (Glosor)
  • Plutteli
    Stjärnfall76 skrev 2012-09-13 14:46:30 följande:
    FLICKAN OCH KRÅKAN Ett otinlägg..... Men min son gör precis det, pratar om hur många sidor och hur snabbt och jag känner själv att han kanske inte tar in allt. I skolan får vi inget direkt gehör..... Hur tränar man på det, är det bara att läsa mer, eller kan du rekommendera nåt?
    Iof frågade du inte mig men: Ställ frågor om innehållet, om du har ett något sånär bra hum om handlingen så ställ frågor som det inte bara går att rabbla upp en mening ur boken som svar på, dvs han måste omformulera och läsa mellan raderna för att kunna ge ett bra svar. Börja enkelt och ställ svårare och svårare frågor allt efter som.
Svar på tråden Läxor för eller emot?