Inlägg från: sär skriven |Visa alla inlägg
  • sär skriven

    Varför ökar diabetes?

    Typ 1 diabetes beror inte på felaktig kost eller högt sockerintag. Det är en autoimmun sjukdom, alltså antikroppar som ger sig på de insulinproducerande betacellerna. Varför det blir vanligare är något det forskas på. En anledning är säkert att tidigare dog man oftare av diabetes medan man idag kan leva normalt och då föra generna vidare. Gränsvärdena är säkerligen desamma. En obehandlad typ 1 diabetes håller inte ett konstant men något förhöjt värde utan höjer blodsockernivåerna snabbt och mycket tills tillståndet blir livshotande. Typ 1 diabetes är alltså varken utlöst av, eller kan behandlas med, kost.


    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • sär skriven
    Äppelpaj80 skrev 2012-09-19 12:53:25 följande:

    Korrektion här med alltså. En diabetiker måste ta sitt insulin vid magsjuka eftersom kroppen utsöndrar socker även när man inte äter. Men man måste absolut inte äta mat!! Bara om man får lågt blodsocker behöver man äta.
    Min son får alltid lågt socker vid magsjuka. Tarmen tar inte upp någon näring och han sjunker som en sten, även utan insulin. Men det går ju inte att stänga av insulintillförseln helt, han måste ju ha insulin och då får man mata upp sockret med allt möjligt; isglass, chips, coca cola...
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • sär skriven
    Äppelpaj80 skrev 2012-09-19 14:34:14 följande:

    Jag får också alltid lågt socker vid magsjuka. Innan jag börjat spy sjunker det som en sten och jag måste dricka läsk , trycka i min druvsocker osv. Väldigt obehaglig. Tar din son långtisverkande sprutor förresten?
     
    Men det jag menade var att man inte MÅSTE äta mat. Om man har bs på 6 och har insulin i systemet, antingen bas insulin eller korttidsverkande så måste man inte äta mat för att man måste ta korttidsverkande insulin.
    Nej, han är pumpbehandlad så han har inget långtidsverkande insulin alls. Vilket såklart är skitläskigt när han blir magsjuk.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • sär skriven
    Äppelpaj80 skrev 2012-09-19 16:22:34 följande:
    Jag har också pump. Förstår att det är läskigt. :-/ Ni kämpar på bra ni som har barn med denna sjukdom. Det måste vara tufft.
    Det är livet - livet är tufft. Men allt blir vardag och man lär sig. Åtta år för oss nu! Tack för pepp
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
Svar på tråden Varför ökar diabetes?