• Äldre 6 Sep 19:42
    6652 visningar
    15 svar
    15
    6652

    Hur sluta nattamma min tvååring?

    Obs! Denna tråd ligger under AP.

    Min son är två år och tre månader och ammas i stort sett fritt. Det har i det senaste inneburit kanske en eller två amningar på dagtid (vi ses ju bara lite på morgonen och 3-4 timmar efter dagis. Lediga dagar blir det mer).

    Han ammas även till sömns och när han vill på natten och det har hittills  funkat fint. Nu är jag gravid och har dels lite ömma bröstvårtor, dels större sömnbehov. Detta i kombination med att sonen plötsligt kräver mycket mer amning genom nätterna blir en dålig ekvation.

    Första halvan av natten går fint, men nu har han börjat vakna mer och mer frekvent, absolut inte acceptera något annat än bröstet för att somna om, och ibland dessutom inte velat sova utan bröstet i munnen tills han sover riktigt djupt, vilket på tidig morgon innebär stort sett inte alls. Och när han sover med bröstet i munnen sover både han och jag dåligt. Mest jag.  Resultatet är trött mamma med ont i ryggen och ännu mer ömma bröstvårtor.

    Så nu till frågan - hur gör man för att göra det så snällt som möjligt? Jag vill inte bara neka och låta honom skrika ut det några nätter, tills han ger upp.

    Har försökt prata om det på dagtid och försöka stå för det på natten, men det går inte in då och han blir ibland arg, ibland ledsen, ibland klarvaken och ska bara ut och leka och INTE MAMMA SOOOVAAA! o.s.v. Har försökt säga att jag har ont, funkar inte. Mamma orkar inte, funkar inte. Pappa kan lägga när jag inte är hemma, och då sover han också bättre och somnar om med hjälp av kramar och gos om han vaknar. Om jag är hemma är det bröstet och inget annat som gäller!

    Det får gärna ta tid, men jag vill hinna sluta innan jag är allt för stor, och definitivt innan nästa bebis kommer om fem månader och vill ha brösten själv om nätterna. Tar tacksamt emot alla tips eller förslag på vad som är bäst (för sonen) att göra! 

                


    Your argument is invalid
  • Svar på tråden Hur sluta nattamma min tvååring?
  • Äldre 6 Sep 20:12
    #1

    Jag nattammar min 17 månaders. måste amma henne till sömns,. annars somnar on inte. hon har lärt sig att sova på dagis men när hon ska sova för natten måste hon ammas. vaknar även 2-3 ggr på natten o gråter, vill då ammas.

    jag behöver oxå tips på hur man ska sluta...  
    det sägs att enda sättet är att det får bli några skriknätter,... 

  • castaf­iore
    Äldre 6 Sep 20:16
    #2

    Nu är inte jag något ap-proffs, men för oss funkade det bra att låta pappa ta barnet nattetid. Hon ser inte röken av mig 21-07. Pappa vill/kan ju också gosa/trösta, och de behöver ju inte äta när de är så stora?

  • Äldre 6 Sep 20:18
    #3

    hur länge fick pappa ta över på natten?hur många nätter?
    hur går det nu?

    förresten TS i vår kultur ammar vi inte när vi är gravida-- det är tydligen inte bra :)    

  • castaf­iore
    Äldre 6 Sep 20:22
    #4
    GashH skrev 2012-09-06 20:18:37 följande:
    hur länge fick pappa ta över på natten?hur många nätter?
    hur går det nu?

    förresten TS i vår kultur ammar vi inte när vi är gravida-- det är tydligen inte bra :)    
    Någon vecka regelbundet, men fortfarande om hon vaknar så är det han som tar nätterna, eftersom jag fortfarande ammar dagtid, och hon därför söker sig till bröstet automatiskt.

    Nu går det utmärkt. Det är tre veckor sedan vi började, och hon vaknar inte ens en gång i veckan. Och gör hon det nöjer hon sig oftast med lite vatten.

