• Antilopen

1-åring ammas konstant hela nätterna - trött!!!

Jag trodde faktiskt aldrig att jag skulle starta en tråd om min bebis sömn. Har hela tiden tänkt att jag ska hålla ut, för jag vet att han är helt normal och jag vill gärna ge honom det han behöver/vill ha. Men nu orkar jag faktiskt inte längre! Han har sovit som en kratta sedan han föddes, några gånger har det verkat vända och han har bara vaknat 3-5 gånger per natt för att ammas. Men nu är det sämre igen. Han är nästan 1 år nu och måste ha bröstet i munnen i princip hela natten. Får han det, så sover han 10-12 timmar och vaknar utvilad, men jag får ont i ryggen av att liggamma, kan inte sova och är så himla trött nu! Av olika anledningar kan jag inte ta pappan till hjälp, utan jag måste fixa det här själv. Tips på hur jag får honom att inte vakna 1000000 gånger per natt och gny efter bröstet? Vill få sova!!!

• Svar på tråden 1-åring ammas konstant hela nätterna - trött!!!
  • Antilopen

Rapport från natt nr 2! Bebben sov 20.00-06.30. Lyckades söva och söva om igår kväll utan bröstet. Ca 21.00-00.00 sov han lugnt, sedan började han vakna och gny med bara några minuters mellanrum. Jag körde lite tassning, smeka på ryggen, plocka upp, lägga ned, plocka upp, lägga ned... MEN jag gav inte bröstet och han grät inte! Somnade om flera gånger när jag tassade men vaknade så fort jag smugit därifrån. Så när jag gick och la mig vid kanske 01.00 så fick han sova på min arm, det var enda sättet att få honom att sova vidare. Sen någongång kanske vid 3-4 vaknade han och grät lite, då var jag så himla trött att jag halade ut tutten utan att tänka mig för och så somnade vi om. Sedan vaknade vi 06.30 och gick upp. Trots att det blev många fler uppvak än förra natten så känns det som vi gör framsteg! Han skrek alltså 30 min första natten och 0 minuter andra natten!

• ummabdilleh
    Pellefanten skrev 2012-09-09 22:25:44 följande:
    Tutubi: Det är en vana. Och något ni som föräldrar enkelt löser genom att planera i h Öka mat intaget under dagen då intaget av mat normalt ska vara för barn över 1 år så ska du se att även hon slutar äta på natten ;)

Visst min dotter vaknar också ibland på natten och vill äta men gissa vad? Det är när vi inte hunnit med i hennes utvecklingstakt och det löser sig toklätt med ett extra mellanmål på dagen :)

Lite ansträngning får man lägga sig till med ;)

jag haller inte med dig..min son ater hur mkt som helst under dagarna, innan laggdags ater han smorgas, frukt, 1 flaska valling, men han vaknar anda under natterna och ska ha brostet, inte for han ar hungrig, utan som napp..det ar inte alla barn som ar hungriga pa natten..har forsokt byta brostet mot flaska pa natten men han vagrar,
  • ummabdilleh

igar var forsta dagen jag skulle lara min son att sova utan brostet..bade pa eftermiddagen och natten...jag fick en chock nar jag trodde de skulle bara svart att fa han att somna utan men det var det inte..visst han klagade lite, men sen somnade han..utan gratande eller skrik..

• tutubi
    Antilopen skrev 2012-09-10 06:49:41 följande:
    Rapport från natt nr 2! Bebben sov 20.00-06.30. Lyckades söva och söva om igår kväll utan bröstet. Ca 21.00-00.00 sov han lugnt, sedan började han vakna och gny med bara några minuters mellanrum. Jag körde lite tassning, smeka på ryggen, plocka upp, lägga ned, plocka upp, lägga ned... MEN jag gav inte bröstet och han grät inte! Somnade om flera gånger när jag tassade men vaknade så fort jag smugit därifrån. Så när jag gick och la mig vid kanske 01.00 så fick han sova på min arm, det var enda sättet att få honom att sova vidare. Sen någongång kanske vid 3-4 vaknade han och grät lite, då var jag så himla trött att jag halade ut tutten utan att tänka mig för och så somnade vi om. Sedan vaknade vi 06.30 och gick upp. Trots att det blev många fler uppvak än förra natten så känns det som vi gör framsteg! Han skrek alltså 30 min första natten och 0 minuter andra natten!
    Vad bra det går! Glad

Det verkar som om det går fint att söva om utan bröstet när han känner att du är där. Härligt!
    Kan inte säga annat än bra jobbat :) 
  • Marren38
    Mia08 skrev 2012-09-09 10:49:09 följande:
    Hej Antilopen! Det kunde ha varit jag skrev ditt inlägg, med enda ändringen att min son ät 10 mån. Och att han - efter att ha somnat vid bröstet kl åtta - vaknade 10.30 första gången. Pappa fick honom att somna om utan problem. Men när han vaknade vid midnatt var det svårare. Runt ett gav pappa upp och jag fick ta över och det enda jag vet som lugnar är amning. Men när han bet mig så hårt i bröstet att jag trodde jag blev av med bröstvårtan runt två (efter att ha slumrat, vaknat etc) gav jag upp och pappa fick ta över igen. Sen vaknade han runt 4.30 och 6.00 men lyckades somna om (med amning...) till 8.00 . Nu sover han sin förmiddagslur i vagnen på balkongen (för somna själv i egen säng har han aldrig lyckats med). Vad ska man göra??? Jag har testat Wahlgrens SHN men han skrek som besatt i 45 min, vilket enligt henne betyder att man har fel teknik. Han ålar sig upp och ställer sig och skriker på en gång. Att trycka ner ryggen var fjärde buffning är för lite för min vildbatting, men att hålla honom nere hela tiden gör honom helt hysterisk och mig förtvivlad. Ska kanske ge fem- minuters en chans? Tar tacksamt emot alla tips!

