Inlägg från: Luella |Visa alla inlägg
  • Luella

Min 2åring sparkar och slår mig.

Fokusera istället på varför han slåss. Vill han ha uppmärksamhet? Får han mycket uppmärksamhet när han slåss och bråkar? Börja spendera mycket tid med honom där han får vara i centrum. Gör roliga saker, fokusera och beröm när han gör bra saker.

Jag har kommit halvvägs i boken "Fem gånger mer kärlek" av Martin Forster. Superbra bok som jag verkligen kan rekommendera. Man börjar tänka på ett annat sätt än att bara straffa. Man vill ju trots allt ha en fin relation till sitt barn och se till att barnet får både bra självkänsla och självförtroende.

Kram

• Luella
    t0va skrev 2014-01-23 20:04:42 följande:

nu är tråden 1.5år men ja han har gått på förskola sen han var 1år. Idag så slåss han väldigt sällan, det hjälpte att gå ifrån och markera. Förskolan började använda stopptecken, sätta upp handen och säga stopp det gjorde saker tydligt för sonen så det använder jag hemma med och hinner stanna honom innan saker händer. 

Jag och pappan gick isär också för 1år sedan och det lugnade ner situationen enhel del, pappan såg inte sonen utan sonen blev avvisad om och om igen. Kanske låg endel av frustrationen där med. Det finns starka misstankar på att sonen kan ha någon diagnos för han har bla. otroligt svårt att läsa av andra människor, så jag är tydligare i vart gränserna går och det verkar som det funkar. Trots att många av hans kompisar på förskolan slåss mycket så har han fattat att man inte gör så, även om han också kan knuffas och vara lite hårdhänt ibland så är han bland de lugnare nu :) 

Vad fint att det har blivit så bra för er!
Svar på tråden Min 2åring sparkar och slår mig.