    Att amma när man är gravid är inga problem.
  • Äldre 6 Sep 20:28
    #5

    Dett från min gamla tråd Länge sedan den här tråden var igång! Hur som gick det över förväntan att sluta amma! Jag bäddade i ett annat sovrum, hade med mig hörselkåpor som jag skulle sätta på mig om smink dotter skulle va allt för ledsen så att jag inte skulle ge upp och ge henne tutten ändå! Pappan tog nattningen, sedan när hon vaknade ville hon ha tutte, men pappan låg bredvid och sa bara att pappa är här, tutten sover (nåt sånt) och hon somnade om(?) utan ett pip, detta gjorde vi tre nätter och sedan sov hon hela nätterna! Så fem man kan ha om hur det ska gå! Det var värst för mig men jag hade bestämt mig! Sedan blev jag gravid efter en vecka, hann med ett bröllop och några glas vin! :)

  • Loreen­a
    Äldre 6 Sep 20:30
    #6

    Jag slutade amma min son när han vad 13 månader, och det tog ett par veckor innan nätterna fungerade som de skulle igen. Nu har jag inte erfarenhet av att amma en 2åring, men jag tror att det egentligen är samma sak att gå igenom att sluta amma ett lite äldre barn som att sluta amma ett yngre.

    Vi gjorde så att sonen fick nappen när han vaknade och på så sätt så trappade jag ner nattamningen. Det brukade funka fram till ungefär 04 på morgonen och då vaknade han och var hungrig. Då valde vi att ge en flaska med vanlig standardmjölk i under en övergångsperiod. Men det var tufft! Sonen var inte alls nöjd med vårt beslut och det var väldigt jobbigt för mig att höra honom ledsen. Hans pappa fick trösta, vyssja, vagga, krama och ge mjölk på flaska samtidigt som jag bet ihop för att inte ge upp och ge bröstet iaf.

    Det kommer att vara jobbigt - men det kommer att gå över. Gör allt annat som ni kan hitta på för att lugna och trösta barnet. Krama, vyssja, sjung, vagga etc. Låt gärna pappan ta nätterna ett tag om det är jobbigt för dig.

    Ja, sen var det ju en sak till... när sonen ammades kunde han sova till kl 08 på morgonen, han ammades ju till söms igen på morgonen och blev mätt och nöjd... men när jag slutade amma så kunde jag i värsta fall få gå upp och ge frukost kl 05. :/ Men det va också övergående... så småningom så sov han till 06.30...;)

    En rejäl omelett ist för gröt/smörgås och ett glas standardmjölk till som kvällsmat är mättande och bra om du vill att barnet ska stå sig länge på natten.

  • Loreen­a
    Äldre 6 Sep 20:31
    #7
    Bebisfeb skrev 2012-09-06 20:28:44 följande:
    Dett från min gamla tråd Länge sedan den här tråden var igång! Hur som gick det över förväntan att sluta amma! Jag bäddade i ett annat sovrum, hade med mig hörselkåpor som jag skulle sätta på mig om smink dotter skulle va allt för ledsen så att jag inte skulle ge upp och ge henne tutten ändå! Pappan tog nattningen, sedan när hon vaknade ville hon ha tutte, men pappan låg bredvid och sa bara att pappa är här, tutten sover (nåt sånt) och hon somnade om(?) utan ett pip, detta gjorde vi tre nätter och sedan sov hon hela nätterna! Så fem man kan ha om hur det ska gå! Det var värst för mig men jag hade bestämt mig! Sedan blev jag gravid efter en vecka, hann med ett bröllop och några glas vin! :)
    Det låter jättebra ju!! Så ska jag göra när jag slutar amma nästa barn! :)
  • Äldre 13 Sep 19:29
    #8

    Prodin: hitta ett övergångssätt eller vad man ska säga. Jag menar något som får barnet att somna om förutom tutten. Vi provade många saker och det som funkade bäst var kolikmassage. Om du vill att det ska gå med så lite gråt som möjligt så skulle jag inte vara rädd för att prova "jobbiga" grejer heller. Att du får sjunga, sitta och vagga eller vad det nu blir för variant, fem gånger per natt är ändå något övergående, tills amningen är avslutad.

  • Äldre 15 Sep 18:03
    #9
    Saian skrev 2012-09-13 19:29:03 följande:
    Prodin: hitta ett övergångssätt eller vad man ska säga. Jag menar något som får barnet att somna om förutom tutten. Vi provade många saker och det som funkade bäst var kolikmassage. Om du vill att det ska gå med så lite gråt som möjligt så skulle jag inte vara rädd för att prova "jobbiga" grejer heller. Att du får sjunga, sitta och vagga eller vad det nu blir för variant, fem gånger per natt är ändå något övergående, tills amningen är avslutad.