Tycker att du ska läsa på lite om femminutersmetoden och hur den skapar otrygghet hos barnet och störningar i anknytning. Den kan sannerligen inte rekommenderas! Välj istället tassmetoden där barnet aldrig överges och får gråta sig ensam till sömns.
  • ummabdilleh
    Marren38 skrev 2012-09-10 13:44:54 följande:

Tycker att du ska läsa på lite om femminutersmetoden och hur den skapar otrygghet hos barnet och störningar i anknytning. Den kan sannerligen inte rekommenderas! Välj istället tassmetoden där barnet aldrig överges och får gråta sig ensam till sömns.

jag gillar inte heller 5 minuters metoden. de gjorde en jamforelse pa om man skulle anvanda den metoden pa alderdomshem , mest for visa att det ar en sjuk metod..skulle man lata en gammal manniska grata och sa som 5 minuter sager...nej, men anda ar den bra for barn....tror inte det!!
  • leiapp
    Tutubi: Det är en vana. Och något ni som föräldrar enkelt löser genom att planera i h Öka mat intaget under dagen då intaget av mat normalt ska vara för barn över 1 år så ska du se att även hon slutar äta på natten ;)

Visst min dotter vaknar också ibland på natten och vill äta men gissa vad? Det är när vi inte hunnit med i hennes utvecklingstakt och det löser sig toklätt med ett extra mellanmål på dagen :)

Jag tror inte att ALLA barn över 1 år klarar sig utan att äta på natten. Läs på lite om Baby led weaning som är ett sätt att introducera fast föda i en takt som helt styrs av barnet. Då kan det ta upp till barnet är 18 månader innan de kommer igång med fast föda.
  • Tygtiiger

Haha, du får gärna prova att ge min unge mer mat på dagen. Han äter tills han är mätt och sedan säger han nejnej, om jag så erbjuder glass. Och ammar på natten - hur ofta eller hur mycket han ammar nattetid har ingenting med dagsintaget av mat att göra. Möjligen med hur mycket han ätit innan han somnar.

(Det enda som spelat roll hittills är välling - om han druckit ordentligt med välling på kvällen, och för honom innebär det 120 ml, så vaknar han oftare och vill amma mer.)

Det är så otroligt spännande med folk som säger "Jaha men så HÄR funkade det med VÅR dotter så om du bara gör som vi har gjort så blir det BRAAA"

Mina två barn är lika på vissa sätt, totalt olika på andra, de har gemensamt att de vaknar ofta på natten  som små. Storebror slutade amma när han var 9 månader, lillebror som är 16 mån ammar fortfarande på natten och halleluja, lillebror vaknar mindre ofta än storebror. Bara 3 - 4 ggr en normal natt. Stora vaknade 8 ggr per natt i den här åldern. Utan att amma. Det gick över.

Tittar jag på vänners barn så vaknar en del ofta och en del inte alls och det verkar ha väldigt lite med matintaget att göra.       

Krupke, we've got problems of our own!
  • leiapp
    Tygtiiger skrev 2012-09-11 07:02:35 följande:

Haha, du får gärna prova att ge min unge mer mat på dagen. Han äter tills han är mätt och sedan säger han nejnej, om jag så erbjuder glass. Och ammar på natten - hur ofta eller hur mycket han ammar nattetid har ingenting med dagsintaget av mat att göra. Möjligen med hur mycket han ätit innan han somnar.

(Det enda som spelat roll hittills är välling - om han druckit ordentligt med välling på kvällen, och för honom innebär det 120 ml, så vaknar han oftare och vill amma mer.)

Det är så otroligt spännande med folk som säger "Jaha men så HÄR funkade det med VÅR dotter så om du bara gör som vi har gjort så blir det BRAAA"

Mina två barn är lika på vissa sätt, totalt olika på andra, de har gemensamt att de vaknar ofta på natten  som små. Storebror slutade amma när han var 9 månader, lillebror som är 16 mån ammar fortfarande på natten och halleluja, lillebror vaknar mindre ofta än storebror. Bara 3 - 4 ggr en normal natt. Stora vaknade 8 ggr per natt i den här åldern. Utan att amma. Det gick över.

Tittar jag på vänners barn så vaknar en del ofta och en del inte alls och det verkar ha väldigt lite med matintaget att göra.       

Vilket bra inlägg! Jag tycker inte att man ska jämföra sig så mkt utan se till sig själv och sin familjs behov.
  • Antilopen

Att ni inte hört nåt från mig om hur 3:e natten var beror på att vi ligger hemma magsjuka... Kräkfest hela natten lång, så jag har tagit en paus i projektet sluta nattamma... Men tack till er alla som skriver, det är mycket intressant! Håller med om att antal amningsuppvak på natten inte har med matintag att göra. Snarare utveckling! Och i min sons fall lite vana också...

Svar på tråden 1-åring ammas konstant hela nätterna - trött!!!