• Psykoa­nalyti­ker
    Äldre 6 Sep 17:40
    7455 visningar
    86 svar
    86
    7455

    Någon som ska göra insemination väldigt snart och vill följas åt?

    Hej! Skulle så gärna vilja lära känna någon som har det som vi :( Vårt problem är manlig infertilitet och tyvärr är det allvarligt. Vi kommer antagligen att behöva göra IVF i alla fall men just nu vill vi testa insemination bara för att det höjer chnaserna lite lite grann mot att försöka ligga hemma..... Snart ska jag till gyn för att kolla mina folikler, insemination blir antagligen någon gång nästa vecka. Är det nån mer?

  • Svar på tråden Någon som ska göra insemination väldigt snart och vill följas åt?
  • Äldre 10 Sep 17:35
    #1

    Hej!
    Min man är född steril så vi har bestämt oss för att göra en insemination i Danmark pga kortare köer. Men jag känner precis som du, att jag vill lära känna någon som du skriver, har det som vi. Var ska ni göra er insemination?  

  • Psykoa­nalyti­ker
    Äldre 10 Sep 19:39
    #2

    Hej! Vad trevligt att få prata lite! Vi bor i Asien så vi kommer göra inseminationen här. Chansen att lyckas är dock väldigt liten :(

  • Äldre 14 Sep 10:39
    #3

    Hej på er!
    Hoppar in här. Såg att ni båda har det som jag och min sambo. Problemet är manlig infertilitet. Min sambo är också steril sedan födseln (azoospermi) och vi har nu äntligen efter två år nått fram till insemination. Det sker i eftermiddag så det känns lite chockartat. Hur känner ni inför det här med donatorspermier? Har ni valt sk öppen donation eller inte? Vi kan inte välja.    

  • Äldre 14 Sep 15:29
    #4
    Carolina12 skrev 2012-09-14 10:39:36 följande:
    Hej på er!
    Hoppar in här. Såg att ni båda har det som jag och min sambo. Problemet är manlig infertilitet. Min sambo är också steril sedan födseln (azoospermi) och vi har nu äntligen efter två år nått fram till insemination. Det sker i eftermiddag så det känns lite chockartat. Hur känner ni inför det här med donatorspermier? Har ni valt sk öppen donation eller inte? Vi kan inte välja.    
    Hej!
    Kul att du hoppar in här!:) "Skönt" ändå att ni vet vad som är fel,dom har ingen förklaring till varför det är som det är för min man. Alla blodprover var bra, vi ska ner till Malmö en sista gång den 24 sep på samtal men vi hat ju redan bestämt oss för att gå vidare i DK för att slippa köer. Men oj så då är inseminationen gjord nu:)) ?Vi kommer att välja anonym som det känns just nu, men det är svårt... hur gjorde ni?
  • Äldre 15 Sep 07:54
    #5

    Vi blev inseminerade på RMC i Malmö, så då var det aldrig prat om öppen/anonym donator eftersom lagen säger att det ska va öppen. Fast vi diskuterade detta fram och tillbaka många gånger. Vi kom fram till att för barnets skull är det nog bäst att kunna kolla upp det vid 18 års ålder, men för egen del hade kanske anonym känts skönt. Svårt det där. Hade vi åkt till DK kanske vi gjort som ni, Hur långt har ni kommit i er utredning eftersom ni ska på samtal igen? Ja känns konstigt att inseminationen är gjord! Chanserna är dock väldigt små efter allt man läst och hört...

  • Äldre 15 Sep 10:29
    #6

    Nej det är klart, då kan man ju inte välja så.. men som du säger, det är jätte svårt. Min man gjorde biopsi för 3 veckor sen, så nu ska vi på uppföljningssamtal, men eftersom köerna är så långa så har vi redan bestämt oss för att gå vidare själva i DK. Så egentligen känns det onödigt att åka dit, men samtidigt skönt att gå igenom hans resultat efter operationen, dom letade efter cellförändringar på honom också.. Men spermier hittade dom ju inga så vi vet ju redan vad som kommer att sägas, donation eller adoption som nästa steg.  Annars har jag gjort alla mina prover och spolat äggledarna så det är klart. Hur länge har ni fått stå i kö? Varför skulle det var liten chans att du blir gravid nu? Håller tummarna för er!

  • Äldre 15 Sep 13:57
    #7

    Tack!! Jag tycker ni gör rätt i som åker till RMC ändå. Ni kan väl stå i kö där även om ni försöker på annat håll. Jag vet inte hur lång väntetid de har idag för insemination. IVF är det däremot rätt lång kö till. Har ert också tagit lång tid? Kommer inte ihåg exakt men tror att från vårt första besök på RMC tog det runt 8 månader tills testikelbiopsin blev av. Totalt från att jag tog kontakt för första gången för att undersöka om något är fel har det gått ganska exakt två år. Vi skulle egentligen börjat inseminera i mars/april men det blev stoppat pga att jag behövde opereras. Jag har hört så olika angående chanserna att bli gravid, på flera ställen står det 10-15 %. Det tycker jag är relativt lågt. Vilken klinik ska ni till i DK? Då vet ni egentligen inte heller varför din man är steril? Azoospermi är väl avsaknad av spermier, vilket min sambo inte har några alls av.. :( Men egentligen fanns det ingen förklaring på varför det är så, utan man antar att något hänt i mammans mage och att det varit så sedan födseln. Inte mycket att gå på.. 

  • Äldre 15 Sep 14:14
    #8

     


    Psykoanalytiker skrev 2012-09-10 19:39:02 följande:
    Hej! Vad trevligt att få prata lite! Vi bor i Asien så vi kommer göra inseminationen här. Chansen att lyckas är dock väldigt liten :(


    Är det lika körigt med väntetider etc i Asien? Har många gånger funderat över om det är extremt långa köer endast i Sverige eller även i andra länder.

  • Äldre 15 Sep 17:36
    #9

    Det har totalt tagit ca 1.5 år för oss, och det känns ju som en evighet. Nej vi har inte fått något ordentlig svar ännu på varför han saknar spermier, förmodligen är det medfött då. Men azoospermi är det nog inte han har, för alla hans blodprover var bra och som vi förstod det så skulle de ha varit avvikande isåfall. Men då har ni inte fått någon riktig förklaring då? Tycker det är konstigt att de vet så lite..men men. Vi har tänkt att åka till storkkliniken, där står det att det är 27% chans om man är under 35 år. Vet inte hur stor chans det är i "vanliga" fall. Hur kändes själva inseminationen tycker du? Gjorde det ont? Åh vad jag hoppas det går för er!!!

  • Äldre 15 Sep 18:32
    #10

    Nej egentligen har vi ingen riktig förklaring. Han har inga kromosomfel, eller andra fysiska hinder. Det enda man säkert vet är att han inte har några spermier alls, och därför tror dom att det är medfött. Storkkliniken har jag hört gott om. Hoppas ni kommer att få en tid snabbt där! 27 % låter jättebra, hoppas det stämmer. Visserligen har jag inte långt till 35. Tyvärr måste jag säga att inseminationen var mer smärtsam än jag trodde. Det är säkert väldigt individuellt så jag vill inte skrämma upp dig. Många känner nog inget alls. Det som gjorde ont var att när de för in instrumentet (relativt långt in...) använder de ingen gele som under normala gynundersökningar: därav smärtan. Nåt annat kändes inte och det gick relativt fort. Så du har inget att oroa dig för!

Svar på tråden Någon som ska göra insemination väldigt snart och vill följas åt?