    Tusen tack för tipset. Vi ska prova med att sitta och vagga och evt berätta sagor/sjunga samtidigt.

    Hellre det än hörselskydd, om man säger så.    
    Your argument is invalid
  • Äldre 16 Sep 07:07
    #10

    Jag slutade amma dottern nattetid ungefär i ålder och av samma anledning som du. Dotter är och har alltid varit mammig och det var inte ens ett alternativ att hennes pappa skulle kunna ta över i ett läge där hon skulle förlora sin nattevana. Jag valde istället att prata mycket om det dagtid, att jag gissade att hon tyckte det var jobbigt, och att det var helt ok. Jag hade väldigt ont i bröstvårtorna och använde det som utgångspunkt i våra samtal - det var ju av den anledningen jag valde att trappa ner och slutligen avsluta nattamningen helt och hållet. Jag tror på att vara 100 procent ärlig och därför sa jag bara som det var och att det gjorde ont att amma. Däremot hade vid en nedtrappning. Vi pratade om det under dagen och gärna en stund innan läggdags (tillräckligt nära för att det skulle finnas en koppling men tillräckligt långt innan hon blev trött) och efte sagan fick hon - om hon verkligen ville - prova amma en stund. Då var jag väldigt tydlig med att om det gör ont på mig så ska vi avsluta. Vi bestämde då att vi skulle räkna till 10 (fast detta ändrade vi lite efter varje gång när hon var mer inne i tänket och då bestämde ofta hon hur lågt vi skulle räkna - så länge det inte blev över tio). Visst blev hon ledsen ibland men ändå rätt lite. Tillslut så hade vi fasat ut kvällamningen helt och hållet och då var det väldigt lätt att neka på natten. Hon slutade amma på natten rätt snabbt när vi väl kom fram till detta förhållningssätt och jag är faktiskt glad att jag valde att ta det själv. På så vis blev det minsta möjliga förändring för henne när så mycket annat var under förändring.

  • Äldre 19 Nov 20:21
    #11

    Nu är det ju ett tag sen... Men minns jag rätt var sonen 21-22 månader när jag slutade med nätterna. Jag klädde på mig så brösten inte var tillgängliga. Och sen sa jag "brösten sover, vi får kramas istället". Han blev både arg och ledsen. Men jag var ju där. Det är ju inte "farligt" med dessa känslor om det är någon där som hjälper dig (barnet alltså) att handskas med dem. Tror det tog en tre nätter ca innan han accepterade och somnade om lätt med kram och hos istället..

  • Äldre 19 Nov 20:21
    #12

    ...kram och GOS

  • Maja V
    Äldre 29 Nov 21:01
    #13

    Jag har funderat på att sluta amma också, men ska vänta lite till.. För min del tror jag att det skulle gå lättare om hon inte behövde ammas för att somna på kvällen, Nileta: hur gjorde du med det? Ändrade du rutin eller har du inte haft amning som sovrutin på kvällen?

  • Äldre 30 Nov 15:25
    #14
    Maja V skrev 2012-11-29 21:01:41 följande:
    Jag har funderat på att sluta amma också, men ska vänta lite till.. För min del tror jag att det skulle gå lättare om hon inte behövde ammas för att somna på kvällen, Nileta: hur gjorde du med det? Ändrade du rutin eller har du inte haft amning som sovrutin på kvällen?
    Vet att du inte frågade mig, men tänkte bara säga att jag har slutat nattamma båda mina barn genom att vagga istället. Äldsta satt jag med i famnen och guppade på pilatesboll. Yngsta ville helst vara i sjal. Jag fortsatte att dagamma och även amma till sömns på kvällen och det var aldrig något problem. Lillebror ammades till sömns länge efter att jag slutat nattamma. 
  • Äldre 2 Dec 20:56
    #15

    Slutade nattamma sonen försiktigt genom att om han vaknade i första hand låta pappan krama honom för att se om det räckte. Om han då protesterade eller började gråta fick han bröstet direkt men jag tog tillbaka bröstet precis innan han gled in i sömn igen. Ibland fick jag upprepa detta flera gånger vilket naturligtvis var jobbigt några nätter men ganska snart valde han oftare att somna om i pappas famn eftersom det var hälp att somna han ville ha och inte mat. På två - tre veckor var nattamningen avslutad. Han var mellan ett och ett och ett halvt då.

Svar på tråden Hur sluta nattamma min tvååring?