• Anonym (Undrar)

    Gravid och adoptera bort mitt barn!

    Hur går man till väga om man är gravid och ska adoptera bort barnet? Kan man adoptera bort det i Sverige? Någon som vet!?

  • Svar på tråden Gravid och adoptera bort mitt barn!
  • TaSe

    Man kontaktar socialtjänsten.
    Ja, man kan adoptera bort sitt barn och barnet kan då hämtas direkt efter förlossningen och placeras i jourhem tills adoptivföräldrar samt det juridiska är klart.

  • Anonym (Undrar)
    hellokill3r skrev 2012-09-08 13:06:40 följande:
    Ja, kontakta socialtjänsten så hjälper de dig. Inga svenska barn adopteras till andra länder.
    Vad händer om man bestämt sig för adoption och i sista sekunden när barnet är född så ångrar man sig? Man får inte ångra sig, eller hur? Eller alltså, det finns inget och göra åt saken? 
  • hellokill3r
    Anonym (Undrar) skrev 2012-09-08 13:08:07 följande:
    Vad händer om man bestämt sig för adoption och i sista sekunden när barnet är född så ångrar man sig? Man får inte ångra sig, eller hur? Eller alltså, det finns inget och göra åt saken? 



    Man kan ångra sig i ca 12 veckor efter att adoptionen är godkänd. Du har dessutom 6 veckors betänketid efter förlossningen innan du ens kan skriva under adoptionspapprena. Så jodå du kan ångra dig
  • Anonym (Undrar)
    hellokill3r skrev 2012-09-08 13:12:07 följande:
    Läs om detta tex :

    www.dagensjuridik.se/2011/05/samtycke-till-ad...
    Det är väldigt lätt att ångra en adoption i sverige.
    Oj.. Stackars adoptivföräldrarna.

    Jag har tänkt mycket på det här med ''tänk om man ångrar sig samma dag man får upp barnet på bröstet'' 
  • Anonym (insatt)
    TaSe skrev 2012-09-08 13:04:59 följande:
    Man kontaktar socialtjänsten.
    Ja, man kan adoptera bort sitt barn och barnet kan då hämtas direkt efter förlossningen och placeras i jourhem tills adoptivföräldrar samt det juridiska är klart.

    Ja, man kan adoptera bort sitt barn i Sverige. Allt sköts av socialtjänsten i din kommun. Du får vara med och bestämma när och hur barnet skall placeras och barnet är ditt tills adoptionen vunnit laga kraft i domstol vilket brukar ta ca ett halvår!
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Undrar) skrev 2012-09-08 13:08:07 följande:
    Vad händer om man bestämt sig för adoption och i sista sekunden när barnet är född så ångrar man sig? Man får inte ångra sig, eller hur? Eller alltså, det finns inget och göra åt saken? 

    Självklart kan man ångra sig tills adoptionen vunnit laga kraft i domstol. Som biomamma är man vårdnadshavare och bestämmer tills dess! (Det är fö inte ovanligt att biomammor ångrar sitt beslut)
  • Anonym (insatt)
    hellokill3r skrev 2012-09-08 13:10:39 följande:


    Man kan ångra sig i ca 12 veckor efter att adoptionen är godkänd. Du har dessutom 6 veckors betänketid efter förlossningen innan du ens kan skriva under adoptionspapprena. Så jodå du kan ångra dig

    Var får du dom 12 veckorna ifrån??
  • Anonym

    Hur gör man ifall man vill adoptera inom landet? Ska man först anmälda sig som jourfamilj/kontaktfamilj till socialen och hålla tummarna eller? Verkar vara en nästintill omöjlig process.

Svar på tråden Gravid och adoptera bort mitt barn!